Nya verktyg stöder personalens välbefinnande på jobbet
Nödcentralsverket testar nya sätt att stödja personalens välbefinnande. Nödcentralen i Kervo utvecklar en metod för multiprofessionella samtal, och därtill pågår ett pilotprojekt för kamratstöd som omfattar hela Nödcentralsverket.
Nödcentralsproffs belönades för förtjänstfullt arbete
Proffs inom nödcentralsverksamhet belönades i dag i Tammerfors. Priset PRO 112 för förtjänstfullt arbete för nödnumret och nödcentralsverksamheten tilldelades Minna Ylinen från Björneborg. Anniina Takala från Åbo utsågs till Årets nödcentralsoperatör.
Det gäller att sköta om sig
Årets nödcentraloperatör Anniina har haft många vändningar i sin karriär: hon arbetade först som sjukskötare, men studerade sedan till nödcentralsoperatör. Senare bytte hon från nödcentralen i Björneborg till en tjänst i Åbo. Under årens lopp har Anniina lärt sig att ta hand om sig själv och återhämta sig från arbetet.
Det mest givande är att lyckas tillsammans
Virve-huvudanvändaren Minna Ylinen är en erfaren expert inom nödcentralsverksamhet. Hon har jobbat med många olika datasystem, hanterat lärorika störningar och upplevt framgångar tillsammans med arbetskamraterna under sin karriär.
Färre sjukfrånvaron och bättre trivsel i arbetet år 2023
Nödcentralsverkets bokslut för 2023 är färdigt. I fjol började personalens sjukfrånvaron minska, rekryteringen av nödcentraloperatörer var lyckad och personaltillfredsställelsen förbättrades.
Vaaratiedotteiden välitysjärjestelmää kokeillaan 11. helmikuuta
Vaaratiedotteiden virallista välitysjärjestelmää testataan jälleen valtakunnallisena hätänumeropäivänä 11.2.2022 klo 11.20.
Kokeilussa vaaratiedotteet päivittyvät television kuvaruutuun sekä teksti-tv:n sivulle 112. Vaaratiedotejärjestelmää testataan myös tuttuun tapaan radioissa
Hätäkeskuslaitos osallistuu testaamiseen välittämällä vaaratiedotteet 112 Suomi -sovelluksen kautta sekä julkaisemalla ne Hätäkeskuslaitoksen 112.fi-sivustolla sekä Facebook- ja Twitter-tileillä.
Kokeilusta vastaavat Yleisradio Oy, Digita Oy sekä Hätäkeskuslaitos.
Digita Oy toteuttaa 11.-13.2.2022 välisenä aikana puhelinkyselytutkimuksen vaaratiedotteiden vastaanottamisesta. Kyselyn tavoitteena on selvittää, minkä kanavan kautta kansalaiset ovat saaneet vaaratiedotteen ja mihin aikaan tieto vaaratiedotteesta on tavoittanut kansalaisen. Otos on 500 henkilöä yli 18-vuotiasta suomalaisista kansalaista. Samalla kyselyssä selvitetään, onko kuluttajalla käytössään YLE:n uutisvahti tai 112 Suomi -sovellus.