Absences due to illness decreased and job satisfaction rose in 2023
The Emergency Response Centre Agency’s financial statements for 2023 are complete. Last year, the number of employee absences due to illness fell, new ERC operators were recruited, and employee satisfaction increased.
eCall offers safety in situations where the driver cannot call for help
There has recently been discussion in the news about automatic emergency call systems in vehicles. The Europe-wide eCall connects directly to the nearest emergency response centre and sends information directly to the centre's information system.
The missing children hotline improves safety across the EU
In the event that an underage child becomes missing, it is important to inform the responsible authorities quickly. For this purpose, assistance is available from a common European hotline. In Finland, the hotline can be used for sharing tips about missing children. In emergencies, the number to call is 112.
Real-time text for emergency services will be introduced in 2025
Emergency calls using real-time text (RTT) will be made available by the end of 2025. The new option for emergency calls will especially help people with hearing or speech impairments. The Emergency Response Centre Administration has already taken the first steps in the development of RTT.
Emergency response centre operator awarded for outstanding performance
The European Emergency Number Association EENA awarded a Finnish emergency response centre operator for outstanding work in assisting a person that had fallen through the ice in the wilderness. Finland’s emergency response centres are built around the professionalism of ERC operators and cooperation between authorities, and the case demonstrates the effectiveness of this approach.
Yksinäisyys ja kotiolojen ongelmat korostuvat hätänumerossa jouluisin
Hätäkeskuspäivystäjä Anne Mäkisen mukaan joulu ei ole kaikille iloinen asia. Erityisesti alkoholinkäyttöön liittyvät ongelmat ja yksinäisyys korostuvat hätäilmoituksissa perinteisen perhejuhlan aikaan.
Hätänumeroon 112 tulisi soittaa vain hätätilanteissa, jolloin paikalle tarvitaan kiireellistä viranomaisapua eli poliisi- pelastus-, sosiaali- tai terveystoimen yksiköitä. Henkeen ja terveyteen liittyvät hätätilanteet tunnistetaan hyvin, mutta esimerkiksi sosiaalitoimen alaan kuuluvissa viranomaistehtävissä, kuten kiireellisissä lastensuojeluasioissa, voidaan helposti jättää soittamatta hätänumeroon.
- Hätänumeron näkökulmasta mielenterveysongelmat korostuvat varsinkin yksinäisillä ihmisillä näin perhejuhlakauden aikana. Alkoholiin liittyvät lieveilmiöt kuten väkivalta aiheuttavat poliisille ja sosiaalipäivystykselle tehtäviä. Kaikille lapsille joulu ei ole se tunnelmallinen koko perheen yhdessäolon aika vaan osa heistä joutuu kokemaan perheväkivallan pimeän puolen myös jouluna. Jokaiselle meille kuuluu turvallinen joulu ja siitä pitäisi meidän pitää huolta, toteaa hätäkeskuspäivystäjänä työskentelevä Anne Mäkinen.
Jouluna ei vältytä myöskään vahingoilta. Sen vuoksi ihmisten olisi hyvä kiinnittää huomio tapaturmien ja vahinkojen ennaltaehkäisyyn.
- Joululiikenteessä tapahtuu onnettomuuksia ja kotona vaaratilanteita aiheuttavat esimerkiksi varomaton kynttilöiden polttaminen, kinkun paistaminen ja saunan lämmittäminen. Myös jännityksestä ja stressistä tulee sydänoireisiin liittyviä hätäpuheluita, luettelee Mäkinen joululle tyypillisiä hätäilmoituksia.
Kaikki tilanteet eivät vaadi hätänumeroon soittamista
Mäkisen mukaan kiireetöntä avuntarvetta varten on tarjolla muun muassa keskusteluapua eri järjestöjen toimesta.
- Ennen hätänumeroon soittamista on hyvä harkita, voisiko erilaisten järjestöjen tarjoama neuvonta tai keskusteluapu ratkaista tilanteen. Monet ammattilaiset ja vapaaehtoistyöntekijät päivystävät eri yhteisöjen auttavissa puhelimissa ja chat-palveluissa myös juhlapyhinä, hän muistuttaa.
Hätäkeskuslaitoksen 112 Suomi -sovellukseen on koottu useita päivystysnumeroita kiireettömään avuntarpeeseen.
- 112 Suomi sovelluksesta on apua myös esimerkiksi tiellä sattuvissa onnettomuuksissa, kun tarkka sijaintipaikka ei ole tiedossa. Sovelluksen palveluvalikoimaan kuuluvat myös muun muassa lähin sydäniskuri ja koronavirustaudin oirearvio. Sovelluksen lataaminen omaan puhelimeen on hyvää varautumista erilaisiin hätä- ja ongelmatilanteisiin.
Hätäkeskuspäivystäjän viisi vinkkiä joulun viettoon
1) Vahdi silmä tarkkana kinkun paistoa.
2) Älä jätä palavaa kynttilää yksin. Sijoita myös ulkotulet tarpeeksi kauas rakennusten läheltä.
3) Älä stressaa ja nauti alkoholia kohtuudella.
4) Kysy kuulumiset naapuriltasi, soita yksinäiselle ihmiselle jouluntoivotus ja ole läsnä läheisillesi.
5) Lataa 112 Suomi -mobiilisovellus. Sovelluksesta löydät hätänumeron lisäksi mm. päivystysnumeroita ja lähimmän sydäniskurin.