Vuonna 2023 sairauspoissaolot laskivat ja työtyytyväisyys nousi
Hätäkeskuslaitoksen tilinpäätös vuodelta 2023 on valmistunut. Viime vuonna henkilöstön sairauspoissaolot kääntyivät laskuun, hätäkeskuspäivystäjiä saatiin onnistuneesti rekrytoitua ja henkilökunnan tyytyväisyys lisääntyi.
Ensihoidon tehtävissä punnitaan kiireellisyys ja omaehtoinen hoitoon hakeutuminen
Ensihoidon tehtävänkäsittelyohje uudistui marraskuun 2023 lopulla. Uuden tehtävänkäsittelyohjeen tavoitteena on ohjata avuntarvitsija oikean avun piiriin jo ensimmäisessä vaiheessa.
Hätäilmoitusten määrä nousi yli kolmeen miljoonaan
Vuonna 2023 Hätäkeskuslaitos vastaanotti keskimäärin 8 300 hätäilmoitusta joka päivä. Noin puolet ilmoituksista välitettiin tehtäväksi viranomaisille ja puolet käsiteltiin hätäkeskuspäivystäjän neuvonnan ja ohjeistuksen avulla. Ilmoituksiin vastattiin keskimäärin neljässä sekunnissa.
112-päivän tunnustus Helsingin poliisilaitokselle
Hätäkeskuslaitos palkitsi Helsingin poliisilaitoksen ennalta estävän toiminnon hätänumeron 112 hyväksi tehdystä työstä. Lisäksi palkitsemistilaisuudessa jaettiin kunniamaininta konstaapeli Michela Söderströmille hätänumeron 112 aktiivisesta viestinnästä.
Vaaratiedotteiden välitysjärjestelmää testataan 112-päivänä
Vaaratiedotteiden virallista välitysjärjestelmää testataan jälleen valtakunnallisena 112-päivänä 11.2.2024 klo 11.20 alkaen.
Hätänumeroon soittaneet arvostavat hätäkeskuspäivystäjien ammattitaitoa
Uusimman asiakastyytyväisyystutkimuksen mukaan suomalaiset arvostavat hätäkeskuspäivystäjien osaamista ja ammattitaitoa. Palvelua pidetään ystävällisenä ja annettuja ohjeita selkeinä.
Hätäkeskuslaitos teetti viime vuoden lopulla Taloustutkimuksella asiakastyytyväisyystutkimuksen, jossa haastateltiin 1 502 henkilöä, jotka olivat soittaneet hätänumeroon syyskuussa 2021. Tutkimukseen osallistuneet arvioivat kokemuksiaan ja tärkeänä pitämiään asioita asteikolla 1–5, jossa 5 kuvaa erittäin hyvää tai erittäin tärkeää. Asiakastyytyväisyyttä mitattiin edellisen kerran vuonna 2016.
Hätäkeskuspalveluihin luotetaan
Tutkimuksen mukaan hätänumeroon soittaneet olivat hyvin tyytyväisiä kaikkiin kysyttyihin palvelun osa-alueisiin. Tulokset ovat samalla erinomaisella tasolla kuin edellisessä kyselyssä, ja useimmissa kohdin ne ovat jopa hieman parantuneet. Hätäkeskusten palvelua piti luotettavana 94 % vastaajista ja 91 % koki hätäkeskuspalvelun vaikuttavan myönteisesti turvallisuuden tunteeseen.
Suomalaiset kokevat saavansa hätänumerosta ystävällistä ja asiantuntevaa apua. Suomalaiset myös luottavat siihen, että hätänumeroon vastataan nopeasti. Tutkimus osoittaa, että hätänumeroon soittaneiden kokemuksien mukaan hätäkeskuspäivystäjien asiantuntemusta ja annettujen ohjeiden selkeyttä pidetään erittäin hyvänä ja niitä pidetään erittäin tärkeinä.
Hätäkeskuspäivystäjien asiantuntemus arvostetaan aiempaa korkeammalle ja päivystäjien palveluasenteen koettiin nousseen entisestään. Myös kokemukset puhelussa annettujen ohjeiden selkeydestä nousivat edellisestä tutkimuksesta. Puheluun vastaamisen nopeuden koettiin hieman laskeneen edellisestä tasosta, mutta se oli edelleen hyvin korkea ja siihen oltiin eri osa-alueista tyytyväisimpiä. Hätäpuhelun eri osa-alueiden toimivuuteen keskiarvoksi tuli 4,55, kun se edellisessä tutkimuksessa oli 4,48.
– Tulokset ovat todella hyviä ja päivystyshenkilöstön työtä arvostetaan. Hätäkeskuspäivystäjien ammattitaito on korkea (4,46), minkä luvutkin näyttävät. Hätänumeroon soittaneiden kokemus juuri asiantuntemuksen osalta oli noussut eniten edellisestä tutkimuksesta, vaikka arvosana oli jo tuolloin varsin hyvä (4,34), Hätäkeskuslaitoksen laatupäällikkö Tommi Hopearuoho kertoo.
Lähes kaikki vastaajat (95 %) kokivat, että hätäkeskuspäivystäjä kohteli heitä yhdenvertaisesti ja tasa-arvoisesti.