HÄTÄNUMERO 112

Hyppää sisältöön
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Hätäkeskuslaitoksen logo – siirry etusivulle
  • Palvelut
    • Hätänumero 112
    • Hätätekstiviesti
    • Automaattiset hätäilmoitukset
    • 112 Suomi -sovellus
    • Palo- ja rikosilmoitinlaitteet
    • Sijaintitieto
    • Vaarasta varoittaminen
    • Ohjeita eri tilanteisiin
    • Materiaalit

    Hätäkeskuslaitoksen lakisääteisenä tehtävänä on hätätilanteita koskevien hätäpuheluiden vastaanottaminen ja arviointi sekä tehtävän välittäminen pelastus-, poliisi- tai sosiaali- ja terveystoimen viranomaiselle välittömiä toimenpiteitä varten.

  • Meille töihin
    • Hätäkeskuslaitos työnantajana
    • Sinustako hätäkeskuspäivystäjä?
    • Työsuhde-edut ja palkkaus
    • Uratarinat
  • Uutishuone
  • Tietoa meistä
    • Viraston strategia
    • Ylijohtajan tervehdys
    • Organisaatio ja julkaisut
    • Hätäilmoituksen käsittely
    • Tilastotietoa hätäkeskustoiminnasta
    • Hätäkeskuslaitoksen historia
    • Viranomaisyhteistyö
    • Palautteet ja kantelut
    • Vierailupyyntö
    • Yhteystiedot

    Hätäkeskuslaitoksen lakisääteisenä tehtävänä on hätätilanteita koskevien hätäpuheluiden vastaanottaminen ja arviointi sekä tehtävän välittäminen pelastus-, poliisi- tai sosiaali- ja terveystoimen viranomaiselle välittömiä toimenpiteitä varten.

  • Uutiset
  • Tiedotteet
  • 112 Hätäkeskus -podcast
  • Blogit
  • MEDIALLE
  • Tilauspalvelu
  • Hätäkeskuslaitos
  • fi
  • Uutishuone
  • Blogit
  • asiantuntijat (p1508)

