Vuonna 2023 sairauspoissaolot laskivat ja työtyytyväisyys nousi
Hätäkeskuslaitoksen tilinpäätös vuodelta 2023 on valmistunut. Viime vuonna henkilöstön sairauspoissaolot kääntyivät laskuun, hätäkeskuspäivystäjiä saatiin onnistuneesti rekrytoitua ja henkilökunnan tyytyväisyys lisääntyi.
Ensihoidon tehtävissä punnitaan kiireellisyys ja omaehtoinen hoitoon hakeutuminen
Ensihoidon tehtävänkäsittelyohje uudistui marraskuun 2023 lopulla. Uuden tehtävänkäsittelyohjeen tavoitteena on ohjata avuntarvitsija oikean avun piiriin jo ensimmäisessä vaiheessa.
Hätäilmoitusten määrä nousi yli kolmeen miljoonaan
Vuonna 2023 Hätäkeskuslaitos vastaanotti keskimäärin 8 300 hätäilmoitusta joka päivä. Noin puolet ilmoituksista välitettiin tehtäväksi viranomaisille ja puolet käsiteltiin hätäkeskuspäivystäjän neuvonnan ja ohjeistuksen avulla. Ilmoituksiin vastattiin keskimäärin neljässä sekunnissa.
112-päivän tunnustus Helsingin poliisilaitokselle
Hätäkeskuslaitos palkitsi Helsingin poliisilaitoksen ennalta estävän toiminnon hätänumeron 112 hyväksi tehdystä työstä. Lisäksi palkitsemistilaisuudessa jaettiin kunniamaininta konstaapeli Michela Söderströmille hätänumeron 112 aktiivisesta viestinnästä.
Vaaratiedotteiden välitysjärjestelmää testataan 112-päivänä
Vaaratiedotteiden virallista välitysjärjestelmää testataan jälleen valtakunnallisena 112-päivänä 11.2.2024 klo 11.20 alkaen.
I 112 Suomi-appen finns nu anvisningar om hur du känner igen symptom på stroke
Om en person drabbas av stroke är det livsviktigt att känna igen symptomen och få tillgång till behandling. I 112 Suomi-appen finns nu anvisningar om hur du känner igen symptomen på stroke.
112 Suomi-appens popularitet har fått många säkerhetsaktörer att utveckla sina tjänster i samarbete med Nödcentralsverket.
- Det är viktigt att en person lätt hittar de uppgifter hen behöver när hen plötsligt behöver hjälp. Vi är glada över att utbudet av tjänster ökar igen. För tillfället har appen drygt 1,8 miljoner aktiva användare och vi hoppas att allt fler kommer ihåg att använda den när det behövs, säger applikationsexpert Sami Suomalainen vid Nödcentralsverket.
Vid stroke är det viktigt att identifiera symptomen
Med tanke på vården och återhämtningen är det ytterst viktigt att handla snabbt om en person drabbas av en stroke. Det finns bland annat tidsgränser för propplösande behandling och därför är det livsviktigt att identifiera symptom och snabbt få hjälp. Appens anvisningar hjälper nu till att identifiera symptomen på stroke. Anvisningarna är också tillgängliga utan uppkoppling.
- En stroke är alltid en nödsituation. En snabb tillgång till behandling förutsätter dock att den drabbade själv eller andra personer som är närvarande känner igen symptomen på stroke och genast kan ringa nödnumret. Lyckligtvis hjälper också 112 Suomi-appen till att identifiera symptomen i fortsättningen. Och ännu när man kommer ihåg att ringa nödnumret via appen, kan nödcentralen snabbt förmedla närmaste och lämpligaste hjälp till rätt ställe, säger Hjärnförbundets Community Manager Sanna Reuna.
De vanligaste symptomen på stroke är:
- Förlamningssymptom: I allmänhet nedsatt styrka och/eller känsel i ena armen och/eller ena benet.
- Hängande mungipa: Den ena mungipan hänger. Personen kan inte le på begäran.
- Talstörning: Grötigt tal eller svårigheter att hitta/förstå ord.
- Synstörning: Dubbelseende på båda ögonen, eller synfältsbortfall.