Absences due to illness decreased and job satisfaction rose in 2023
The Emergency Response Centre Agency’s financial statements for 2023 are complete. Last year, the number of employee absences due to illness fell, new ERC operators were recruited, and employee satisfaction increased.
eCall offers safety in situations where the driver cannot call for help
There has recently been discussion in the news about automatic emergency call systems in vehicles. The Europe-wide eCall connects directly to the nearest emergency response centre and sends information directly to the centre's information system.
The missing children hotline improves safety across the EU
In the event that an underage child becomes missing, it is important to inform the responsible authorities quickly. For this purpose, assistance is available from a common European hotline. In Finland, the hotline can be used for sharing tips about missing children. In emergencies, the number to call is 112.
Real-time text for emergency services will be introduced in 2025
Emergency calls using real-time text (RTT) will be made available by the end of 2025. The new option for emergency calls will especially help people with hearing or speech impairments. The Emergency Response Centre Administration has already taken the first steps in the development of RTT.
Emergency response centre operator awarded for outstanding performance
The European Emergency Number Association EENA awarded a Finnish emergency response centre operator for outstanding work in assisting a person that had fallen through the ice in the wilderness. Finland’s emergency response centres are built around the professionalism of ERC operators and cooperation between authorities, and the case demonstrates the effectiveness of this approach.
Koulut alkavat – hätänumero tutuksi lapsille
Pienet ekaluokkalaiset aloittavat koulutiensä elokuussa. Monet lapset kulkevat liikenteessä yksin ja ovat koulupäivän ohella yksin kotona ensimmäisiä kertoja. Opeta pieni koululainen tunnistamaan hätätilanteet ja soittamaan hätänumeroon 112.
Lapsen kanssa on hyvä käydä yhdessä läpi, milloin hätänumeroon soitetaan ja mitä hätäpuhelun aikana tapahtuu.
Hätänumeroon 112 soitetaan todellisissa hätätilanteissa, kun henki, terveys tai omaisuus on vaarassa. Tämä on helppo muistaa, sillä kaikki hätätilanteissa tarvittava viranomaisapu saadaan yhden numeron kautta.
Jos lapsi soittaa hätäpuhelun, häneltä tiedustellaan ikää. Tämä tehdään sen vuoksi, että hätäkeskuspäivystäjä voi sovittaa kysymyksensä ja ohjeensa lapsen ikään. Hätäkeskuksen päivystäjä on turvallinen aikuinen, joka ammattitaitoisella puhelunkäsittelyllään rauhoittaa lasta ja kertoo selkeästi mitä tapahtuu seuraavaksi.
Lapsi ei aina tiedä osoitetta josta soittaa vaan saattaa kuvailla ympäristöään, esimerkiksi: "tuossa koulun/leikkipaikan vieressä". Koululaisen kännykkään onkin hyvä ladata 112 Suomi -sovellus ja opettaa lapsi soittamaan sovelluksen kautta hätänumeroon, jolloin sijaintitieto välittyy hätäkeskukseen automaattisesti. Tekniikka ei kuitenkaan tunnista esimerkiksi asunnon numeroa tai kerrostalon kerrosta, joten osoite on hyvä merkitä kotiin näkyvälle paikalle.
Lapsi on hätäpuhelun soittajana usein helppo soittaja, sillä hän vastaa kysymyksiin ja kuuntelee ohjeita. Lapset ovat tottuneet vastaamaan, kun aikuinen kysyy. Lapset pysyvät asiassa ja ovat rehellisiä.
Muistilista:
- Soita hätänumeroon, kun on todellinen hätätilanne.
- Hätänumerosta vastaa hätäkeskuspäivystäjä.
- Vastaa hätäkeskuspäivystäjän kysymyksiin.
- Hätäkeskuspäivystäjä päättää, mitä apua paikalle hälytetään.
- Jos tilanne ei vaadi apua, hätäkeskuspäivystäjä antaa neuvoja puhelimessa.
- Hätänumeroon soittamista ei tarvitse jännittää.
- On tärkeää tietää, mistä soitat. Oman kodin osoite kannattaa opetella.
- Pilailusoitoista voidaan rangaista.