Absences due to illness decreased and job satisfaction rose in 2023
The Emergency Response Centre Agency’s financial statements for 2023 are complete. Last year, the number of employee absences due to illness fell, new ERC operators were recruited, and employee satisfaction increased.
eCall offers safety in situations where the driver cannot call for help
There has recently been discussion in the news about automatic emergency call systems in vehicles. The Europe-wide eCall connects directly to the nearest emergency response centre and sends information directly to the centre's information system.
The missing children hotline improves safety across the EU
In the event that an underage child becomes missing, it is important to inform the responsible authorities quickly. For this purpose, assistance is available from a common European hotline. In Finland, the hotline can be used for sharing tips about missing children. In emergencies, the number to call is 112.
Real-time text for emergency services will be introduced in 2025
Emergency calls using real-time text (RTT) will be made available by the end of 2025. The new option for emergency calls will especially help people with hearing or speech impairments. The Emergency Response Centre Administration has already taken the first steps in the development of RTT.
Emergency response centre operator awarded for outstanding performance
The European Emergency Number Association EENA awarded a Finnish emergency response centre operator for outstanding work in assisting a person that had fallen through the ice in the wilderness. Finland’s emergency response centres are built around the professionalism of ERC operators and cooperation between authorities, and the case demonstrates the effectiveness of this approach.
112 Suomi -sovelluksesta virallinen vaaratiedotekanava
112 Suomi -mobiilisovellukseen on koottu kansalaisille suunnattuja turvallisuuspalveluita. Vuoden 2021 alusta alkaen sovellus on yksi lakisääteisistä vaaratiedotekanavista. Hätäkeskuslaitos, sisäministeriö ja liikenne- ja viestintäministeriö kannustavat kansalaisia lataamaan 112 Suomen erilaisten hätä- ja ongelmatilanteiden varalle.
112 Suomi on Hätäkeskuslaitoksen tuottama mobiilisovellus, jota on kehitetty yhteistyössä eri turvallisuustoimijoiden kanssa. Suuren käyttäjämäärän ansiosta siitä on kehittynyt erinomainen työkalupakki kansalaisten turvallisuuspalveluille.
– On tärkeää, että ihminen löytää helposti tarvitsemansa palvelun, kun avuntarve yllättää. Hätäkeskuslaitoksen tuottama 112 Suomi -mobiilisovellus on kasvanut vaihe kerrallaan turvallisuuden palvelukokonaisuudeksi. Olemme tyytyväisiä, että palveluvalikoimaa on kehitetty aktiivisesti ja yhteistyössä eri turvallisuustoimijoiden kanssa ja olemme kokonaisuudella pystyneet vastaamaan myös kansalaisten tarpeisiin. Kehittämistä jatketaan edelleen, lupaa operatiivisen osaston johtaja Marko Nieminen Hätäkeskuslaitoksesta.
Vuoden 2021 alusta alkaen 112 Suomi -sovellus on ollut yksi virallisista vaaratiedotekanavista. Tiedote-ominaisuus vahvistaa sovelluksen merkitystä keskeisenä viranomaispalvelujen alustana.
– Sovelluksen avulla kansalainen saa vaaratiedotteet sijaintitietoon perustuen omaan puhelimeensa. Vaaratiedotteiden lisäksi sovelluksesta välitetään myös muita viranomaistiedotteita, joita käytetään tilanteissa, jolloin on tarve informoida tai ohjeistaa väestöä, mutta vaaratiedottamisen kynnys ei kuitenkaan ylity. Viranomaistiedote-ominaisuus otetiin käyttöön koronakriisin alussa, jolloin väestön nopeaan informoimiseen tarvittiin kanava.
Niemisen mukaan käyttäjämäärä on jo nyt osoitus siitä, että ihmiset haluavat turvallisuuspalvelut lähemmäksi itseään.
– Sovelluksella on nyt runsaat 1,8 miljoonaa aktiivista käyttäjää ja toivommekin, että yhä useampi muistaa käyttää sovellusta tarpeen vaatiessa. Kannustamme kaikkia lataamaan sovelluksen puhelimeensa ja käyttämään sitä hätä- ja ongelmatilanteissa.
Sovelluksen palvelut:
- Hätänumero 112 (sijaintitieto välittyy)
- Sijaintiin perustuvat vaaratiedotteet, tieliikennetiedotteet sekä muut viranomaistiedotteet
- Meripelastuksen hälytysnumero (sijaintitieto välittyy)
- Koronavirustaudin oirearvio
- Lähin sydäniskuri
- Aivoverenkiertohäiriön oireiden tunnistaminen
- Päivystysapu
- Poliisin neuvontapalvelu
- Kriisipuhelin
- Myrkytystietokeskus
- Lasten ja nuorten puhelin
- Nollalinja
- Ulkoministeriön päivystys
- Tienkäyttäjän linja (sijaintitieto välittyy)
- Kansalaisneuvonta
- Kadonneita lapsia koskeva vihjepuhelin
Tee turvallisuusteko ja lataa 112 Suomi -sovellus. Apu on vain yhden painalluksen päässä.