Absences due to illness decreased and job satisfaction rose in 2023
The Emergency Response Centre Agency’s financial statements for 2023 are complete. Last year, the number of employee absences due to illness fell, new ERC operators were recruited, and employee satisfaction increased.
eCall offers safety in situations where the driver cannot call for help
There has recently been discussion in the news about automatic emergency call systems in vehicles. The Europe-wide eCall connects directly to the nearest emergency response centre and sends information directly to the centre's information system.
The missing children hotline improves safety across the EU
In the event that an underage child becomes missing, it is important to inform the responsible authorities quickly. For this purpose, assistance is available from a common European hotline. In Finland, the hotline can be used for sharing tips about missing children. In emergencies, the number to call is 112.
Real-time text for emergency services will be introduced in 2025
Emergency calls using real-time text (RTT) will be made available by the end of 2025. The new option for emergency calls will especially help people with hearing or speech impairments. The Emergency Response Centre Administration has already taken the first steps in the development of RTT.
Emergency response centre operator awarded for outstanding performance
The European Emergency Number Association EENA awarded a Finnish emergency response centre operator for outstanding work in assisting a person that had fallen through the ice in the wilderness. Finland’s emergency response centres are built around the professionalism of ERC operators and cooperation between authorities, and the case demonstrates the effectiveness of this approach.
Nödcentralsverkets bokslut för 2020 har publicerats
Under verksamhetsåret 2020 återspeglades coronaviruspandemin och de anknytande samhälleliga beredskapsåtgärderna också i nödcentralsverksamheten. Antalet besvarade nödmeddelanden visade en minskning i början av pandemin på våren samt i slutet av året.
Totalt sett producerades nödcentralstjänsterna på ett högklassigt sätt, och verksamhetsresultatet förblev på den nivå som resultatmålen kräver. Målet för tiden att besvara nödsamtal uppnåddes både för målet med en svarstid på 10 sekunder och målet med en svarstid på 30 sekunder. Målet med en svarstid på 10 sekunder uppnåddes för 91 procent av alla nödsamtal.
Det totala antalet nödmeddelanden minskade med 6 procent jämfört med året innan. I fjol tog Nödcentralsverket emot 2 787 000 nödmeddelanden, motsvarande siffra 2019 var 2 951 000.
Personal
För personalresurserna omfattade de centrala målen för verksamhetsåret 2020 att utvidga personalresurserna, minska antalet sjukfrånvarodagar samt förbättra välbefinnandet i arbetet.
I fråga om personalresurserna var utnyttjandegraden cirka 92,2 procent och utfallet 585,4 årsverken. För resurserna har utnyttjandegraden blivit något högre än den var 2019. Den stadigvarande personalens avgångsomsättning var 6,3 procent 2020, och 13 procent 2019. Nödcentralsverkets personalresurser är inte i linje med målnivån.
Antalet sjukfrånvarodagar har i fråga om jourpersonalen ökat något jämfört med 2019, men i fråga om den administrativa personalen har antalet minskat. Antalet sjukfrånvarodagar på grund av coronaviruspandemin uppgick till 326 kalenderdagar.
Anslag och verksamhetseffektivitet
Under budgetperioden ökade Nödcentralsverkets verksamhetsanslag med 6,3 procent jämfört med året innan. Av finansieringen användes 8,4 procent mindre än föregående år. Detta beror huvudsakligen på underskidningen i antalet årsverken, kostnaderna för introduktionen av nödcentralsdatasystemet föregående år och andra verksamhetsförändringar som huvudsakligen orsakats av coronaviruspandemin.
Kostnaderna i euro/invånare för nödcentralsverksamheten har minskat med 1,9 procent jämfört med 2019. Nödcentralsverkets kostnader per besvarat nödmeddelande ökade fortfarande, ökningen blev 19,4 procent jämfört med året innan. Ökningen i kostnaderna berodde på att antalet besvarade nödmeddelanden minskade jämfört med föregående år och att det gamla nödcentralsdatasystemet upprätthölls som ett reservsystem 2020.
Verksamhet
Vid Nödcentralsverket förberedde man sig för organisationsreformen som genomfördes vid årsskiftet samt beredde en ny strategi för 2021–2024. Strategin fastställdes i januari 2021 och grundar sig på målen i inrikesministeriets koncernstrategi, prognoserna för förändringarna i verksamhetsmiljön samt verkets egna utvecklingsmål.
I framtiden grundar sig Nödcentralsverkets verksamhet på att säkerställa högklassiga nödcentralstjänster och i samarbete med myndigheterna som deltar i nödcentralsverksamheten vidareutveckla nödcentralsverksamheten.