Nya verktyg stöder personalens välbefinnande på jobbet
Nödcentralsverket testar nya sätt att stödja personalens välbefinnande. Nödcentralen i Kervo utvecklar en metod för multiprofessionella samtal, och därtill pågår ett pilotprojekt för kamratstöd som omfattar hela Nödcentralsverket.
Nödcentralsproffs belönades för förtjänstfullt arbete
Proffs inom nödcentralsverksamhet belönades i dag i Tammerfors. Priset PRO 112 för förtjänstfullt arbete för nödnumret och nödcentralsverksamheten tilldelades Minna Ylinen från Björneborg. Anniina Takala från Åbo utsågs till Årets nödcentralsoperatör.
Det gäller att sköta om sig
Årets nödcentraloperatör Anniina har haft många vändningar i sin karriär: hon arbetade först som sjukskötare, men studerade sedan till nödcentralsoperatör. Senare bytte hon från nödcentralen i Björneborg till en tjänst i Åbo. Under årens lopp har Anniina lärt sig att ta hand om sig själv och återhämta sig från arbetet.
Det mest givande är att lyckas tillsammans
Virve-huvudanvändaren Minna Ylinen är en erfaren expert inom nödcentralsverksamhet. Hon har jobbat med många olika datasystem, hanterat lärorika störningar och upplevt framgångar tillsammans med arbetskamraterna under sin karriär.
Färre sjukfrånvaron och bättre trivsel i arbetet år 2023
Nödcentralsverkets bokslut för 2023 är färdigt. I fjol började personalens sjukfrånvaron minska, rekryteringen av nödcentraloperatörer var lyckad och personaltillfredsställelsen förbättrades.
112 Suomi -mobiilisovellus apuna hätätilanteessa myös muualla Euroopassa
Yli 1,8 miljoonan käyttäjän 112 Suomi -mobiilisovellusta voi nyt käyttää eri puolilla Eurooppaa kiireellisessä hätätilanteessa. Soittajan sijaintitieto välittyy kohdemaan hätäkeskukseen, kun sovelluksen kautta soittaa Euroopan yhteiseen hätänumeroon 112.
Hätäkeskuslaitos kuuluu Euroopan hätänumerojärjestö EENA:n organisoimaan Pan-European Mobile Emergency Apps (PEMEA) -projektiin. Hätäkeskuslaitoksen hätäliikenneasiantuntija Dan Berlinin mukaan projektissa toteutetun arkkitehtuurin avulla eurooppalaiset 112-sovellukset toimivat yli maan rajojen. PEMEA otetaan portaittain käyttöön eri maissa ja Suomi on mukana heti ensimmäisessä vaiheessa.
- Uuden arkkitehtuurin avulla 112 Suomi -sovelluksesta soitettu hätäpuhelu ja tarkka sijaintitieto ohjautuvat Euroopassa kohdemaan hätäkeskukseen. Hätäkeskuksessa nähdään, kun soittajan sijaintitieto tulee ulkomaalaisesta puhelinnumeroista. Nämä ominaisuudet toimivat siitä lähtien, kun PEMEA on käytössä myös kohdemaassa.
PEMEA otetaan käyttöön vaiheittain eri maissa. Suomi ja Italia mukana ensimmäisessä käyttöönotossa.
PEMEA on arkkitehtuuri sovelluksen taustalla, eikä se varsinaisesti näy sovelluksen käyttäjille. Käyttäjien ei tarvitse tehdä sovellukseen ylimääräisiä asetuksia. Tärkeintä on tunnistaa hätätilanne ja soittaa hätäpuhelu Euroopassa 112 Suomi -sovelluksen kautta.
- Uudistus tuo varmasti paljon helpotusta matkailijoita kohdanneisiin hätätilanteisiin, sillä vieraassa maassa on hankala kertoa sijaintiaan. Hätäkeskuspäivystäjän ja avuntarvitsijan välillä saattaa monesti olla iso kielimuuri, mikä hankaloittaa sijainnin selvittämistä. Olemme iloisia, että nyt myös meillä Suomessa hätäkeskuspäivystäjä tietää, kun puhelu tulee toisen maan 112-sovelluksesta, kuvailee Berlin.
Hätäkeskuslaitoksen 112 Suomi -sovelluksen osalta projekti on toteutettu yhteistyössä Deverywaren kanssa, joka toimii PEMEA:n ydinpalveluiden tuottajana. Hätäkeskuslaitoksen yhteistyökumppani Digia Oyj on toteuttanut sovellukseen liittyvät asennukset.