Absences due to illness decreased and job satisfaction rose in 2023
The Emergency Response Centre Agency’s financial statements for 2023 are complete. Last year, the number of employee absences due to illness fell, new ERC operators were recruited, and employee satisfaction increased.
eCall offers safety in situations where the driver cannot call for help
There has recently been discussion in the news about automatic emergency call systems in vehicles. The Europe-wide eCall connects directly to the nearest emergency response centre and sends information directly to the centre's information system.
The missing children hotline improves safety across the EU
In the event that an underage child becomes missing, it is important to inform the responsible authorities quickly. For this purpose, assistance is available from a common European hotline. In Finland, the hotline can be used for sharing tips about missing children. In emergencies, the number to call is 112.
Real-time text for emergency services will be introduced in 2025
Emergency calls using real-time text (RTT) will be made available by the end of 2025. The new option for emergency calls will especially help people with hearing or speech impairments. The Emergency Response Centre Administration has already taken the first steps in the development of RTT.
Emergency response centre operator awarded for outstanding performance
The European Emergency Number Association EENA awarded a Finnish emergency response centre operator for outstanding work in assisting a person that had fallen through the ice in the wilderness. Finland’s emergency response centres are built around the professionalism of ERC operators and cooperation between authorities, and the case demonstrates the effectiveness of this approach.
112-hätätekstiviestipalvelussa Telian liittymiä koskeva katkos 9. helmikuuta – hätäpuhelut toimivat normaalisti
Operaattorin muutostöistä johtuen 112-hätätekstiviestipalvelussa on noin 30 minuuttia kestävä katkos 9. helmikuuta klo 00:30. Katkos koskee Telian liittymiä.
Katkoksen vuoksi 112-hätätekstiviestit eivät ohjaudu hätäkeskukseen. Henkilöt, jotka eivät kiireellisessä hätätilanteessa pysty tuottamaan puhetta, voivat tehdä hätäilmoituksen katkoksen aikana tekstiviestillä numeroon: 050 518 7433. Numero on väliaikainen ja se on tarkoitettu vain kiireellisiä hätätilanteita varten.
Hätänumeroon 112 soittaminen toimii normaalisti kaikkien operaattorien liittymistä.
Älä soita hätänumeroon, kun saat tiedotteen 112 Suomi -sovellukseen
Hätäkeskuslaitos tiedottaa katkoksesta 112 Suomi -mobiilisovelluksen kautta lähetettävällä viranomaistiedotteella.
Viranomaistiedotteella tarkoitetaan erilaisia poikkeuksellisiin tilanteisiin, hälytystehtäviin, harjoituksiin tai olosuhteisiin liittyviä viestejä ja ohjeita ihmisille, joilla vähennetään esimerkiksi yhteydenottoja hätänumeroon tai opastetaan ihmisiä toimimaan oikein.
Voimassa olevat viranomaistiedotteet näkyvät 112 Suomi -sovelluksen Tiedotteet -välilehdeltä. Sovelluksen kautta saadusta tiedotteesta ei ole syytä soittaa hätänumeroon.