Tarkastuspyyntö

Voit tällä lomakkeella pyytää Hätäkeskuslaitosta tarkastamaan omat tietosi Hätäkeskuslaitoksen yleisistä tietojärjestelmistä. Huomioithan, että yksittäiseen hätäpuheluun tai ilmoitinlaitteisiin liittyvät tietopyynnöt tehdään eri lomakkeilla. Mikäli olet asunut useammassa osoitteessa tai puhelinnumerosi on vaihtunut tarkastusaikavälillä, voit ilmoittaa nämä hakuehdot ”Mahdolliset lisätiedot” -kentässä.

Oletko työskennellyt Hätäkeskuslaitoksessa? Pakollinen

Jokaisella on oikeus saada tietää, onko häntä koskevia tietoja tallennettu rekisteriin tai että rekisteriin ei ole tallennettu häntä koskevia tietoja. Tähän on kuitenkin olemassa muutamia poikkeuksia. Tietoja ei anneta tarkastusoikeuden nojalla, mikäli se saattaisi esimerkiksi haitata rikoksen ehkäisemistä /selvittämistä tai aiheuttaa vakavaa vaaraa rekisteröidyn terveydelle/hoidolle taikka jonkun muun henkilön oikeuksille. Rekisteröidyn oikeuksiin voi tutustua tietosuojavaltuutetun sivuilla. 

Hätäkeskustietojärjestelmän osalta poliisin toimialaa koskevissa tiedoissa päävastuullinen rekisterinpitäjä on Poliisihallitus.

Jokaisella on oikeus tarkastaa itseään koskevat tiedot. Pyynnöstä tulee selvitä tarpeelliset henkilöä yksilöivät tiedot, jotta tiedot voidaan hakea rekisteristä. Rekisterinpitäjä voi periä tarkastusoikeuden käyttämisen välittömistä kustannuksista kohtuullisen korvauksen, mikäli edellisestä tarkastusoikeuden käyttämisestä on kulunut alle vuosi aikaa. Tieto toimitetaan aina oikea vastaanottaja varmistaen. Vastaus tarkastuspyyntöön toimitetaan kirjattuna kirjeenä, joten pyynnössä tulee ilmetä postiosoite, jonne vastauksen haluaa lähetettävän. Hätäkeskustietojärjestelmän osalta muut kuin poliisin toimialaa koskevat tiedot antaa tarkastamista varten päävastuullinen rekisterinpitäjä eli Hätäkeskuslaitos. 

Tietojen tarkastuspyyntö käsitellään kahden viikon kuluessa. Mikäli tietoja pyydetään pitkältä aikaväliltä tai tarkastuspyyntö on muuten erityisen laaja, on käsittelyaika yksi kuukausi.

Voit tehdä tietopyynnön myös sähköpostitse

Lomakkeisiin täyttämäsi tiedot ovat luottamuksellisia. Suosittelemme avaamaan pdf-lomakkeen Adobe Reader -ohjelmistolla ja noudattamaan seuraavia ohjeita:

  1. Tallenna lomake tyhjänä tietokoneellesi ja täytä sen jälkeen sähköisesti.
  2. Tallenna muutokset ja lisää lomake sähköpostin liitteeksi. Suosittelemme käyttämään salattua sähköpostia. Mikäli lähetät salatun sähköpostin, rekisteröidy ensin osoitteessa http://securemail.112.fi, jonka jälkeen saat sähköpostiisi linkin lähettämistä varten.

Omien tietojen tarkastuslomake (pdf, täytettävä ja tulostettava) 
 Lähetä lomake sähköpostilla osoitteeseen [email protected].