Vuonna 2023 sairauspoissaolot laskivat ja työtyytyväisyys nousi
Hätäkeskuslaitoksen tilinpäätös vuodelta 2023 on valmistunut. Viime vuonna henkilöstön sairauspoissaolot kääntyivät laskuun, hätäkeskuspäivystäjiä saatiin onnistuneesti rekrytoitua ja henkilökunnan tyytyväisyys lisääntyi.
Ensihoidon tehtävissä punnitaan kiireellisyys ja omaehtoinen hoitoon hakeutuminen
Ensihoidon tehtävänkäsittelyohje uudistui marraskuun 2023 lopulla. Uuden tehtävänkäsittelyohjeen tavoitteena on ohjata avuntarvitsija oikean avun piiriin jo ensimmäisessä vaiheessa.
Hätäilmoitusten määrä nousi yli kolmeen miljoonaan
Vuonna 2023 Hätäkeskuslaitos vastaanotti keskimäärin 8 300 hätäilmoitusta joka päivä. Noin puolet ilmoituksista välitettiin tehtäväksi viranomaisille ja puolet käsiteltiin hätäkeskuspäivystäjän neuvonnan ja ohjeistuksen avulla. Ilmoituksiin vastattiin keskimäärin neljässä sekunnissa.
112-päivän tunnustus Helsingin poliisilaitokselle
Hätäkeskuslaitos palkitsi Helsingin poliisilaitoksen ennalta estävän toiminnon hätänumeron 112 hyväksi tehdystä työstä. Lisäksi palkitsemistilaisuudessa jaettiin kunniamaininta konstaapeli Michela Söderströmille hätänumeron 112 aktiivisesta viestinnästä.
Vaaratiedotteiden välitysjärjestelmää testataan 112-päivänä
Vaaratiedotteiden virallista välitysjärjestelmää testataan jälleen valtakunnallisena 112-päivänä 11.2.2024 klo 11.20 alkaen.
I hurdana situationer bad man om hjälp från nödnumret under årsskiftet?
Flest anmälningar gjordes till nödnumret under årsskiftet; vandalism, ordningslagen överträdelser och andra störande beteende, ramlat omkull och försämrat allmäntillstånd. De flesta uppdragen förmedlades vidare till akutsjukvården.
Nödcentralerna svarade på 14 846 nödsamtal under tiden 31.12.2021 kl. 18 – 1.1.2022 kl. 24. 95 procent av nödsamtalen besvarades inom 30 sekunder. Under motsvarande tid året innan: 15 345 nödsamtal och 95 procent.
7 458 utryckningsuppdrag förmedlades till myndigheterna efter nödmeddelande (7 337 året innan). Uppdragen fördelades mellan olika sektorer enligt följande: akutvård 51 %, polis 39 %, räddning 5 % och socialjour 5 %.
De tre vanligaste larmuppdragen som bokfördes i nödcentralsdatasystemet var vandalism, ordningslagen överträdelser och andra störande beteende, ramlat omkull och försämrat allmäntillstånd.
Myndighetsaktörernas tre största larmuppdrag var följande:
Akutvård:
1. Ramlat omkull
2. Försämrat allmäntillstånd
3. Bröstsmärta
Polis:
1. Vandalism, ordningslagen överträdelser och andra störande beteende
2. Familjevåld
3. Störande person
Räddning:
1. Brand annan: liten
2. Vägtrafikolycka: liten
3. Brand i byggnad: liten
Socialjour:
1. Brådskande bedömning av behovet av vård och omsorg av barn/minderårig
2. Minderårigs användning av alkohol och/eller narkotika
3. Akut bedömning av persons behov av vård och omsorg