Uusia työkaluja jaksamisen tueksi
Hätäkeskuslaitos pilotoi uusia keinoja tukea henkilöstön hyvinvointia. Keravan hätäkeskuksessa kehitetään moniviranomaispurkua, ja koko virastoon rakennetaan parhaillaan vertaistukiohjaustoimintaa.
Hätälinjalla kuuluu yhä enemmän sosiaalista hätää
Hätäkeskuslaitos välittää tehtäviä myös sosiaali- ja kriisipäivystykselle. Vuonna 2023 niiden määrä kasvoi edelliseen vuoteen verrattuna peräti 34%, ja ne ohittivat ensimmäistä kertaa pelastustoimelle välitettyjen tehtävien määrän.
Hätäkeskusammattilaisia palkittiin ansiokkaasta työstä
Hätäkeskustoiminnan ammattilaisia palkittiin tänään Tampereella. Hätänumeron ja hätäkeskustoiminnan eteen tehdystä työstä myönnettävä PRO 112 -palkinto luovutettiin porilaiselle Minna Yliselle. Vuoden Hätäkeskuspäivystäjäksi julkistettiin Anniina Takala Turusta.
Itsestään on pidettävä hyvää huolta
Vuoden hätäkeskuspäivystäjä Anniinan uraan on mahtunut käänteitä: ensin hän opiskeli sairaanhoitajasta hätäkeskuspäivystäjäksi ja myöhemmin virkapaikka vaihtui Porista Turkuun. Vuosien aikana Anniina on opetellut pitämään huolta itsestä ja palautumaan työstä.
Palkitsevinta on yhdessä onnistuminen
Virve-pääkäyttäjä Minna Ylinen on kokenut hätäkeskustoiminnan ammattilainen. Hänen uran varrelle on mahtunut lukuisia eri tietojärjestelmiä, opettavaisia häiriötilanteita ja onnistumisen hetkiä kollegoiden kanssa.
Kort avbrott i 112-nödtextmeddelande hos Telias abonnemang inkommande - Nödsamtal fungerar normalt
På grund av ändringsarbeten kommer det att vara ett 30 minuters avbrott i 112-nödtextmeddelanden den 9 februari fr.o.m. kl. 00:30. Avbrottet gäller Telias abonnemang.
På grund av avbrottet styrs inte 112-nödtextmeddelanden till nödcentralen. De personer, vilka inte i brådskande situationer kan ringa ett normalt nödsamtal kan under avbrottet göra en nödanmälan med att skicka ett textmeddelande till 050 518 7433. Numret är ett tillfälligt nummer och det är enbart till för brådskande nödsituationer.
Samtal till 112 fungerar normalt från alla operatörers abonnemang.
Ring inte nödnumret när du får meddelandet till 112 Suomi-appen
Nödcentralverket meddelar om avbrott genom att sända myndighetsmeddelanden till 112 Suomi -appen .
Med 112 Suomi-appens myndighetsmeddelanden avses olika meddelanden angående exceptionella situationer, larmuppdrag, övningar eller förhållanden samt anvisningar till människor för att till exempel minska ryktesspridning och kontakter till nödnumret eller anvisningar om hur man ska agera rätt.
Gällande myndighetsmeddelanden syns i 112 Suomi -appens Meddelanden -sidan. Meddelanden man fått via 112 Suomi -appen kräver inga samtal till nödnumret.