Blogit

  • Lapsella on aito halu auttaa
    Kun hätälinjalla kuulen, että soittajana on lapsi, herää minussa monenlaisia tunteita. Usein kysyn itseltäni, missä aikuiset ovat. Toisaalta lapset ovat reippaita ja rehellisiä soittajia, ja päivystäjän ammattitaitoa hyödyntämällä on mahdollista saada lapselta paljon tietoa tapahtumasta. Lapsi myös toimii annettujen ohjeiden mukaan. 
    12.2.2025 8.05
  • Pidä elämästä kiinni
    Kun elottomuus on todettu ja ohjeita aletaan antaa, päivystäjän napakka toteamus: ”Nyt aloitetaan elvytys” tai ”Nyt me autamme häntä parhaalla mahdollisella tavalla” rohkaisee yleensä paikalla olleen henkilön toimimaan kyseenalaistamatta asiaa. Tämän jälkeen elvyttäjä tekee kuten päivystäjä ohjeistaa: painelee potilaan rintakehää annettuun tahtiin ja vastailee samalla päivystäjän esittämiin kysymyksiin. 
    19.12.2024 10.44
  • Soita peura- ja hirvikolareista 112
    Eläinkolaripaikalle tulisi aina pysähtyä, vaikka eläin lähtisikin törmäyksen jälkeen karkuun, henkilövahinkoja ei olisi tullut tai ajoneuvolle tulleet vahingot olisivat vähäiset. Törmäyksestä eläimen kanssa tulisi aina soittaa hätänumeroon.
    24.9.2024 12.38
  • Kesä ylipäivystäjän silmin
    Kesä alkaa olla lopuillaan ja suurin osa on kesälomansa pitänyt. Koululaiset ovat palanneet opiskelemaan ja ilmassa tuoksuu ajoittain jo syksy. Miltä kesä hätäkeskuksessa näytti ja tuntui ylipäivystäjän silmin?
    22.8.2024 10.17
  • Kun naapurissa soi palovaroitin
    Hätäkeskuksissa vastaanotetaan usein ilmoituksia, joissa ilmoittaja kertoo kuulevansa jostain huoneistosta palovaroittimen äänen, ja epäilee näin mahdollista tulipaloa.
    19.7.2024 14.21
  • Hätäkeskuspäivystäjän 10 vinkkiä risujenpolttoon ja kulotukseen
    Aurinko lämmittää poskia. Piha on haravoitu. Risut ja viime syksyn lehdet on kannettu kasoiksi pihanperälle. Ehkäpä se pihasaunan takana, viime syksyn jäljiltä oleva niitty kaipaisi myös siistimistä, joten eiköhän pistetä tuulemaan – tai siis palamaan!
    26.4.2024 14.39
    hätäkeskuspalvelut
  • Varokaa heikkoa jäätä
    Alkukeväinen jää kutsuu kulkijaa nauttimaan pilkkimisestä, luistelusta, hiihtämisestä ja kävelystä. Jäällä kävely on vapauttavaa - on silmänkantamattomiin hiljaisuutta, luonnonrauhaa ja tilaa hengittää.
    27.3.2024 10.02
  • Throwback Thursday: Sorsa hädässä
    Erilaiset eläimiä koskevat hätäilmoitukset kuuluvat hätäkeskusten arkeen. Milloin lehmä on päätynyt lietekaivoon, lintu räpistelee hormissa tai loukkaantunut kettu kyyhöttää pihassa; eläimillekin sattuu ja tapahtuu.
    4.1.2024 11.03
  • Joulunajan yksinäisyys kuuluu hätäpuheluissa
    Joulunaika mielletään varmasti kaikista juhlapyhistä tärkeimmäksi perheen ja läheisten kanssa vietetyksi yhteiseksi ajaksi. Kaikille joulunhenki ei näyttäydy kuitenkaan tällä tavalla, vaan joulunaika on tumma ja surumielinen, toisille jopa hyvinkin ahdistava.
    21.12.2023 8.49
  • Kuoleman kohtaaminen hätälinjalla
    Mediasta saamme aina silloin tällöin lukea iloisia tarinoita siitä, kuinka hätäkeskuspäivystäjä antoi ohjeita lapsen syntyessä kotiin tai matkan varrelle autoon. Elämänketjussa on kuitenkin toinen ääripää, kuolema, josta on puhuttu vähemmän hätäkeskuspäivystäjän työtä kuvattaessa.
    6.11.2023 21.17
  • Throwback Thursday: Heitä se ovi ikkunasta!
    Kun yksin asuvalle sattuu jokin loukkaantuminen tai sairaustapaus asunnossa jonka ovi on lukossa, joutuu päivystäjä aina miettimään miten esimerkiksi ensihoito pääsee asuntoon.
    26.10.2023 16.01
  • Uskalla elvyttää
    Hätäkeskuspäivystäjä kohtaa elottomuutta hätälinjalla varsin usein, kansalaiselle se lienee useimmiten ainutkertainen tilanne. Sen vuoksi siitä on tärkeä puhua, sillä vaikka asia olisi vieras, on se aivan ratkaisevan tärkeä tunnistaa.
    10.10.2023 13.44
  • Throwback Thursday: mannekiinit kolarissa
    Marraskuinen ilta oli ollut hätäkeskuksessa hiljainen. Elettiin 90-luvun loppua. Päivänvalo oli vaihtunut pimeään, vettä vihmoi vaakasuoraan ja päivällä satanut lumi oli muuttunut tuntien kuluessa loskaksi, joka kerääntyi märiksi mytyiksi mustaan asfalttiin.
    28.9.2023 12.19
  • Muistisairaan kohtaaminen
