Absences due to illness decreased and job satisfaction rose in 2023
The Emergency Response Centre Agency’s financial statements for 2023 are complete. Last year, the number of employee absences due to illness fell, new ERC operators were recruited, and employee satisfaction increased.
eCall offers safety in situations where the driver cannot call for help
There has recently been discussion in the news about automatic emergency call systems in vehicles. The Europe-wide eCall connects directly to the nearest emergency response centre and sends information directly to the centre's information system.
The missing children hotline improves safety across the EU
In the event that an underage child becomes missing, it is important to inform the responsible authorities quickly. For this purpose, assistance is available from a common European hotline. In Finland, the hotline can be used for sharing tips about missing children. In emergencies, the number to call is 112.
Real-time text for emergency services will be introduced in 2025
Emergency calls using real-time text (RTT) will be made available by the end of 2025. The new option for emergency calls will especially help people with hearing or speech impairments. The Emergency Response Centre Administration has already taken the first steps in the development of RTT.
Emergency response centre operator awarded for outstanding performance
The European Emergency Number Association EENA awarded a Finnish emergency response centre operator for outstanding work in assisting a person that had fallen through the ice in the wilderness. Finland’s emergency response centres are built around the professionalism of ERC operators and cooperation between authorities, and the case demonstrates the effectiveness of this approach.
Tänään valmistui 23 uutta hätäkeskuspäivystäjää – Hätäkeskuslaitos onnittelee ja toivottaa tervetulleiksi töihin
Perjantaina 18.12. vietettiin Pelastusopiston valmistujaisjuhlaa, jossa 23 henkilöä sai hätäkeskuspäivystäjän tutkintotodistuksen. Hätäkeskuslaitoksen johtaja Taito Vainio toivoo kaikkien valmistuneiden hätäkeskuspäivystäjien hakeutuvan töihin Hätäkeskuslaitokseen.
"Olen iloissani ja ylpeä siitä, että Suomessa on nyt 23 uutta hätäkeskuspäivystäjän tutkinnon suorittanutta. Olette opiskelleet Pelastusopistossa puolentoista vuoden ajan, ja nyt olette valmiita aloittamaan tärkeän ja merkityksellisen työn Suomen turvallisuuden eteen. Toivon, että teistä jokainen hakee töihin Hätäkeskuslaitokseen. Me tarvitsemme ja koko Suomi tarvitsee teitä."
Hätäkeskuslaitoksessa on tällä hetkellä avoinna jopa 32 hätäkeskuspäivystäjän työpaikkaa, joten kaikki nyt valmistuneet hätäkeskuspäivystäjän tutkinnon suorittaneet voivat hakeutua suoraan töihin. Hätäkeskuspäivystäjän vakituisia tai määräaikaisia työpaikkoja on avoinna Keravalla 12, Turussa 11, Oulussa ja Porissa neljä ja Vaasassa yksi.
"Valmistuneiden hätäkeskuspäivystäjien määrä ei riitä poistamaan henkilöstövajettamme, joten toivomme myös meiltä pois lähteneiden hakeutuvan meille takaisin töihin. Kehitämme jatkuvasti henkilöstömme työhyvinvointia, ja haluamme olla henkilöstöstään huolta pitävä, hyvä työnantaja. Meille kannattaa hakea töihin", Vainio sanoo.
Hakuaika 32:een avoimeen hätäkeskuspäivystäjän virkaan tai määräaikaiseen virkasuhteeseen päättyy 21.12. klo 12.00. Työt alkavat 11.1.2021 kolme päivää kestävällä perehdytyksellä.
Pelastusopisto järjesti virtuaalisen valmistujaisjuhlan perjantaina 18.12. Hätäkeskuspäivystäjän tutkintotodistuksen sai 23 henkilöä.
Hakuaika seuraavaan hätäkeskuspäivystäjien koulutukseen on juuri nyt auki ja jatkuu 8.1. saakka. Kaikki Hätäkeskuslaitoksen avoimet työpaikat löytyvät valtiolle.fi-palvelusta.