Nödcentralsproffs belönades för förtjänstfullt arbete
Proffs inom nödcentralsverksamhet belönades i dag i Tammerfors. Priset PRO 112 för förtjänstfullt arbete för nödnumret och nödcentralsverksamheten tilldelades Minna Ylinen från Björneborg. Anniina Takala från Åbo utsågs till Årets nödcentralsoperatör.
Det gäller att sköta om sig
Årets nödcentraloperatör Anniina har haft många vändningar i sin karriär: hon arbetade först som sjukskötare, men studerade sedan till nödcentralsoperatör. Senare bytte hon från nödcentralen i Björneborg till en tjänst i Åbo. Under årens lopp har Anniina lärt sig att ta hand om sig själv och återhämta sig från arbetet.
Det mest givande är att lyckas tillsammans
Virve-huvudanvändaren Minna Ylinen är en erfaren expert inom nödcentralsverksamhet. Hon har jobbat med många olika datasystem, hanterat lärorika störningar och upplevt framgångar tillsammans med arbetskamraterna under sin karriär.
Färre sjukfrånvaron och bättre trivsel i arbetet år 2023
Nödcentralsverkets bokslut för 2023 är färdigt. I fjol började personalens sjukfrånvaron minska, rekryteringen av nödcentraloperatörer var lyckad och personaltillfredsställelsen förbättrades.
Uppdragshanteringen för akutsjukvårdsuppdrag förnyades
Instruktionen för uppdragshantering för den prehospitala akutsjukvården förnyades i slutet av november 2023. Syftet med den nya instruktionen för uppdragshantering är att vägleda den hjälpbehövande till den rätta hjälpen redan i det första skedet.
112 Suomi mobile emergency application also available for use in other European countries
The 112 Suomi mobile application, which has over 1.8 million users, can now be used across Europe to get help in emergency situations. When people use the application to call the European emergency number 112, the caller’s location data is transmitted to the local emergency response centre.
The Emergency Response Centre Agency of Finland is part of the Pan-European Mobile Emergency Apps (PEMEA) project, organised by the European Emergency Number Association EENA. According to Emergency Traffic Specialist Dan Berlin from the Emergency Response Centre Agency, the project has created an architecture which will enable European emergency applications to operate across national borders. The PEMEA architecture will be introduced step by step in different countries. Finland is already on board in the first phase.
“With the help of the new architecture, emergency calls made in Europe using the 112 Suomi application will be directed to the local emergency response centre along with the caller’s exact location data. The local emergency response centre will be able to see if the caller’s location data comes from a foreign phone number. These features will start working once PEMEA has been adopted in the country.”
PEMEA is the architecture behind the application, so it is not actually visible to the app users. Users do not need to make any changes to the application’s settings. The most important thing is to recognise the emergency and make an emergency call using the 112 Suomi application.
“This improvement will certainly be a great relief to tourists as it can be difficult to communicate your location during an emergency in a foreign country. There is often a big language barrier between the caller and the emergency response centre operator, which makes it more difficult to determine the caller’s location. We are glad that now the Finnish emergency response centre operators will be able to tell if the call comes from another country’s emergency application,” Berlin says.
The 112 Suomi mobile application project was carried out in cooperation with Deveryware, core service provider for PEMEA. Digia Oyj, partner of the Emergency Response Centre Agency, took care of the app-related set-ups.