Midsommaren sysselsatte nödcentralerna
Nödcentralsverket tog emot sammanlagt cirka 34 200 nödsamtal mellan fredagen den 24 juni och söndagen den 26 juni. Under motsvarande tid förra året var antalet nödsamtal 33 000, så ur nödcentralernas synvinkel var midsommaren något livligare än i fjol.
Nödcentralsoperatörens tips för midsommarfirandet
I midsommarens nödmeddelanden framhävs traditionellt problem som alkohol orsakar, olyckshändelser samt olyckor till sjöss, enligt ledande nödcentralsoperatör Essi Molkkari. De flesta nödsituationerna kan undvikas med rätt inställning och beredskap.
20 nya nödcentraloperatörer började sitt arbete idag
I början av juni utexaminerades nya nödcentraloperatörer från Räddningsinstitutet och redan i dag börjar de sitt arbete på nödcentraler runt om i Finland. Personalsituationen vid nödcentralen i Åbo förbättrades betydligt.
Personalöversikt 2021: Satsningar på arbetshälsa
Nödcentralsverkets personalberättelse är färdig. År 2021 löpte i sin helhet bra vad gäller målen, trots den utmanande situationen för den operativa personalen och coronakrisen. Året innehöll många satsningar på utvecklingen av personalens arbetshälsa.
Skolavslutningshelgen en av årets mest brådskande
Skolavslutningshelgen är vanligtvis en av årets mest brådskande helger för oss inom säkerhetsmyndigheten. På lördagen mellan kl 18-04 mottog nödcentralerna 6100 nödsamtal. Föregående lördag under samma tidpunkt var mängden 4600 samtal.
I fortsättningen hämtas adressuppgifterna för larmanordningskunder automatiskt från företags- och organisationsdatasystemet

Larmanordningskunder ska i fortsättningen uppdatera sina adressuppgifter i företags- och organisationsdatasystemet (FODS).
Till följd av reformen ersätter uppgifterna i FODS de uppgifter som kunden matat för hand in i systemet ILMO.
I adressuppgifterna används i första hand postadressen. Om postadressen inte har registrerats i FODS, används besöksadressen eller någon annan adress.
Nya larmanordningskunder kan inte uträtta ärenden i ILMO utan en adress som registrerats i FODS. Om adressen inte är registrerad på behörigt sätt i FODS, är kunden skyldig att själv meddela den officiella adressen till Nödcentralsverket.
I fortsättningen erhålls också uppgifterna om företagets lokaler i ILMO från FODS.
Ärenden kan uträttas i systemet ILMO endast med ett giltigt FO-nummer.
Ytterligare information:
Kundtjänstnumret för larmanordningar
0295 481 480