Uusia työkaluja jaksamisen tueksi
Hätäkeskuslaitos pilotoi uusia keinoja tukea henkilöstön hyvinvointia. Keravan hätäkeskuksessa kehitetään moniviranomaispurkua, ja koko virastoon rakennetaan parhaillaan vertaistukiohjaustoimintaa.
Hätälinjalla kuuluu yhä enemmän sosiaalista hätää
Hätäkeskuslaitos välittää tehtäviä myös sosiaali- ja kriisipäivystykselle. Vuonna 2023 niiden määrä kasvoi edelliseen vuoteen verrattuna peräti 34%, ja ne ohittivat ensimmäistä kertaa pelastustoimelle välitettyjen tehtävien määrän.
Hätäkeskusammattilaisia palkittiin ansiokkaasta työstä
Hätäkeskustoiminnan ammattilaisia palkittiin tänään Tampereella. Hätänumeron ja hätäkeskustoiminnan eteen tehdystä työstä myönnettävä PRO 112 -palkinto luovutettiin porilaiselle Minna Yliselle. Vuoden Hätäkeskuspäivystäjäksi julkistettiin Anniina Takala Turusta.
Itsestään on pidettävä hyvää huolta
Vuoden hätäkeskuspäivystäjä Anniinan uraan on mahtunut käänteitä: ensin hän opiskeli sairaanhoitajasta hätäkeskuspäivystäjäksi ja myöhemmin virkapaikka vaihtui Porista Turkuun. Vuosien aikana Anniina on opetellut pitämään huolta itsestä ja palautumaan työstä.
Palkitsevinta on yhdessä onnistuminen
Virve-pääkäyttäjä Minna Ylinen on kokenut hätäkeskustoiminnan ammattilainen. Hänen uran varrelle on mahtunut lukuisia eri tietojärjestelmiä, opettavaisia häiriötilanteita ja onnistumisen hetkiä kollegoiden kanssa.
Minkälaisiin tilanteisiin hätänumerosta pyydettiin joulupyhinä apua?
Hätänumeroon tehtiin joulupyhinä eniten ilmoituksia tehtävälajeista muu sairastuminen, kaatuminen ja hengitysvaikeus. Suurin osa tehtävistä välitettiin ensihoidolle.
Hätäkeskukset vastasivat 24.12.2021 klo 00:00 – 26.12.2021 klo 24:00 välisenä aikana 19 461 hätäpuheluun. Viime vuonna vastaava luku oli 19 587. Hätäpuheluista 100 prosenttiin vastattiin 30 sekunnissa (100 % vuonna 2020).
Hätäilmoitusten perusteella viranomaisille välitettiin 11 075 hälytystehtävää (10 626 vuonna 2020). Tehtävät jakautuivat eri toimialoille seuraavasti: ensihoito 61 %, poliisi 29 %, pelastus 6 %, ja sosiaalipäivystys 4 %. Kolme yleisintä hätäkeskustietojärjestelmään kirjattua hälytystehtävää olivat muu sairastuminen, kaatuminen ja hengitysvaikeus (muu sairastuminen, kaatuminen ja rintakipu vuonna 2020).
Viranomaistoimijoiden kolme suurinta hälytystehtävää olivat seuraavat:
Ensihoito:
- muu sairastuminen
- kaatuminen
- hengitysvaikeus
Poliisi:
- tieliikenneonnettomuus: pieni
- häiritsevä meteli tms.
- perheväkivalta
Pelastus:
- tieliikenneonnettomuus: pieni
- rakennuspalo: pieni
- rakennuspalo: keskisuuri
Sosiaalipäivystys:
- alaikäisen kiireellinen hoidon- ja huolenpidon arviointi
- välittömän huolenpidon tarve
- kotipalvelutehtävä