Färre sjukfrånvaron och bättre trivsel i arbetet år 2023
Nödcentralsverkets bokslut för 2023 är färdigt. I fjol började personalens sjukfrånvaron minska, rekryteringen av nödcentraloperatörer var lyckad och personaltillfredsställelsen förbättrades.
Uppdragshanteringen för akutsjukvårdsuppdrag förnyades
Instruktionen för uppdragshantering för den prehospitala akutsjukvården förnyades i slutet av november 2023. Syftet med den nya instruktionen för uppdragshantering är att vägleda den hjälpbehövande till den rätta hjälpen redan i det första skedet.
Antalet nödmeddelanden gick över tremiljonersstrecket
År 2023 tog Nödcentralsverket emot i genomsnitt 8 300 nödmeddelanden varje dag. Ungefär hälften av meddelandena ledde till uppdrag som förmedlades till myndigheterna, medan hälften behandlades med hjälp av nödcentraloperatörens råd och instruktioner. Nödmeddelanden besvarades på i genomsnitt fyra sekunder.
Erkännande till polisinrättningen i Helsingfors på 112-dagen
Nödcentralsverket belönade det förebyggande arbetet vid polisinrättningen i Helsingfors för deras insatser för nödnumret 112. Dessutom tilldelades konstapel Michela Söderström ett hedersomnämnande för aktiv kommunikation om nödnumret 112.
Förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas på 112-dagen
Det officiella förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas igen på den nationella 112-dagen 11.2.2024 kl. 11.20.
Juhannus työllisti hätäkeskuksia
Hätäkeskuslaitos vastaanotti perjantain 19.6. ja sunnuntain 21.6. välisenä aikana yhteensä 29 400 hätäilmoitusta. Viime vuoden vastaavana aikana hätäilmoituksia vastaanotettiin 31 700, joten juhannus oli hätäkeskusten näkökulmasta katsoen hieman viime vuotta rauhallisempi.
Kesäisin vastaavana ajanjaksona hätäilmoituksia vastaanotetaan keskimäärin noin 28 100. Tähän verrattuna juhannuksen hätäpuheluiden määrä oli koko Suomessa kaikkiaan noin 5 prosenttia suurempi.
Juhannusajalle tyypillisenä haasteena ovat olleet yksittäiset ruuhkahuiput hätäpuhelujen määrässä, jolloin vastausajat ovat olleet normaalia pidemmät. Perjantain ja sunnuntain välisenä aikana noin 83 prosenttiin hätäilmoituksista kyettiin vastaamaan 10 sekunnissa.
Juhannuksena hätäpuhelut koskivat pääosin yleistä häiriökäyttäytymistä, joihin useasti liittyi runsas alkoholin käyttö. Välitetyistä tehtävistä 49 % välitettiin terveystoimelle, 39 % poliisitoimelle, 8 % pelastustoimelle ja 4 % sosiaalitoimelle.