I hurdana situationer bad man om hjälp från nödnumret under jultiden?

Utgivningsdatum 27.12.2020 12.13
Pressmeddelande
Julgran med juldekoration. Nödcentralsoperatör i bakgrunden.

Flest anmälningar gjordes till nödnumret under jultiden; försämrat allmäntillstånd, ramlat omkull och bröstsmärta. De flesta uppdragen förmedlades vidare till akutsjukvården.

Nödcentralerna svarade på 19 587 nödsamtal under tiden 24.12.2020 kl. 00:00 – 26.12.2020 kl. 24:00. Under motsvarande tid året innan var antalet 19 685. 100 procent av nödsamtalen besvarades inom 30 sekunder (100 % år 2019).


10 626 (10 839 år 2019) utryckningsuppdrag förmedlades till myndigheterna efter nödmeddelande. Uppdragen fördelades mellan olika sektorer enligt följande: akutvård 59 %, polis 32 %, räddning 4 % och socialjour 4 %. De tre vanligaste larmuppdragen som bokfördes i nödcentralsdatasystemet var försämrat allmäntillstånd, ramlat omkull och bröstsmärta (år 2019: försämrat allmäntillstånd, ramlat omkull och bröstsmärta). 


Myndighetsaktörernas tre största larmuppdrag var följande: 

Akutvård

  1. försämrat allmäntillstånd
  2. ramlat omkull
  3. bröstsmärta

Polis

  1. vandalism, ordningslagen överträdelser och andra störande beteende
  2. trafikolycka: liten 
  3. berusad person

Räddning

  1. trafikolycka: liten
  2. brandalarm
  3. trafikolycka: annan

Socialjour

  1. mindreårigs färsvinnande/rymning eller andra särskilda svårigheter
  2. omedelbart behov av omsorg
  3. brådskande bedömning av behovet av vård och omsorg av barn / minderårig
Nödcentralstjänster