    Hätäkeskuksissa vastaanotetaan päivittäin useita ilmoituksia vanhuksista, joilla on joko todettu tai todentamaton muistisairaus. Tämä tila tuottaa vanhukselle mm. erilaisia harhanäkyjä ja -tuntemuksia. Ikäihminen ei löydä enää kävelylenkiltään takaisin kotiin, eikä muista mistä oli tulossa ja minne menossa.
    19.9.2023 10.54
  • Throwback Thursday: eräs väestöhälytinkokeilu 90-luvulla
    Suomessa väestöhälyttimiä kokeillaan joka kuukauden ensimmäinen maanantai kello 12. Näin tehtiin jo vuonna ”kuokka & kirves” eli 90-luvulla, jolloin allekirjoittanut aloitteli hätäkeskuspäivystäjäuraansa.
    7.9.2023 9.31
  • Mökkeilijän muistilista
    Näin kesällä ihmiset viettävät paljon aikaa kesämökeillään, joko omalla tai vieraana. Ja kuten tiedetään, aina sattuu ja tapahtuu.
    4.7.2023 13.54
  • Vappu hätäkeskuspäivystäjän silmin
    Hätäkeskuspäivystäjän työ on uniikkia monellakin tapaa. Malli, jossa sama ammattilainen käsittelee useamman viranomaisen tietoja mahdollistaen nopeat, jopa samanaikaiset hälytykset eri toimijoille, on maailmanlaajuisesti tarkasteltuna ainutlaatuinen.
    26.4.2023 11.13
  • Mielenterveyteen liittyvät hätäpuhelut ovat hätäkeskuksissa arkipäivää
    Suomessa vietetään parhaillaan valtakunnallista Mielenterveysviikkoa. Mielenterveyteen liittyvät hätäpuhelut ovat hätäkeskuksissa arkipäivää, ja tuntuukin että puhelut ovat vuosien saatossa vain lisääntyneet.
    24.11.2022 10.55
  • Harhailevan vanhuksen kohtaaminen
    ”Se nyt on vain vanhuuden höppänä”. Näinhän ennen puhuttiin, kun mummo tai vaari alkoi käyttäytyä oudosti ja sekavasti, unohteli asioita tai ei muistanut minne olikaan menossa.
    14.3.2022 9.47
  • Kansalais­mahdollisuus
    ”Näin äsken auton ojassa, laittakaa joku sinne katsomaan. Minä en pysähdy, olen kansalaisvelvollisuuteni täyttänyt”.
    5.7.2021 12.37
  • Hätäkeskuspäivystäjän arkimaanantai
    Minkälaisia hätäpuheluja päivystäjä vastaanottaa tavallisena arkimaanantaina? Eteneekö päivä maltilla vai huutavatko hälytysajoneuvojen sireenit? Nyt pääset kurkistamaan työpäivääni päivystyssalissa.
    24.5.2021 11.46
  • Otsolan palokunnasta tosielämän toimiin
    "Otsolan Palokunnan kiireinen päivä" oli lempikirjani lapsena. Kirjan kuvituksessa näkyy taustalla numero 112. Enpä tuolloin tiennyt miten suuri rooli tuolla numerolla tulisi olemaan omassa elämässä.
    12.5.2021 10.42
  • Kevät on täällä!
    Hätäkeskuspäivystäjän kevät alkaa siitä, kun hän vastaanottaa vuoden ensimmäisen hätäpuhelun ruohikkopalosta, kulotuksen karkaamisesta tai ruohikolla kevätauringonpaisteessa makoilevasta makkurista eli humaltuneesta henkilöstä, jonka jalat eivät kanna.
    20.4.2021 14.03
  • "Etkö näe, mistä soitan?"
    Hätäkeskuspäivystäjän on erilaisista paikannustyökaluista huolimatta varmistettava osoite aina myös suullisesti, sillä tekniikka ei koskaan ole aukotonta.
    5.3.2021 13.21
  • "Älä siinä kysele, laita nyt se apu!"
    Hätäkeskuspäivystäjä ei kysy turhia kysymyksiä. Päivittäin hätäkeskuspäivystäjät saavat soittajilta vihaisia tiuskimisia liittyen päivystäjän tekemiin kysymyksiin.
    4.11.2020 14.38
  • "Se on hirvi!"
    Varsinkin näin syksyn aikaan pelloilta ja metsistä ajoradalle äkisti poukkoilevat hirvi- sekä kauriseläimet saattavat tulla arvaamatta autoilijan eteen ja kolari voi olla väistämätön.  Hirvieläinkolareissa pysähdy paikalle ja soita 112.
    22.10.2020 10.25
  • Mitkä hätäpuhelut ovat jääneet mieleen?
    Pitkän päivystäjänurani varrella olen saanut vastata toisinaan mitä erikoisimpiin hätäpuheluihin ja ihmisten elämänkaaret tapahtumineen laidasta laitaan ovat tulleet tutuiksi.
    13.10.2020 14.09
  • Matkalla idästä länteen ja lännestä itään
    Työssäni matkaan Suomea ristiin rastiin vastaanottaessani hätäpuheluja etelästä pohjoiseen ja lännestä itään. Kuinka moni teistä työssään pääsee matkalle työpäiviensä aikana läpi Suomen?
    13.8.2020 15.07
  • Näin toimit, jos saat kyyn pureman
    Suomen luonnonvaraisista käärmeistä ainoa myrkyllinen on kyy, jota tavataan koko maassa. Kyyn pureman jälkeisten oireiden ilmaantumista tai kehittymistä ei voi etukäteen tietää.
    8.7.2020 12.22
RSS

