Absences due to illness decreased and job satisfaction rose in 2023
The Emergency Response Centre Agency’s financial statements for 2023 are complete. Last year, the number of employee absences due to illness fell, new ERC operators were recruited, and employee satisfaction increased.
eCall offers safety in situations where the driver cannot call for help
There has recently been discussion in the news about automatic emergency call systems in vehicles. The Europe-wide eCall connects directly to the nearest emergency response centre and sends information directly to the centre's information system.
The missing children hotline improves safety across the EU
In the event that an underage child becomes missing, it is important to inform the responsible authorities quickly. For this purpose, assistance is available from a common European hotline. In Finland, the hotline can be used for sharing tips about missing children. In emergencies, the number to call is 112.
Real-time text for emergency services will be introduced in 2025
Emergency calls using real-time text (RTT) will be made available by the end of 2025. The new option for emergency calls will especially help people with hearing or speech impairments. The Emergency Response Centre Administration has already taken the first steps in the development of RTT.
Emergency response centre operator awarded for outstanding performance
The European Emergency Number Association EENA awarded a Finnish emergency response centre operator for outstanding work in assisting a person that had fallen through the ice in the wilderness. Finland’s emergency response centres are built around the professionalism of ERC operators and cooperation between authorities, and the case demonstrates the effectiveness of this approach.
Nödcentralsdatasystemet ERICA:
Underhåll och vidareutveckling överförs från Insta till Cinia
Insta Response Oy och Cinia Ab har kommit överens om en affärstransaktion genom vilken Cinia förvärvar rättigheterna till nödcentralsdatasystemet och kommer att ansvara för underhållet och utvecklingen av systemet. Transaktionen blir giltig den 3 maj 2021. Riksomfattande Nödcentralsverket har till uppgift att via nödnumret ta emot alla nödmeddelanden, behandla uppgifterna och larma nödvändiga enheter i ett och samma datasystem. Nödcentralsdatasystemet ERICA är ett av våra nationellt mest kritiska datasystem.
Nödcentralsverket har i ett långsiktigt samarbete med Insta utvecklat ERICA som hjälpt finländare i hela två år. Nödcentralsdatasystemet och utvecklingen av systemet är viktiga när samhället förändras och kraven på nödcentralstjänster ökar. Nödcentralsdatasystemet är ett gemensamt system för säkerhetsmyndigheter och systemet bidrar också till att upprätthålla krisberedskapen.
– Vi har också tidigare samarbetat med Cinia Ab och vårt förtroende är starkt när det gäller att utveckla nödcentralsdatasystemet, säger Taito Vainio, direktör för Nödcentralsverket.
– Genom det här arrangemanget är Insta övertygat om att nödcentralstjänsten även i framtiden kommer att fungera störningsfritt, säger Henry Nieminen, vd för Insta.
– Cinia är leverantör av datanäts-, cybersäkerhets- och programvarulösningar med hög tillgänglighet. Genom det här arrangemanget stärker vi vår position som leverantör av kritiska datasystem och deras cybersäkerhetslösningar. Med vår breda erfarenhet av krävande system kan vi fortsätta att bedriva en tillförlitlig verksamhet i det riksomfattande nödcentralssystemet och på ett högkvalitativt sätt vidareutveckla systemet, säger Ari-Jussi Knaapila, vd för Cinia Ab.
Cinia växer med cirka 45 toppexperter i och med att nästan hela personalen på Insta Response Oy i och med transaktionen förflyttas till Cinia. Överlåtelsen har inga personaleffekter, personerna förflyttas som gamla anställda till Cinia och verksamheten fortsätter tills vidare i Instas nuvarande lokaler i Sarankulma i Tammerfors.
Förändringen påverkar inte 112-tjänsten.
---
Insta är en expertorganisation inom industriautomation, industriell digitalisering, cybersäkerhet och försvarsteknik. Insta hjälper sina kunder att utveckla och säkerställa kapaciteten och resultaten i verksamheten. Genom att kombinera spetskompetens och smart teknik kan vi förbättra våra kunders kapacitet och resultat i en värld som utvecklas och digitaliseras allt snabbare. Människor, kompetens och hållbarhet utgör grunden för vår arbetskultur. Du kan lita på oss.
Finska Cinia är grundat 2015 och erbjuder säkra datanätslösningar och programvarulösningar med hög tillgänglighet. Vår verksamhet bygger på gedigen expertis om modern programutveckling, datanätsteknik och kritiska miljöer. Genom att kombinera våra tjänster och våra samarbetspartners tjänster kan vi ta fram tillförlitliga övergripande lösningar som möjliggör digitala framgångshistorier för våra kunder.
Nödcentralsverket är ett riksomfattande ämbetsverk som är underställt inrikesministeriet och fungerar enligt en nätverksbaserad verksamhetsmodell. Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.