Nya verktyg stöder personalens välbefinnande på jobbet
Nödcentralsverket testar nya sätt att stödja personalens välbefinnande. Nödcentralen i Kervo utvecklar en metod för multiprofessionella samtal, och därtill pågår ett pilotprojekt för kamratstöd som omfattar hela Nödcentralsverket.
Nödcentralsproffs belönades för förtjänstfullt arbete
Proffs inom nödcentralsverksamhet belönades i dag i Tammerfors. Priset PRO 112 för förtjänstfullt arbete för nödnumret och nödcentralsverksamheten tilldelades Minna Ylinen från Björneborg. Anniina Takala från Åbo utsågs till Årets nödcentralsoperatör.
Det gäller att sköta om sig
Årets nödcentraloperatör Anniina har haft många vändningar i sin karriär: hon arbetade först som sjukskötare, men studerade sedan till nödcentralsoperatör. Senare bytte hon från nödcentralen i Björneborg till en tjänst i Åbo. Under årens lopp har Anniina lärt sig att ta hand om sig själv och återhämta sig från arbetet.
Det mest givande är att lyckas tillsammans
Virve-huvudanvändaren Minna Ylinen är en erfaren expert inom nödcentralsverksamhet. Hon har jobbat med många olika datasystem, hanterat lärorika störningar och upplevt framgångar tillsammans med arbetskamraterna under sin karriär.
Färre sjukfrånvaron och bättre trivsel i arbetet år 2023
Nödcentralsverkets bokslut för 2023 är färdigt. I fjol började personalens sjukfrånvaron minska, rekryteringen av nödcentraloperatörer var lyckad och personaltillfredsställelsen förbättrades.
Häkeläinen: Sovellusasiantuntija Minna Ylinen
Työn merkityksellisyys motivoi Hätäkeskuslaitoksen sovellusasiantuntijana toimivaa Minna Ylistä. Hätäkeskusmaailmassa Minna on työskennellyt jo parikymmentä vuotta, ja urapolku on kuljettanut häntä hätäpuheluista tietojärjestelmien pariin.
Minna työskentelee Hätäkeskuslaitoksen Tietojärjestelmät-yksikössä, ja hänen toimenkuvaansa kuuluvat operatiivisten järjestelmien palvelu- ja häiriönhallinta sekä viraston Virve-pääkäyttäjänä toimiminen. Minnan urapolku hätäkeskusmaailmassa alkoi jo ennen Hätäkeskuslaitoksen perustamista.
- Olen työskennellyt hätäkeskusmaailmassa jo vuodesta -99. Aluksi hätäkeskuspäivystäjänä kunnallisessa hätäkeskuksessa ja sieltä valtiollistamisen myötä hätäkeskukseen päivystäjäksi vuonna 2003. Vuonna 2007 siirryin hätäkeskustietojärjestelmän kouluttajaksi hallinnon puolelle, ja vuonna 2009 sain vakituisen suunnittelijan viran. Organisaatiomuutosten myötä nykyinen titteli on muovautunut sovellusasiantuntijaksi ja työskentelen Tietojärjestelmät-yksikössä.
Työn antoisimpana puolena Minna kokee työn merkityksellisyyden, vaihtelevat työpäivät ja jatkuvan oppimisen.
- Itselleni on hyvin tärkeää, että voin omalta osaltani olla viemässä asioita eteenpäin, jotta hätäkeskuspäivystäjällä olisi mahdollisimman hyvät tekniset edellytykset tehdä työtään. Suhtaudun häiriönhallintaan suurella vakavuudella, jotkut ehkä voisivat kuvailla, että jopa intohimoisesti. Kun tilanne on päällä, yritän pysyä rauhallisena sekä yritän asia kerrallaan edetä ja pitää itseni ajan tasalla mitä tapahtuu missäkin vaiheessa.
Minna korostaa, että ilman ympärillä olevia asiantuntijoita ympärillä, olisi työnteko huomattavasti vaikeampaa. Suoraan sanoen mahdotonta.
- Meillä on upea tiimi, missä jokainen asiantuntija tekee tärkeää työtä ja tuo omalla osaamisellaan täydennystä tiimiimme. Toisinaan päivät ovat venyneet eikä tunteja ole laskettu, mutta koen, että olemme tähän mennessä suoriutuneet kohtalaisen hyvin suuremmistakin kiipeleistä.