Hätälinjalla kuuluu yhä enemmän sosiaalista hätää
Hätäkeskuslaitos välittää tehtäviä myös sosiaali- ja kriisipäivystykselle. Vuonna 2023 niiden määrä kasvoi edelliseen vuoteen verrattuna peräti 34%, ja ne ohittivat ensimmäistä kertaa pelastustoimelle välitettyjen tehtävien määrän.
Hätäkeskusammattilaisia palkittiin ansiokkaasta työstä
Hätäkeskustoiminnan ammattilaisia palkittiin tänään Tampereella. Hätänumeron ja hätäkeskustoiminnan eteen tehdystä työstä myönnettävä PRO 112 -palkinto luovutettiin porilaiselle Minna Yliselle. Vuoden Hätäkeskuspäivystäjäksi julkistettiin Anniina Takala Turusta.
Itsestään on pidettävä hyvää huolta
Vuoden hätäkeskuspäivystäjä Anniinan uraan on mahtunut käänteitä: ensin hän opiskeli sairaanhoitajasta hätäkeskuspäivystäjäksi ja myöhemmin virkapaikka vaihtui Porista Turkuun. Vuosien aikana Anniina on opetellut pitämään huolta itsestä ja palautumaan työstä.
Palkitsevinta on yhdessä onnistuminen
Virve-pääkäyttäjä Minna Ylinen on kokenut hätäkeskustoiminnan ammattilainen. Hänen uran varrelle on mahtunut lukuisia eri tietojärjestelmiä, opettavaisia häiriötilanteita ja onnistumisen hetkiä kollegoiden kanssa.
Vuonna 2023 sairauspoissaolot laskivat ja työtyytyväisyys nousi
Hätäkeskuslaitoksen tilinpäätös vuodelta 2023 on valmistunut. Viime vuonna henkilöstön sairauspoissaolot kääntyivät laskuun, hätäkeskuspäivystäjiä saatiin onnistuneesti rekrytoitua ja henkilökunnan tyytyväisyys lisääntyi.
I hurdana situationer bad man om hjälp från nödnumret under valborg?
Flest anmälningar gjordes till nödnumret under valborg; ramlat omkull, försämrat allmäntillstånd och vandalism, ordningslagen överträdelser och andra störande beteende. De flesta uppdragen förmedlades vidare till akutsjukvården.
Nödcentralerna svarade på 12 719 nödsamtal under tiden 30.4.2021 kl. 18 - 1.5.2021 kl. 24.
6 668 (5 882 år 2020) uppdrag förmedlades till myndigheterna på basen av nödmeddelanden. Uppdragen fördelades mellan olika sektorer enligt följande: akutvård 47 %, polis 45 %, räddning 4 % och socialjour 5 %. De tre vanligaste larmuppdragen som bokfördes i nödcentralsdatasystemet var ramlat omkull, vandalism, ordningslagen överträdelser och andra störande beteende och försämrat allmäntillstånd (år 2020 samma larmuppdragen).
Myndighetsaktörernas tre största larmuppdrag var följande:
• Akutvård: ramlat omkull, försämrat allmäntillstånd, förgiftning
• Polis: vandalism, ordningslagen överträdelser och andra störande beteende, störande oljud, berusad person
• Räddning: brand i byggnad, brandalarm, vägtrafikolycka
• Socialjour: brådskande bedömning av behovet av vård och omsorg av barn/minderårig, minderårigs användning av alkohol och/eller narkotika, minderårigs försvinnande/rymning eller andra särskilda svårigheter
Mer information:
NÖDCENTRALSVERKET
Ledningscentralen
tfn. 0295 481 281