Vuonna 2023 sairauspoissaolot laskivat ja työtyytyväisyys nousi
Hätäkeskuslaitoksen tilinpäätös vuodelta 2023 on valmistunut. Viime vuonna henkilöstön sairauspoissaolot kääntyivät laskuun, hätäkeskuspäivystäjiä saatiin onnistuneesti rekrytoitua ja henkilökunnan tyytyväisyys lisääntyi.
Ensihoidon tehtävissä punnitaan kiireellisyys ja omaehtoinen hoitoon hakeutuminen
Ensihoidon tehtävänkäsittelyohje uudistui marraskuun 2023 lopulla. Uuden tehtävänkäsittelyohjeen tavoitteena on ohjata avuntarvitsija oikean avun piiriin jo ensimmäisessä vaiheessa.
Hätäilmoitusten määrä nousi yli kolmeen miljoonaan
Vuonna 2023 Hätäkeskuslaitos vastaanotti keskimäärin 8 300 hätäilmoitusta joka päivä. Noin puolet ilmoituksista välitettiin tehtäväksi viranomaisille ja puolet käsiteltiin hätäkeskuspäivystäjän neuvonnan ja ohjeistuksen avulla. Ilmoituksiin vastattiin keskimäärin neljässä sekunnissa.
112-päivän tunnustus Helsingin poliisilaitokselle
Hätäkeskuslaitos palkitsi Helsingin poliisilaitoksen ennalta estävän toiminnon hätänumeron 112 hyväksi tehdystä työstä. Lisäksi palkitsemistilaisuudessa jaettiin kunniamaininta konstaapeli Michela Söderströmille hätänumeron 112 aktiivisesta viestinnästä.
Vaaratiedotteiden välitysjärjestelmää testataan 112-päivänä
Vaaratiedotteiden virallista välitysjärjestelmää testataan jälleen valtakunnallisena 112-päivänä 11.2.2024 klo 11.20 alkaen.
Nödcentralsverket inledde samarbete med Olycksutredningscentrale
Nödcentralsverket och Olycksutredningscentralen har ingått ett samarbetsavtal. Nödcentralsverkets ledningscentral tar nu också emot samtal som kommit till Olycksutredningscentralens journummer.
Lasse Matilainen, chef för Nödcentralsverkets ledningscentral, säger att man genom samarbetet strävar efter att påskynda och effektivisera olycksundersökningar.
"Syftet med åtgärden är att ta emot anmälningar om olyckor och informera utredare från Olycksutredningscentralen snabbt och effektivt. Tjänsten syftar till arbete i realtid dygnet runt. I praktiken innebär samarbetet att Nödcentralsverkets ledningscentral tar emot anmälningar om allvarliga olyckor eller tillbud i enlighet med 16 § i lagen om säkerhetsutredning av olyckor och vissa andra händelser."
Enligt 16 § i lagen om säkerhetsutredning av olyckor och vissa andra händelser är flera myndigheter, operatörer som tillhandahåller trafikledningstjänster samt trafikoperatörer skyldiga att utan dröjsmål underrätta Olycksutredningscentralen om en händelse som enligt anmälarens bedömning kan bli föremål för utredning.
"Syftet med samarbetet är att främja anmälningspliktiga aktörers tjänster enligt lagen om säkerhetsutredning av olyckor och vissa andra händelser, Olycksutredningscentralens insatsberedskap, dataskydd och datasäkerhet vid hantering av anmälningar om olyckor. Det syftar också till att förbättra den övergripande säkerheten i samhället", säger Matilainen.
Även Veli-Pekka Nurmi, chef för Olycksutredningscentralen, anser att samarbetet är viktigt med tanke på en effektiv användning av statliga resurser och ett smidigt samarbete.
"Detta viktiga samarbetsprojekt visar hur statens begränsade resurser kan användas på ett förnuftigt och effektivt sätt över förvaltningsområdenas gränser. Samtidigt förbättras den övergripande säkerheten i Finland i och med att Nödcentralsverkets ledningscentral får en ännu bättre överblick över säkerhetsläget och allvarliga olyckor i Finland", säger Veli-Pekka Nurmi, chef för Olycksutredningscentralen.
Samarbetsavtalet mellan Nödcentralsverket och Olycksutredningscentralen undertecknades 26.11.2020. Avtalsperioden började 1.1.2021 och gäller till utgången av 2022.
"Årets två första månader reserverades för förberedelser som bland annat omfattade personalutbildning. Den 1 mars började man tillhandahålla definierade informationstjänster. Hittills har vi redan förmedlat några anmälningar om olyckor till Olycksutredningscentralen och samarbetet har fått en bra start", säger Matilainen.