Syftet med kampanjen är att öka medborgarnas säkerhetskunskaper

År 2024 går kampanjen under temat "rätt användning av nödnumret". Under nödnummerveckan ges instruktioner för att känna igen nödsituationer, och kampanjen riktas speciellt till barn och ungdomar.
Vad är 112-dagen?

Delta i 112-dagen

I kampanjen kan säkerhetsaktörer och till exempel skolor, arbetsplatser, hobbyklubbar och föreningar dela med sig av värdefull säkerhetsinformation och på så sätt påverka människors känsla av säkerhet. 
Anmäl ditt evenemang

Bloggen

I Finland får man hjälp i nöd

112-dagen är ett bra tillfälle för var och en att tänka på sin roll som säkerhetsfrämjare eller säkerhetsfostrare. Man kan till exempel börja med att gå igenom säkerhetsfrågor i hemmet.

Mod är att anmäla

När man pratar med unga både på sociala medier, ute och på offentliga platser framkommer det situationer där de upplevt eller sett något brottsligt eller något annat oroväckande, men inte har vågat eller kunnat ringa nödcentralen för att kalla på...

En kedja av hjälpande myndigheter finns bara ett telefonsamtal bort

I en situation där du är i akut behov av hjälp av till exempel sjukvården – skulle du vilja synas på sociala medier i det tillståndet?

Våga ringa 112

"Om patienten bara känt till att hen kan ringa nödnumret, hade situationen kanske inte försämrats. Patienten kan troligtvis aldrig mera bo självständigt hemma, vilket är otroligt sorgligt." 

Öva på färdigheter som skapar säkerhet

Barn och ungdomar kan öva på att ringa nödnumret i skolan, med föräldrar eller i hobbyn. Under sådana övningar är det viktigt att hålla några saker i tankarna.

Tillsammans kan vi minska antalet obehöriga samtal till nödnumret

Vi har redan i flera år varit oroliga över antalet nödsamtal som inte hör hemma på nödlinjen. An-talet är fortfarande stort.

Ett barn vill hjälpa

"Många känslor vaknar i mig när jag hör att den som ringer på nödlinjen är ett barn. Ofta frågar jag mig var de vuxna riktigt befinner sig. Å andra sidan är barn raska och ärliga när de ringer, och med hjälp av nödcentraloperatörens kunnande är det...

Meddelanden och nyheter

null 112-dagen firas virtuellt den 11 februari

112-dagen firas virtuellt den 11 februari

Utgivningsdatum 9.2.2021 13.44
Pressmeddelande

EU:s gemensamma nödnummerdag firas den 11 februari 2021. I år firas kampanjen virtuellt med temat "Säkerhet är allas vår rättighet".

Enligt Katri Kalliomäki, kommunikationsexpert på Nödcentralsverket, är syftet med 112-dagen att öka medborgarnas kunskap om säkerhet och den positiva inställningen till detta. 112-dagen är också en påminnelse om Europas gemensamma nödnummer 112 och hur man agerar i en nödsituation. 

-    På den nationella 112-dagen informerar säkerhetsaktörerna tillsammans medborgarna om frågor som gäller säkerheten i vardagen, om förebyggande av faror och om rätt handlingssätt när en nödsituation överraskar. Med årets tema vill man betona jämställdhet, eftersom alla människor ska ha rätt till säkerhet, oavsett social status, språk, begränsningar, härkomst eller hemort. Alla behövs för att skapa säkerhet. 

Med årets tema vill man betona jämställdhet, eftersom alla människor ska ha rätt till säkerhet, oavsett social status, språk, begränsningar, härkomst eller hemort. Alla behövs för att skapa säkerhet. 

Varje år har evenemang ordnats på olika håll i Finland under 112-dagen, men på grund av coronakrisen ordnas kampanjen nu virtuellt för första gången. Kampanjens festdag är den 11 februari, men kampanjen pågår hela veckan.

-    Under 112-dagen kan vem som helst – en privatperson, skola, arbetsplats, hobbygrupp eller organisation – dela med sig av värdefull säkerhetsinformation 112-dagen till ära. Dessutom uppmuntrar vi att delta i Tack-utmaningen som lanserades av Europeiska nödnummerorganisationen, där vem som helst kan tacka säkerhetsaktörer genom att använda hashtaggen #thankyouchain. Tusentals människor är verksamma i den hjälpande kedjan. De utför ett värdefullt arbete för säkerheten. Vi vill utmana er att tacka hjälpkedjan, säger Kalliomäki.

Så här deltar du i den virtuella 112-dagen

•    Dela säkerhetsinformation på olika kanaler med hashtaggen #112paiva #112dagen #112day
•    Använd bilder i sociala media på adressen 112-paiva.fi 
•    Delta i tack-utmaningen och tacka dem som hjälper dig i sociala media.

Test av varningsmeddelanden på 112-dagen

Det officiella förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas igen den 11.2.2021 kl. 11.20. Vid testningen uppdateras varningsmeddelanden i tv och på text-tv:s sida 112. Liksom tidigare testas systemet för nödmeddelanden också i radio.

Nödcentralsverket deltar i testningen genom att förmedla nödmeddelanden via 112 Suomi-appen och publicera dem på Nödcentralsverkets webbplats 112.fi och på Facebook- och Twitter-konton.  
Testet utförs av Rundradion Ab, Digita Oy och Nödcentralsverket. 

112-dagen

•    112-dagen är de finländska säkerhetsaktörernas gemensamma kampanj för att förbättra säkerheten i vardagen.
•    112-dagen som redan har blivit tradition har firats i Finland sedan 1997.
•    Kampanjens festdag är den 11 februari varje år och kampanjen är i gång hela veckan.
•    År 2008 firades den första gemensamma 112-dagen i Europa.
•    Inrikesminister Maria Ohisalo är beskyddare för kampanjen.
•    I kampanjen kan vem som helst – en privatperson, organisation, skola, arbetsplats, hobbygrupp eller förening– dela med sig av värdefull säkerhetsinformation.

Material

På den här sidan hittar du material som du kan använda för kommunikation om 112-dagen. #112dagen

EU:s gemensamma 112-dag

112-dagen som uppfanns i Finland är nu en gemensam nödnummerdag i hela EU. 

Nödnumret 112

I Finland används endast ett nödnummer. Till nödnumret ringer man endast i brådskande nödsituationer där hjälpande myndigheter behövs på plats (polisen, akutvården, räddningsväsendet, socialvården).