Uusia työkaluja jaksamisen tueksi
Hätäkeskuslaitos pilotoi uusia keinoja tukea henkilöstön hyvinvointia. Keravan hätäkeskuksessa kehitetään moniviranomaispurkua, ja koko virastoon rakennetaan parhaillaan vertaistukiohjaustoimintaa.
Hätälinjalla kuuluu yhä enemmän sosiaalista hätää
Hätäkeskuslaitos välittää tehtäviä myös sosiaali- ja kriisipäivystykselle. Vuonna 2023 niiden määrä kasvoi edelliseen vuoteen verrattuna peräti 34%, ja ne ohittivat ensimmäistä kertaa pelastustoimelle välitettyjen tehtävien määrän.
Hätäkeskusammattilaisia palkittiin ansiokkaasta työstä
Hätäkeskustoiminnan ammattilaisia palkittiin tänään Tampereella. Hätänumeron ja hätäkeskustoiminnan eteen tehdystä työstä myönnettävä PRO 112 -palkinto luovutettiin porilaiselle Minna Yliselle. Vuoden Hätäkeskuspäivystäjäksi julkistettiin Anniina Takala Turusta.
Itsestään on pidettävä hyvää huolta
Vuoden hätäkeskuspäivystäjä Anniinan uraan on mahtunut käänteitä: ensin hän opiskeli sairaanhoitajasta hätäkeskuspäivystäjäksi ja myöhemmin virkapaikka vaihtui Porista Turkuun. Vuosien aikana Anniina on opetellut pitämään huolta itsestä ja palautumaan työstä.
Palkitsevinta on yhdessä onnistuminen
Virve-pääkäyttäjä Minna Ylinen on kokenut hätäkeskustoiminnan ammattilainen. Hänen uran varrelle on mahtunut lukuisia eri tietojärjestelmiä, opettavaisia häiriötilanteita ja onnistumisen hetkiä kollegoiden kanssa.
Palo- ja rikosilmoitinlaitteisiin liittyvä sähköinen asiointipalvelu on nyt käytössä
Ilmoitinlaiteasiakkaat voivat vahvan tunnistautumisen avulla kirjautua Hätäkeskuslaitoksen ILMO-järjestelmään 1.12.2021 alkaen. ILMO-järjestelmässä asiakas voi tarkastaa ja ylläpitää yrityksen asiakas- ja laskutustietoja sekä palo- ja rikosilmoitinlaitteiden kohde- ja yhteystietoja.
Ilmoitinlaiteasiakas voi jatkossa tehdä asiakkuuteen ja laitteisiin liittyvät muutokset ja uudet hakemukset sähköisesti 1.12.2021 alkaen. ILMO-järjestelmään siirrytään 112.fi-sivuston kautta, ja järjestelmään kirjautuminen edellyttää vahvaa tunnistautumista pankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta käyttäen.
Hallinto-osaston johtaja Teemu Lehden mukaan Hätäkeskuslaitoksella on tällä hetkellä lähes 10 000 ilmoitinlaiteasiakasta ja sopimuksia yli 20 000.
– Asiakkaan käyttökokemus ja sähköisen asioinnin onnistuminen ovat olleet keskeisiä tekijöitä sähköisen asioinnin suunnittelussa ja toteutuksessa. Järjestelmään tunnistautuminen sekä valtuutusten tekeminen tehdään luotettavasti Digi- ja väestöviraston ylläpitämään suomi.fi-portaalissa. Suomi.fi-valtuuksissa henkilöitä voi valtuuttaa asioimaan yrityksen puolesta.
Lehden mukaan digitalisointi helpottaa ja nopeuttaa asiointia. Ilmoitinlaiteprosessi helpottuu huomattavasti, kun asiakas voi järjestelmän avulla omatoimisesti tarkastaa ja ylläpitää ilmoitinlaitteisiin liittyviä tietoja ilman pdf-lomakkeiden lähettämistä ja sähköpostikeskusteluja. Asiakas pääsee katsomaan yrityksen sopimustietoja, jolloin asiakkaan ei tarvitse tehdä enää erillisiä tietojenluovutuspyyntöjä.
– Toivomme, että asiakkaat ottavat ILMO-järjestelmän käyttöön ja hyödyntävät sähköistä asiointia", sanoo Teemu Lehti.
ILMO-järjestelmä on toteutettu yhteistyössä järjestelmätoimittaja Cinia Oy:n kanssa.