Absences due to illness decreased and job satisfaction rose in 2023
The Emergency Response Centre Agency’s financial statements for 2023 are complete. Last year, the number of employee absences due to illness fell, new ERC operators were recruited, and employee satisfaction increased.
eCall offers safety in situations where the driver cannot call for help
There has recently been discussion in the news about automatic emergency call systems in vehicles. The Europe-wide eCall connects directly to the nearest emergency response centre and sends information directly to the centre's information system.
The missing children hotline improves safety across the EU
In the event that an underage child becomes missing, it is important to inform the responsible authorities quickly. For this purpose, assistance is available from a common European hotline. In Finland, the hotline can be used for sharing tips about missing children. In emergencies, the number to call is 112.
Real-time text for emergency services will be introduced in 2025
Emergency calls using real-time text (RTT) will be made available by the end of 2025. The new option for emergency calls will especially help people with hearing or speech impairments. The Emergency Response Centre Administration has already taken the first steps in the development of RTT.
Emergency response centre operator awarded for outstanding performance
The European Emergency Number Association EENA awarded a Finnish emergency response centre operator for outstanding work in assisting a person that had fallen through the ice in the wilderness. Finland’s emergency response centres are built around the professionalism of ERC operators and cooperation between authorities, and the case demonstrates the effectiveness of this approach.
Nödcentralsverket förbättrar tillgängligheten i appen 112 Suomi och webbplatsen 112.fi
Lagen om digitala tjänster som trädde i kraft i april 2019 förpliktar den offentliga sektorn att följa kraven om tillgänglighet. Lagen bygger på Europeiska unionens tillgänglighetsdirektiv. I bakgrunden finns dessutom FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning, som betonar delaktighet för specialgrupper samt deras möjlighet att uträtta ärenden självständigt även i en digital miljö.
Nödcentralsverket har under sommaren granskat tillgängligheten för mobilappen 112 Suomi och webbplatsen 112.fi. Applikationen och webbplatsen utvecklas på basis av omfattande rapporter, så att de bättre kan användas med stödjande teknik i framtiden.
Regionförvaltningsverket övervakar att lagen om digitala tjänster följs
Appen 112 Suomi har valts ut för det omfattande programmet för tillsyn av tillgänglighet i mobilapplikationer. Appen kommer att utvärderas under tillsynsperioden år 2021 av tillsynsmyndigheten Regionförvaltningsverket (AVI). Som en följd av den externa granskningen som genomfördes i somras har Nödcentralsverket redan inlett korrigerande åtgärder för att förbättra tillgängligheten för appens del och avsikten är att de blir färdiga våren 2022.
För webbplatsens del uppfylls tillgänglighetskraven redan tillräckligt väl, men korrigeringar kommer fortfarande att göras. Fokus ligger särskilt på logiken i navigering och användning av skärmläsningsprogram. Webbplatsen valdes inte ut för AVI:s omfattande tillsyn i år.
Tillgänglighet gäller alla myndighetens digitala tjänster
Enligt strategiprogrammet 2021–2024 har Nödcentralsverket åtagit sig att producera tillförlitliga och likvärdiga nödcentralstjänster av hög kvalitet. Utvecklingen av Nödcentralsverkets digitala tjänster och nödcentralstjänster samt tillhandahållandet av tjänster beaktar specialgrupper bättre än tidigare. Exempelvis i år har man tillsammans med FPA inlett ett försök med en tjänst för nödanmälan på teckenspråk och man har kunnat göra en nödanmälan med textmeddelande sedan år 2017. Tjänsten kräver registrering.
I tillgänglighetsutlåtandet för appen 112 Suomi och webbplatsen 112.fi beskrivs iakttagelserna i granskningen. Utlåtandena uppdateras allt eftersom korrigeringarna fortskrider.
Vill du ge respons om tillgänglighet? Det kan du göra med Nödcentralsverkets responsblankett. Vi svarar på responsen om den inte är anonym och vi använder den för att göra tjänsterna mer tillgängliga.