Nya verktyg stöder personalens välbefinnande på jobbet
Nödcentralsverket testar nya sätt att stödja personalens välbefinnande. Nödcentralen i Kervo utvecklar en metod för multiprofessionella samtal, och därtill pågår ett pilotprojekt för kamratstöd som omfattar hela Nödcentralsverket.
Nödcentralsproffs belönades för förtjänstfullt arbete
Proffs inom nödcentralsverksamhet belönades i dag i Tammerfors. Priset PRO 112 för förtjänstfullt arbete för nödnumret och nödcentralsverksamheten tilldelades Minna Ylinen från Björneborg. Anniina Takala från Åbo utsågs till Årets nödcentralsoperatör.
Det gäller att sköta om sig
Årets nödcentraloperatör Anniina har haft många vändningar i sin karriär: hon arbetade först som sjukskötare, men studerade sedan till nödcentralsoperatör. Senare bytte hon från nödcentralen i Björneborg till en tjänst i Åbo. Under årens lopp har Anniina lärt sig att ta hand om sig själv och återhämta sig från arbetet.
Det mest givande är att lyckas tillsammans
Virve-huvudanvändaren Minna Ylinen är en erfaren expert inom nödcentralsverksamhet. Hon har jobbat med många olika datasystem, hanterat lärorika störningar och upplevt framgångar tillsammans med arbetskamraterna under sin karriär.
Färre sjukfrånvaron och bättre trivsel i arbetet år 2023
Nödcentralsverkets bokslut för 2023 är färdigt. I fjol började personalens sjukfrånvaron minska, rekryteringen av nödcentraloperatörer var lyckad och personaltillfredsställelsen förbättrades.
I fortsättningen hämtas adressuppgifterna för larmanordningskunder automatiskt från företags- och organisationsdatasystemet
Larmanordningskunder ska i fortsättningen uppdatera sina adressuppgifter i företags- och organisationsdatasystemet (FODS).
Till följd av reformen ersätter uppgifterna i FODS de uppgifter som kunden matat för hand in i systemet ILMO.
I adressuppgifterna används i första hand postadressen. Om postadressen inte har registrerats i FODS, används besöksadressen eller någon annan adress.
Nya larmanordningskunder kan inte uträtta ärenden i ILMO utan en adress som registrerats i FODS. Om adressen inte är registrerad på behörigt sätt i FODS, är kunden skyldig att själv meddela den officiella adressen till Nödcentralsverket.
I fortsättningen erhålls också uppgifterna om företagets lokaler i ILMO från FODS.
Ärenden kan uträttas i systemet ILMO endast med ett giltigt FO-nummer.
Ytterligare information:
Kundtjänstnumret för larmanordningar
0295 481 480