Juhannus työllisti hätäkeskuksia
Hätäkeskuslaitos vastaanotti perjantain 24.6. ja sunnuntain 26.6. välisenä aikana yhteensä noin 34 200 hätäilmoitusta. Viime vuoden vastaavana aikana hätäilmoituksia vastaanotettiin noin 33 000, joten juhannus oli hätäkeskusten näkökulmasta katsoen hieman viime vuotta vilkkaampi.
Hätäkeskuspäivystäjän vinkit juhannuksen juhlijoille
Ylipäivystäjä Essi Molkkarin mukaan juhannuksena hätäilmoituksissa korostuvat perinteisesti alkoholin aiheuttamat ongelmat, tapaturmat ja vesillä sattuvat onnettomuudet. Suuri osa hätä- ja ongelmatilanteista voidaan välttää hyvällä asenteella ja varautumisella.
20 uutta hätäkeskuspäivystäjää aloitti työnsä tänään
Pelastusopistosta valmistui kesäkuun alussa uusia hätäkeskuspäivystäjiä, ja jo tänään he aloittavat työnsä hätäkeskuksissa eri puolilla Suomea. Turun hätäkeskuksessa henkilöstötilanne parani merkittävästi.
Henkilöstökatsaus 2021: Työhyvinvointiin panostaen
Hätäkeskuslaitoksen henkilöstökertomus on valmistunut. Vuosi 2021 sujui tavoitteisiin nähden kokonaisuudessaan hyvin, haastavasta operatiivisesta henkilöstötilanteesta ja koronakriisistä huolimatta. Vuoteen sisältyi paljon panostuksia henkilöstön työhyvinvoinnin kehittämiseen.
Koulujen päättäjäisviikonloppu yksi vuoden kiireisimmistä
Koulujen päättymisviikonloppu on tavallisesti yksi vuoden kiireisimmistä meille turvallisuusviranomaisille. Lauantaina vastaanotimme klo 18-04 yhteensä 6100 hätäilmoitusta, kun edellislauantaina ilmoituksia oli vastaavaan aikaan 4600.
I hurdana situationer bad man om hjälp från nödnumret under årsskiftet?

Flest anmälningar gjordes till nödnumret under årsskiftet; vandalism, ordningslagen överträdelser och andra störande beteende, ramlat omkull och försämrat allmäntillstånd. De flesta uppdragen förmedlades vidare till akutsjukvården.
Nödcentralerna svarade på 14 846 nödsamtal under tiden 31.12.2021 kl. 18 – 1.1.2022 kl. 24. 95 procent av nödsamtalen besvarades inom 30 sekunder. Under motsvarande tid året innan: 15 345 nödsamtal och 95 procent.
7 458 utryckningsuppdrag förmedlades till myndigheterna efter nödmeddelande (7 337 året innan). Uppdragen fördelades mellan olika sektorer enligt följande: akutvård 51 %, polis 39 %, räddning 5 % och socialjour 5 %.
De tre vanligaste larmuppdragen som bokfördes i nödcentralsdatasystemet var vandalism, ordningslagen överträdelser och andra störande beteende, ramlat omkull och försämrat allmäntillstånd.
Myndighetsaktörernas tre största larmuppdrag var följande:
Akutvård:
1. Ramlat omkull
2. Försämrat allmäntillstånd
3. Bröstsmärta
Polis:
1. Vandalism, ordningslagen överträdelser och andra störande beteende
2. Familjevåld
3. Störande person
Räddning:
1. Brand annan: liten
2. Vägtrafikolycka: liten
3. Brand i byggnad: liten
Socialjour:
1. Brådskande bedömning av behovet av vård och omsorg av barn/minderårig
2. Minderårigs användning av alkohol och/eller narkotika
3. Akut bedömning av persons behov av vård och omsorg