Hätäkeskuslaitos - Avun ja turvan ensimmäinen viranomaislenkki auttamisen ketjussa - Hätäkeskuslaitos

Hätäkeskuslaitos 20 vuotta
Vuosi 2021 on Hätäkeskuslaitoksen juhlavuosi: täytämme 20 vuotta, mutta hätänumeron historia ulottuu pidemmälle. Valtakunnallinen hätänumero 000 otettiin käyttöön vuonna 1983, ja EU:n yhteinen hätänumero 112 vuonna 1993.

Korona-virus
Soita hätänumeroon vain hätätilanteissa.
Älä soita koronavirustartunnan epäilystä hätänumeroon 112.
112-päivä
Jo perinteeksi muodostunutta 112-päivää on vietetty Suomessa vuodesta 1997 lähtien. Vuonna 2021 112-päivän kampanjaa vietetään virtuaalisesti teemalla ”turvallisuus on meidän kaikkien oikeus”. Tutustu 112 päivään.112-paiva.fi
112 Suomi- sinun turvanasi
Sovelluksen keskeisin hyöty on, että avunsaanti hätätilanteessa nopeutuu. Soittajan tarkka sijaintitieto välittyy hätäkeskukseen automaattisesti, mikä nopeuttaa hätäpuhelujen käsittelyä.Tutustu sovellukseen
112 Suomi -mobiilisovellus apuna hätätilanteessa myös muualla Euroopassa
21.01.2021
Tiedote
-
Hätäkeskuspäivystäjä voi käyttää tulkkauspalvelua apuna hätäilmoitusten käsittelyssä. Vuonna 2020 suurin tulkkaustarve oli venäjän kielisille...
Uutinen Hätäkeskuspalvelut19.01.2021 -
Hätänumeroon tehtiin vuodenvaihteessa eniten ilmoituksia tehtävälajeista ilkivalta, järjestyslakirikkomus tai muu häiriökäyttäytyminen, kaatuminen...
Tiedote Hätäkeskuspalvelut02.01.2021