Absences due to illness decreased and job satisfaction rose in 2023
The Emergency Response Centre Agency’s financial statements for 2023 are complete. Last year, the number of employee absences due to illness fell, new ERC operators were recruited, and employee satisfaction increased.
eCall offers safety in situations where the driver cannot call for help
There has recently been discussion in the news about automatic emergency call systems in vehicles. The Europe-wide eCall connects directly to the nearest emergency response centre and sends information directly to the centre's information system.
The missing children hotline improves safety across the EU
In the event that an underage child becomes missing, it is important to inform the responsible authorities quickly. For this purpose, assistance is available from a common European hotline. In Finland, the hotline can be used for sharing tips about missing children. In emergencies, the number to call is 112.
Real-time text for emergency services will be introduced in 2025
Emergency calls using real-time text (RTT) will be made available by the end of 2025. The new option for emergency calls will especially help people with hearing or speech impairments. The Emergency Response Centre Administration has already taken the first steps in the development of RTT.
Emergency response centre operator awarded for outstanding performance
The European Emergency Number Association EENA awarded a Finnish emergency response centre operator for outstanding work in assisting a person that had fallen through the ice in the wilderness. Finland’s emergency response centres are built around the professionalism of ERC operators and cooperation between authorities, and the case demonstrates the effectiveness of this approach.
Sydänturvallista Satakuntaa rakennetaan yhdessä
Sydänpysähdys on yksi aikakriittisimmistä hätätilanteista. Sen hoito edellyttää nopeaa, minuuttien sisällä aloitettavaa maallikkoelvytystä. Säännöllinen elvytyksen harjoittelu kehittää elvytystaitojen lisäksi paitsi auttamisvalmiutta ja –halukkuutta, niin ennen kaikkea rohkeutta.
Yksi tapa lisätä elvytystaitoja on kouluissa tapahtuva elvytysopetus. Käypä hoito -suosituksen mukaan koulujen opetussuunnitelmien pitäisi sisältää elvytysopetusta yli 12-vuotiaille koululaisille vähintään 2 tuntia vuodessa. Opetusohjelmat mahdollistavat elvytysopetuksen, mutta käytännön toteutus vaihtelee kunnittain ja kouluittain. Sydäniskuri on opettajille vielä uusi asia, mutta käytyjen keskustelujen perusteella opettajat ovat innokkaita ja kiinnostuneita asiasta.
Oikea toiminta sydänpysähdystilanteessa tulisi olla kansalaistaito.
Satakunnan sydänpiiri vahvistaa Sydänturvallinen Satakunta -hankkeen avulla koululaisten maallikkoelvytystaitoja ja lisäksi myötävaikuttaa elvytyksen opetuksen kirjaamiseen koulujen opetukseen laatimalla tuntisuunnitelmia opetuksen tueksi. Näin elvytyksen harjoittelusta tulee säännöllistä ja systemaattista. Hanketta toteutetaan tiiviissä yhteistyössä koulujen ja kuntien viranhaltijoiden kanssa.
Porissa toiminta istuu hyvin vireillä olevaan Lasten ja nuorten turvataitojen opillistamisen suunnitelmaan. Tarkoituksena on koota samalle ”alustalle” turvataitojen kokonaisuus, jossa erilainen tietoperusteinen sisältö ja tämän aihealueen toiminnallinen taito olisi ”opillistettu”.
Tero Grönmark Porin kaupungin Kasvun ja oppimisen tuen perusyksiköstä kertoo, että opillistaminen liittää turvataitoihin ”kasvun kaaren”.
Porin kaupunki haluaa maallikkoelvytystaidon osaksi lasten ja nuorten turvataitoja. Yhdessä Satakunnan Sydänpiirin kanssa toteutetussa suunnitelmassa pyritään siihen, että maallikkoelvytystaito olisi kansalaistaito, johon lapset ja nuoret saavat yhtenäisen opin perusopetuksessa..
- Kasvun ja kehityksen myötä itsensä suojaamisessa ja turvaa edistävässä toiminnassa yksilön toimintavalmius ja -vastuu muuttuu matkalla esikoululaisesta 2. asteen opiskelijaksi. Tarkoituksena on nyt yhdessä Satakunnan sydänpiirin kanssa liittää maallikkoelvytystaito osaksi porilaisten las-ten ja nuorten turvataidot -suunnitelmaa. Toiminnoissa pyritään siihen, että maallikkoelvytystaito olisi kansalaistaito, johon lapset ja nuoret saavat mahdollisimman yhtenäisesti tiedollisen opetuk-sen ja taidon harjoittelun kokemuksen. Kun tämä tapahtuu perusopetuksessa, voidaan olettaa, että lähes kaikki oppilaat tavoitetaan perusopetuksen aikana, Grönmark tähdentää.
Opettajille eväitä koululaisten elvytysopetukseen
Opettajat ovat avainasemassa, kun mietitään turvataitojen opettamista koululaisille.
- Haluamme olla opettajien apuna ja tukena, jotta maallikkoelvytyksen opettaminen olisi mahdollisimman mutkatonta ja toteutuisi systemaattisesti esi- ja perusopetuksen aikana, toteaa Satakunnan sydänpiirin toiminnanjohtaja Susanna Lehtimäki.
- Opetuksen sisältöjen tueksi laadimme yhteistyössä Sydänliiton kanssa tuntisuunnitelmat eri luokka-asteille sisältäen valmiit diaesityspohjat. Yhdessä Osaava Satakunta -verkoston kanssa toteutamme opettajille keväällä 2021 kaksi Maallikkoelvytyksestä kansalaistaito – tietoa ja tukea elvytystaitojen opettamiseen – etäkoulutusta, jossa käydään läpi tuntisuunnitelmia ja esitellään, miten elvytystä voisi opettaa, sekä millaisia harjoitusvälineitä ja muuta materiaalia on käytettävissä. Kun koronatilanne jälleen mahdollistaa, niin jalkaudumme kouluihin, joissa paitsi oppilaat, niin myös opettajat pääsevät sitten hiomaan elvytystaitojaan ihan käytännössäkin, lupaa Lehtimäki.