Absences due to illness decreased and job satisfaction rose in 2023
The Emergency Response Centre Agency’s financial statements for 2023 are complete. Last year, the number of employee absences due to illness fell, new ERC operators were recruited, and employee satisfaction increased.
eCall offers safety in situations where the driver cannot call for help
There has recently been discussion in the news about automatic emergency call systems in vehicles. The Europe-wide eCall connects directly to the nearest emergency response centre and sends information directly to the centre's information system.
The missing children hotline improves safety across the EU
In the event that an underage child becomes missing, it is important to inform the responsible authorities quickly. For this purpose, assistance is available from a common European hotline. In Finland, the hotline can be used for sharing tips about missing children. In emergencies, the number to call is 112.
Real-time text for emergency services will be introduced in 2025
Emergency calls using real-time text (RTT) will be made available by the end of 2025. The new option for emergency calls will especially help people with hearing or speech impairments. The Emergency Response Centre Administration has already taken the first steps in the development of RTT.
Emergency response centre operator awarded for outstanding performance
The European Emergency Number Association EENA awarded a Finnish emergency response centre operator for outstanding work in assisting a person that had fallen through the ice in the wilderness. Finland’s emergency response centres are built around the professionalism of ERC operators and cooperation between authorities, and the case demonstrates the effectiveness of this approach.
Tammikuussa aloitti 30 uutta hätäkeskuspäivystäjää
Hätäkeskuslaitoksessa vuosi käynnistyi hyvin, kun 30 uutta hätäkeskuspäivystäjää aloitti työnsä. Heistä 23 siirtyi töihin Pelastusopistosta valmistuttuaan ja seitsemän henkilöä oli joko virastoon töihin palaavia tai poliisin töistä hätäkeskuspäivystäjän töihin siirtyviä henkilöitä.
- Olemme tyytyväisiä, että saimme näin paljon uusia hätäkeskuspäivystäjiä meille töihin heti vuoden alussa. Yhteisen työhöntulokoulutuksen jälkeen perehdytys on jatkunut hätäkeskuksittain. Työt ovat lähteneet hyvin ja suunnitelmallisesti käyntiin, sanoo Hätäkeskuslaitoksen johtaja Taito Vainio tyytyväisenä.
Uudet hätäkeskuspäivystäjät rekrytoituivat kaikkiin kuuteen hätäkeskukseen. Keravalla työnsä aloitti 12 henkilöä, Turussa kahdeksan, Porissa viisi, Oulussa kolme ja Kuopiossa sekä Vaasassa kummassakin yksi uusi hätäkeskuspäivystäjä.
- Tällä hetkellä henkilövuosityömäärämme on 610. Olemme asettaneet yhdessä sisäministeriön kanssa henkilötyövuositavoitteeksi 630. Näin ollen henkilöstövajeemme on tällä hetkellä vielä 20 kokoaikaista hätäkeskuspäivystäjää. Henkilöstömäärän riittävyys on hyvällä tasolla Kuopiossa ja Vaasassa, mutta muissa hätäkeskuksissa tilanne on hieman huonompi. Tarvitsisimme lisää hätäkeskuspäivystäjiä erityisesti Turun ja Keravan hätäkeskuksiin, Vainio sanoo.
Toimia henkilöstötilanteen kehittämiseksi
Hätäkeskuslaitoksen resurssipulaan pyritään löytämään ratkaisua yhdessä sisäministeriön ja hätäkeskuspäivystäjien koulutuksesta vastaavan Pelastusopiston kanssa hätäkeskuspäivystäjien koulutusta lisäämällä.
- Pyrimme siihen, että ensi syksynä alkaisi kaksi 24 oppilaan hätäkeskuspäivystäjäkurssia eli yksi ylimääräinen kurssi. Tämä edellyttää kuitenkin sitä, että Pelastusopisto saa rahoituksen ylimääräisen kurssin järjestämiselle. Olemme parhaillaan Pelastusopiston kanssa valmistelemassa tähän liittyvää esitystä.
Hätäkeskuslaitoksen uusi strategiakausi käynnistyi vuoden alusta ja sen keskiössä on henkilöstön hyvinvointi ja osaaminen.
- Panostamme tulevan neljän vuoden aikana voimallisesti työhyvinvoinnin parantamiseen sekä osaamisen kehittämiseen kaikilla viraston tasoilla. Henkilöstön lähtövaihtuvuuden pienentäminen on yksi strategiakautemme tavoitteista, ja lähtövaihtuvuus kääntyikin selvään laskuun jo viime syksyn aikana. Tavoitteenamme on kyetä tuottamaan laadukkaita hätäkeskuspalveluja meille annettujen tavoitteiden mukaisesti henkilöstön työhyvinvointi huomioiden, Vainio toteaa.