Sivut, joissa tagi asiantuntijat (p1508) .

Näytetään tulokset 1 - 5 / 24

  • Edellinen sivu
  • Sivu 1
  • Sivu 2
  • Sivu 3
  • Sivu 4
  • Sivu 5
  • Seuraava sivu
Jaa Facebookissa Jaa Twitterissä Jaa LinkedInissä | Tulosta Jaa sähköpostitse
Hätäkeskuslaitos
  • Henkilötietojen käsittely ja tietopyynnöt
  • Hätäkeskuslaitos selkokielellä
  • Palautteet ja kantelut
  • Saavutettavuusselosteet
  • Tietoa sivustosta
  • Ulkoministeriön konsulipalvelut
  • Uutispalvelu medialle
  • Yhteystiedot
  • 112-päivä

Hätäkeskuslaitos on sisäministeriön alainen valtakunnallinen, verkottuneen toimintamallin mukainen virasto. Hätäkeskuslaitoksen lakisääteisenä tehtävänä on hätätilanteita koskevien hätäpuheluiden vastaanottaminen ja arviointi sekä tehtävän välittäminen pelastus-, poliisi- tai sosiaali- ja terveystoimen viranomaiselle välittömiä toimenpiteitä varten.

Hätäkeskuslaitos
Postiosoite: PL 112, 28131 PORI
Käyntiosoite: Satakunnankatu 3–5, PORI
Vaihde: 0295 480 112
[email protected]

Seuraa meitä somessa

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • You Tube
  • LinkedIn

Hätäkeskuslaitos sosiaalisessa mediassa

© Hätäkeskuslaitos 2020

  • Palvelut
    • Hätänumero 112
    • Hätätekstiviesti
    • Automaattiset hätäilmoitukset
    • 112 Suomi -sovellus
    • Palo- ja rikosilmoitinlaitteet
    • Sijaintitieto
    • Vaarasta varoittaminen
    • Ohjeita eri tilanteisiin
    • Materiaalit
  • Meille töihin
    • Hätäkeskuslaitos työnantajana
    • Sinustako hätäkeskuspäivystäjä?
    • Työsuhde-edut ja palkkaus
    • Uratarinat
  • Uutishuone
  • Tietoa meistä
    • Viraston strategia
    • Ylijohtajan tervehdys
    • Organisaatio ja julkaisut
    • Hätäilmoituksen käsittely
    • Tilastotietoa hätäkeskustoiminnasta
    • Hätäkeskuslaitoksen historia
    • Viranomaisyhteistyö
    • Palautteet ja kantelut
    • Vierailupyyntö
    • Yhteystiedot