Nödcentralsproffs belönades för förtjänstfullt arbete
Proffs inom nödcentralsverksamhet belönades i dag i Tammerfors. Priset PRO 112 för förtjänstfullt arbete för nödnumret och nödcentralsverksamheten tilldelades Minna Ylinen från Björneborg. Anniina Takala från Åbo utsågs till Årets nödcentralsoperatör.
Det gäller att sköta om sig
Årets nödcentraloperatör Anniina har haft många vändningar i sin karriär: hon arbetade först som sjukskötare, men studerade sedan till nödcentralsoperatör. Senare bytte hon från nödcentralen i Björneborg till en tjänst i Åbo. Under årens lopp har Anniina lärt sig att ta hand om sig själv och återhämta sig från arbetet.
Det mest givande är att lyckas tillsammans
Virve-huvudanvändaren Minna Ylinen är en erfaren expert inom nödcentralsverksamhet. Hon har jobbat med många olika datasystem, hanterat lärorika störningar och upplevt framgångar tillsammans med arbetskamraterna under sin karriär.
Färre sjukfrånvaron och bättre trivsel i arbetet år 2023
Nödcentralsverkets bokslut för 2023 är färdigt. I fjol började personalens sjukfrånvaron minska, rekryteringen av nödcentraloperatörer var lyckad och personaltillfredsställelsen förbättrades.
Uppdragshanteringen för akutsjukvårdsuppdrag förnyades
Instruktionen för uppdragshantering för den prehospitala akutsjukvården förnyades i slutet av november 2023. Syftet med den nya instruktionen för uppdragshantering är att vägleda den hjälpbehövande till den rätta hjälpen redan i det första skedet.
Minkälaisiin tilanteisiin hätänumerosta pyydettiin joulupyhinä apua?
Hätänumeroon tehtiin joulupyhinä eniten ilmoituksia tehtävälajeista muu sairastuminen, kaatuminen ja hengitysvaikeus. Suurin osa tehtävistä välitettiin ensihoidolle.
Hätäkeskukset vastasivat 24.12.2021 klo 00:00 – 26.12.2021 klo 24:00 välisenä aikana 19 461 hätäpuheluun. Viime vuonna vastaava luku oli 19 587. Hätäpuheluista 100 prosenttiin vastattiin 30 sekunnissa (100 % vuonna 2020).
Hätäilmoitusten perusteella viranomaisille välitettiin 11 075 hälytystehtävää (10 626 vuonna 2020). Tehtävät jakautuivat eri toimialoille seuraavasti: ensihoito 61 %, poliisi 29 %, pelastus 6 %, ja sosiaalipäivystys 4 %. Kolme yleisintä hätäkeskustietojärjestelmään kirjattua hälytystehtävää olivat muu sairastuminen, kaatuminen ja hengitysvaikeus (muu sairastuminen, kaatuminen ja rintakipu vuonna 2020).
Viranomaistoimijoiden kolme suurinta hälytystehtävää olivat seuraavat:
Ensihoito:
- muu sairastuminen
- kaatuminen
- hengitysvaikeus
Poliisi:
- tieliikenneonnettomuus: pieni
- häiritsevä meteli tms.
- perheväkivalta
Pelastus:
- tieliikenneonnettomuus: pieni
- rakennuspalo: pieni
- rakennuspalo: keskisuuri
Sosiaalipäivystys:
- alaikäisen kiireellinen hoidon- ja huolenpidon arviointi
- välittömän huolenpidon tarve
- kotipalvelutehtävä