Nödcentralsproffs belönades för förtjänstfullt arbete
Proffs inom nödcentralsverksamhet belönades i dag i Tammerfors. Priset PRO 112 för förtjänstfullt arbete för nödnumret och nödcentralsverksamheten tilldelades Minna Ylinen från Björneborg. Anniina Takala från Åbo utsågs till Årets nödcentralsoperatör.
Det gäller att sköta om sig
Årets nödcentraloperatör Anniina har haft många vändningar i sin karriär: hon arbetade först som sjukskötare, men studerade sedan till nödcentralsoperatör. Senare bytte hon från nödcentralen i Björneborg till en tjänst i Åbo. Under årens lopp har Anniina lärt sig att ta hand om sig själv och återhämta sig från arbetet.
Det mest givande är att lyckas tillsammans
Virve-huvudanvändaren Minna Ylinen är en erfaren expert inom nödcentralsverksamhet. Hon har jobbat med många olika datasystem, hanterat lärorika störningar och upplevt framgångar tillsammans med arbetskamraterna under sin karriär.
Färre sjukfrånvaron och bättre trivsel i arbetet år 2023
Nödcentralsverkets bokslut för 2023 är färdigt. I fjol började personalens sjukfrånvaron minska, rekryteringen av nödcentraloperatörer var lyckad och personaltillfredsställelsen förbättrades.
Uppdragshanteringen för akutsjukvårdsuppdrag förnyades
Instruktionen för uppdragshantering för den prehospitala akutsjukvården förnyades i slutet av november 2023. Syftet med den nya instruktionen för uppdragshantering är att vägleda den hjälpbehövande till den rätta hjälpen redan i det första skedet.
Koulut alkavat – hätänumero tutuksi lapsille
Pienet ekaluokkalaiset aloittavat koulutiensä elokuussa. Monet lapset kulkevat liikenteessä yksin ja ovat koulupäivän ohella yksin kotona ensimmäisiä kertoja. Opeta pieni koululainen tunnistamaan hätätilanteet ja soittamaan hätänumeroon 112.
Lapsen kanssa on hyvä käydä yhdessä läpi, milloin hätänumeroon soitetaan ja mitä hätäpuhelun aikana tapahtuu.
Hätänumeroon 112 soitetaan todellisissa hätätilanteissa, kun henki, terveys tai omaisuus on vaarassa. Tämä on helppo muistaa, sillä kaikki hätätilanteissa tarvittava viranomaisapu saadaan yhden numeron kautta.
Jos lapsi soittaa hätäpuhelun, häneltä tiedustellaan ikää. Tämä tehdään sen vuoksi, että hätäkeskuspäivystäjä voi sovittaa kysymyksensä ja ohjeensa lapsen ikään. Hätäkeskuksen päivystäjä on turvallinen aikuinen, joka ammattitaitoisella puhelunkäsittelyllään rauhoittaa lasta ja kertoo selkeästi mitä tapahtuu seuraavaksi.
Lapsi ei aina tiedä osoitetta josta soittaa vaan saattaa kuvailla ympäristöään, esimerkiksi: "tuossa koulun/leikkipaikan vieressä". Koululaisen kännykkään onkin hyvä ladata 112 Suomi -sovellus ja opettaa lapsi soittamaan sovelluksen kautta hätänumeroon, jolloin sijaintitieto välittyy hätäkeskukseen automaattisesti. Tekniikka ei kuitenkaan tunnista esimerkiksi asunnon numeroa tai kerrostalon kerrosta, joten osoite on hyvä merkitä kotiin näkyvälle paikalle.
Lapsi on hätäpuhelun soittajana usein helppo soittaja, sillä hän vastaa kysymyksiin ja kuuntelee ohjeita. Lapset ovat tottuneet vastaamaan, kun aikuinen kysyy. Lapset pysyvät asiassa ja ovat rehellisiä.
Muistilista:
- Soita hätänumeroon, kun on todellinen hätätilanne.
- Hätänumerosta vastaa hätäkeskuspäivystäjä.
- Vastaa hätäkeskuspäivystäjän kysymyksiin.
- Hätäkeskuspäivystäjä päättää, mitä apua paikalle hälytetään.
- Jos tilanne ei vaadi apua, hätäkeskuspäivystäjä antaa neuvoja puhelimessa.
- Hätänumeroon soittamista ei tarvitse jännittää.
- On tärkeää tietää, mistä soitat. Oman kodin osoite kannattaa opetella.
- Pilailusoitoista voidaan rangaista.