Hätälinjalla kuuluu yhä enemmän sosiaalista hätää
Hätäkeskuslaitos välittää tehtäviä myös sosiaali- ja kriisipäivystykselle. Vuonna 2023 niiden määrä kasvoi edelliseen vuoteen verrattuna peräti 34%, ja ne ohittivat ensimmäistä kertaa pelastustoimelle välitettyjen tehtävien määrän.
Hätäkeskusammattilaisia palkittiin ansiokkaasta työstä
Hätäkeskustoiminnan ammattilaisia palkittiin tänään Tampereella. Hätänumeron ja hätäkeskustoiminnan eteen tehdystä työstä myönnettävä PRO 112 -palkinto luovutettiin porilaiselle Minna Yliselle. Vuoden Hätäkeskuspäivystäjäksi julkistettiin Anniina Takala Turusta.
Itsestään on pidettävä hyvää huolta
Vuoden hätäkeskuspäivystäjä Anniinan uraan on mahtunut käänteitä: ensin hän opiskeli sairaanhoitajasta hätäkeskuspäivystäjäksi ja myöhemmin virkapaikka vaihtui Porista Turkuun. Vuosien aikana Anniina on opetellut pitämään huolta itsestä ja palautumaan työstä.
Palkitsevinta on yhdessä onnistuminen
Virve-pääkäyttäjä Minna Ylinen on kokenut hätäkeskustoiminnan ammattilainen. Hänen uran varrelle on mahtunut lukuisia eri tietojärjestelmiä, opettavaisia häiriötilanteita ja onnistumisen hetkiä kollegoiden kanssa.
Vuonna 2023 sairauspoissaolot laskivat ja työtyytyväisyys nousi
Hätäkeskuslaitoksen tilinpäätös vuodelta 2023 on valmistunut. Viime vuonna henkilöstön sairauspoissaolot kääntyivät laskuun, hätäkeskuspäivystäjiä saatiin onnistuneesti rekrytoitua ja henkilökunnan tyytyväisyys lisääntyi.
Mobilappen 112 Suomi till hjälp i nödsituationer även på andra håll i Europa
Mobilappen 112 Suomi med över 1,8 miljoner användare kan nu användas i olika delar av Europa i en akut nödsituation. Uppringarens positionsuppgifter förmedlas till nödcentralen i destinationslandet, när man via appen ringer Europas gemensamma nödnummer 112.
Nödcentralsverket hör till projektet Pan-European Mobile Emergency Apps (PEMEA) som organiseras av den europeiska nödnummerorganisationen EENA. Enligt Dan Berlin, expert på nödtrafik vid Nödcentralsverket, fungerar de europeiska 112-apparna över riksgränserna tack vare arkitekturen som förverkligas i projektet. PEMEA införs stegvis i olika länder och Finland är med redan i den första fasen.
- Ett nödsamtal som rings från 112-appen samt exakta positionsuppgifter förmedlas med hjälp av den nya arkitekturen till destinationslandets nödcentral i Europa. Nödcentralen ser när uppringarens positionsuppgifter kommer från ett utländskt telefonnummer. Dessa funktioner fungerar när PEMEA införts även i destinationslandet.
PEMEA är arkitekturen bakom appen och är i själva verket inte synlig för användarna. Användarna behöver inte göra några extra inställningar för appen. Det viktigaste är att identifiera en nödsituation och ringa nödsamtal i Europa via appen 112 Suomi.
- Reformen medför säkert en stor lättnad i de nödsituationer som turister ställs inför, eftersom det är svårt att säga var man befinner sig i ett främmande land. Det kan ofta finnas en stor språkbarriär mellan nödcentralsoperatören och den hjälpbehövande personen, vilket gör det svårt att fastställa positionen. Vi är glada att nödcentralsoperatören nu även i Finland vet när samtalet kommer från ett annat lands 112-app, berättar Berlin.
För Nödcentralsverkets app 112 Suomi har projektet genomförts i samarbete med Deveryware som är PEMEA:s leverantör av kärntjänster. Nödcentralsverkets samarbetspartner Digia Oyj har realiserat installationerna i anknytning till appen.