Nya verktyg stöder personalens välbefinnande på jobbet
Nödcentralsverket testar nya sätt att stödja personalens välbefinnande. Nödcentralen i Kervo utvecklar en metod för multiprofessionella samtal, och därtill pågår ett pilotprojekt för kamratstöd som omfattar hela Nödcentralsverket.
Nödcentralsproffs belönades för förtjänstfullt arbete
Proffs inom nödcentralsverksamhet belönades i dag i Tammerfors. Priset PRO 112 för förtjänstfullt arbete för nödnumret och nödcentralsverksamheten tilldelades Minna Ylinen från Björneborg. Anniina Takala från Åbo utsågs till Årets nödcentralsoperatör.
Det gäller att sköta om sig
Årets nödcentraloperatör Anniina har haft många vändningar i sin karriär: hon arbetade först som sjukskötare, men studerade sedan till nödcentralsoperatör. Senare bytte hon från nödcentralen i Björneborg till en tjänst i Åbo. Under årens lopp har Anniina lärt sig att ta hand om sig själv och återhämta sig från arbetet.
Det mest givande är att lyckas tillsammans
Virve-huvudanvändaren Minna Ylinen är en erfaren expert inom nödcentralsverksamhet. Hon har jobbat med många olika datasystem, hanterat lärorika störningar och upplevt framgångar tillsammans med arbetskamraterna under sin karriär.
Färre sjukfrånvaron och bättre trivsel i arbetet år 2023
Nödcentralsverkets bokslut för 2023 är färdigt. I fjol började personalens sjukfrånvaron minska, rekryteringen av nödcentraloperatörer var lyckad och personaltillfredsställelsen förbättrades.
Nödcentralsverket förbättrar tillgängligheten i appen 112 Suomi och webbplatsen 112.fi
Lagen om digitala tjänster som trädde i kraft i april 2019 förpliktar den offentliga sektorn att följa kraven om tillgänglighet. Lagen bygger på Europeiska unionens tillgänglighetsdirektiv. I bakgrunden finns dessutom FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning, som betonar delaktighet för specialgrupper samt deras möjlighet att uträtta ärenden självständigt även i en digital miljö.
Nödcentralsverket har under sommaren granskat tillgängligheten för mobilappen 112 Suomi och webbplatsen 112.fi. Applikationen och webbplatsen utvecklas på basis av omfattande rapporter, så att de bättre kan användas med stödjande teknik i framtiden.
Regionförvaltningsverket övervakar att lagen om digitala tjänster följs
Appen 112 Suomi har valts ut för det omfattande programmet för tillsyn av tillgänglighet i mobilapplikationer. Appen kommer att utvärderas under tillsynsperioden år 2021 av tillsynsmyndigheten Regionförvaltningsverket (AVI). Som en följd av den externa granskningen som genomfördes i somras har Nödcentralsverket redan inlett korrigerande åtgärder för att förbättra tillgängligheten för appens del och avsikten är att de blir färdiga våren 2022.
För webbplatsens del uppfylls tillgänglighetskraven redan tillräckligt väl, men korrigeringar kommer fortfarande att göras. Fokus ligger särskilt på logiken i navigering och användning av skärmläsningsprogram. Webbplatsen valdes inte ut för AVI:s omfattande tillsyn i år.
Tillgänglighet gäller alla myndighetens digitala tjänster
Enligt strategiprogrammet 2021–2024 har Nödcentralsverket åtagit sig att producera tillförlitliga och likvärdiga nödcentralstjänster av hög kvalitet. Utvecklingen av Nödcentralsverkets digitala tjänster och nödcentralstjänster samt tillhandahållandet av tjänster beaktar specialgrupper bättre än tidigare. Exempelvis i år har man tillsammans med FPA inlett ett försök med en tjänst för nödanmälan på teckenspråk och man har kunnat göra en nödanmälan med textmeddelande sedan år 2017. Tjänsten kräver registrering.
I tillgänglighetsutlåtandet för appen 112 Suomi och webbplatsen 112.fi beskrivs iakttagelserna i granskningen. Utlåtandena uppdateras allt eftersom korrigeringarna fortskrider.
Vill du ge respons om tillgänglighet? Det kan du göra med Nödcentralsverkets responsblankett. Vi svarar på responsen om den inte är anonym och vi använder den för att göra tjänsterna mer tillgängliga.