Färre sjukfrånvaron och bättre trivsel i arbetet år 2023
Nödcentralsverkets bokslut för 2023 är färdigt. I fjol började personalens sjukfrånvaron minska, rekryteringen av nödcentraloperatörer var lyckad och personaltillfredsställelsen förbättrades.
Uppdragshanteringen för akutsjukvårdsuppdrag förnyades
Instruktionen för uppdragshantering för den prehospitala akutsjukvården förnyades i slutet av november 2023. Syftet med den nya instruktionen för uppdragshantering är att vägleda den hjälpbehövande till den rätta hjälpen redan i det första skedet.
Antalet nödmeddelanden gick över tremiljonersstrecket
År 2023 tog Nödcentralsverket emot i genomsnitt 8 300 nödmeddelanden varje dag. Ungefär hälften av meddelandena ledde till uppdrag som förmedlades till myndigheterna, medan hälften behandlades med hjälp av nödcentraloperatörens råd och instruktioner. Nödmeddelanden besvarades på i genomsnitt fyra sekunder.
Erkännande till polisinrättningen i Helsingfors på 112-dagen
Nödcentralsverket belönade det förebyggande arbetet vid polisinrättningen i Helsingfors för deras insatser för nödnumret 112. Dessutom tilldelades konstapel Michela Söderström ett hedersomnämnande för aktiv kommunikation om nödnumret 112.
Förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas på 112-dagen
Det officiella förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas igen på den nationella 112-dagen 11.2.2024 kl. 11.20.
Hätänumeroon soittaneet arvostavat hätäkeskuspäivystäjien ammattitaitoa
Uusimman asiakastyytyväisyystutkimuksen mukaan suomalaiset arvostavat hätäkeskuspäivystäjien osaamista ja ammattitaitoa. Palvelua pidetään ystävällisenä ja annettuja ohjeita selkeinä.
Hätäkeskuslaitos teetti viime vuoden lopulla Taloustutkimuksella asiakastyytyväisyystutkimuksen, jossa haastateltiin 1 502 henkilöä, jotka olivat soittaneet hätänumeroon syyskuussa 2021. Tutkimukseen osallistuneet arvioivat kokemuksiaan ja tärkeänä pitämiään asioita asteikolla 1–5, jossa 5 kuvaa erittäin hyvää tai erittäin tärkeää. Asiakastyytyväisyyttä mitattiin edellisen kerran vuonna 2016.
Hätäkeskuspalveluihin luotetaan
Tutkimuksen mukaan hätänumeroon soittaneet olivat hyvin tyytyväisiä kaikkiin kysyttyihin palvelun osa-alueisiin. Tulokset ovat samalla erinomaisella tasolla kuin edellisessä kyselyssä, ja useimmissa kohdin ne ovat jopa hieman parantuneet. Hätäkeskusten palvelua piti luotettavana 94 % vastaajista ja 91 % koki hätäkeskuspalvelun vaikuttavan myönteisesti turvallisuuden tunteeseen.
Suomalaiset kokevat saavansa hätänumerosta ystävällistä ja asiantuntevaa apua. Suomalaiset myös luottavat siihen, että hätänumeroon vastataan nopeasti. Tutkimus osoittaa, että hätänumeroon soittaneiden kokemuksien mukaan hätäkeskuspäivystäjien asiantuntemusta ja annettujen ohjeiden selkeyttä pidetään erittäin hyvänä ja niitä pidetään erittäin tärkeinä.
Hätäkeskuspäivystäjien asiantuntemus arvostetaan aiempaa korkeammalle ja päivystäjien palveluasenteen koettiin nousseen entisestään. Myös kokemukset puhelussa annettujen ohjeiden selkeydestä nousivat edellisestä tutkimuksesta. Puheluun vastaamisen nopeuden koettiin hieman laskeneen edellisestä tasosta, mutta se oli edelleen hyvin korkea ja siihen oltiin eri osa-alueista tyytyväisimpiä. Hätäpuhelun eri osa-alueiden toimivuuteen keskiarvoksi tuli 4,55, kun se edellisessä tutkimuksessa oli 4,48.
– Tulokset ovat todella hyviä ja päivystyshenkilöstön työtä arvostetaan. Hätäkeskuspäivystäjien ammattitaito on korkea (4,46), minkä luvutkin näyttävät. Hätänumeroon soittaneiden kokemus juuri asiantuntemuksen osalta oli noussut eniten edellisestä tutkimuksesta, vaikka arvosana oli jo tuolloin varsin hyvä (4,34), Hätäkeskuslaitoksen laatupäällikkö Tommi Hopearuoho kertoo.
Lähes kaikki vastaajat (95 %) kokivat, että hätäkeskuspäivystäjä kohteli heitä yhdenvertaisesti ja tasa-arvoisesti.