Absences due to illness decreased and job satisfaction rose in 2023
The Emergency Response Centre Agency’s financial statements for 2023 are complete. Last year, the number of employee absences due to illness fell, new ERC operators were recruited, and employee satisfaction increased.
eCall offers safety in situations where the driver cannot call for help
There has recently been discussion in the news about automatic emergency call systems in vehicles. The Europe-wide eCall connects directly to the nearest emergency response centre and sends information directly to the centre's information system.
The missing children hotline improves safety across the EU
In the event that an underage child becomes missing, it is important to inform the responsible authorities quickly. For this purpose, assistance is available from a common European hotline. In Finland, the hotline can be used for sharing tips about missing children. In emergencies, the number to call is 112.
Emergency response centre operator awarded for outstanding performance
The European Emergency Number Association EENA awarded a Finnish emergency response centre operator for outstanding work in assisting a person that had fallen through the ice in the wilderness. Finland’s emergency response centres are built around the professionalism of ERC operators and cooperation between authorities, and the case demonstrates the effectiveness of this approach.
Smart devices and automatic emergency calls
New technology has been created to assist in situations where a person needs help but cannot summon it themselves. Dialogue between the authorities involved in emergency response centre operations as well as futher technical development is required to take advantage of the technology.
Häkeläinen: Sovellusasiantuntija Minna Ylinen
Työn merkityksellisyys motivoi Hätäkeskuslaitoksen sovellusasiantuntijana toimivaa Minna Ylistä. Hätäkeskusmaailmassa Minna on työskennellyt jo parikymmentä vuotta, ja urapolku on kuljettanut häntä hätäpuheluista tietojärjestelmien pariin.
Minna työskentelee Hätäkeskuslaitoksen Tietojärjestelmät-yksikössä, ja hänen toimenkuvaansa kuuluvat operatiivisten järjestelmien palvelu- ja häiriönhallinta sekä viraston Virve-pääkäyttäjänä toimiminen. Minnan urapolku hätäkeskusmaailmassa alkoi jo ennen Hätäkeskuslaitoksen perustamista.
- Olen työskennellyt hätäkeskusmaailmassa jo vuodesta -99. Aluksi hätäkeskuspäivystäjänä kunnallisessa hätäkeskuksessa ja sieltä valtiollistamisen myötä hätäkeskukseen päivystäjäksi vuonna 2003. Vuonna 2007 siirryin hätäkeskustietojärjestelmän kouluttajaksi hallinnon puolelle, ja vuonna 2009 sain vakituisen suunnittelijan viran. Organisaatiomuutosten myötä nykyinen titteli on muovautunut sovellusasiantuntijaksi ja työskentelen Tietojärjestelmät-yksikössä.
Työn antoisimpana puolena Minna kokee työn merkityksellisyyden, vaihtelevat työpäivät ja jatkuvan oppimisen.
- Itselleni on hyvin tärkeää, että voin omalta osaltani olla viemässä asioita eteenpäin, jotta hätäkeskuspäivystäjällä olisi mahdollisimman hyvät tekniset edellytykset tehdä työtään. Suhtaudun häiriönhallintaan suurella vakavuudella, jotkut ehkä voisivat kuvailla, että jopa intohimoisesti. Kun tilanne on päällä, yritän pysyä rauhallisena sekä yritän asia kerrallaan edetä ja pitää itseni ajan tasalla mitä tapahtuu missäkin vaiheessa.
Minna korostaa, että ilman ympärillä olevia asiantuntijoita ympärillä, olisi työnteko huomattavasti vaikeampaa. Suoraan sanoen mahdotonta.
- Meillä on upea tiimi, missä jokainen asiantuntija tekee tärkeää työtä ja tuo omalla osaamisellaan täydennystä tiimiimme. Toisinaan päivät ovat venyneet eikä tunteja ole laskettu, mutta koen, että olemme tähän mennessä suoriutuneet kohtalaisen hyvin suuremmistakin kiipeleistä.