Syftet med kampanjen är att öka medborgarnas säkerhetskunskaper

År 2024 går kampanjen under temat "rätt användning av nödnumret". Under nödnummerveckan ges instruktioner för att känna igen nödsituationer, och kampanjen riktas speciellt till barn och ungdomar.
Vad är 112-dagen?

Delta i 112-dagen

I kampanjen kan säkerhetsaktörer och till exempel skolor, arbetsplatser, hobbyklubbar och föreningar dela med sig av värdefull säkerhetsinformation och på så sätt påverka människors känsla av säkerhet. 
Anmäl ditt evenemang

Bloggen

I Finland får man hjälp i nöd

112-dagen är ett bra tillfälle för var och en att tänka på sin roll som säkerhetsfrämjare eller säkerhetsfostrare. Man kan till exempel börja med att gå igenom säkerhetsfrågor i hemmet.

Mod är att anmäla

När man pratar med unga både på sociala medier, ute och på offentliga platser framkommer det situationer där de upplevt eller sett något brottsligt eller något annat oroväckande, men inte har vågat eller kunnat ringa nödcentralen för att kalla på...

En kedja av hjälpande myndigheter finns bara ett telefonsamtal bort

I en situation där du är i akut behov av hjälp av till exempel sjukvården – skulle du vilja synas på sociala medier i det tillståndet?

Våga ringa 112

"Om patienten bara känt till att hen kan ringa nödnumret, hade situationen kanske inte försämrats. Patienten kan troligtvis aldrig mera bo självständigt hemma, vilket är otroligt sorgligt." 

Öva på färdigheter som skapar säkerhet

Barn och ungdomar kan öva på att ringa nödnumret i skolan, med föräldrar eller i hobbyn. Under sådana övningar är det viktigt att hålla några saker i tankarna.

Tillsammans kan vi minska antalet obehöriga samtal till nödnumret

Vi har redan i flera år varit oroliga över antalet nödsamtal som inte hör hemma på nödlinjen. An-talet är fortfarande stort.

Ett barn vill hjälpa

"Många känslor vaknar i mig när jag hör att den som ringer på nödlinjen är ett barn. Ofta frågar jag mig var de vuxna riktigt befinner sig. Å andra sidan är barn raska och ärliga när de ringer, och med hjälp av nödcentraloperatörens kunnande är det...

Meddelanden och nyheter

null Uppdatera 112 Suomi-appen

Uppdatera 112 Suomi-appen

Utgivningsdatum 10.2.2022 9.31
Nyhet

Fredagen den 11 februari 2022 blir en ny version av applikationen 112 Suomi tillgänglig i applikationsbutikerna. Den nya versionen har bättre aviseringsinställningar och tillgänglighet.

Uppdateringsversionen av appen 112 Suomi blir tillgänglig på 112-dagen. Den nya versionen har förbättrade aviseringsinställningar. Vi har lyssnat på användarnas respons och ökat aviseringsinställningarna i appen.

– Det är viktigt för oss att lyssna på användarrespons och utveckla appen efter den. Vi har fått mycket respons under åren och det är alltid bra för applikationens utveckling. I den här uppdateringen har vi tagit hänsyn till en liten men viktig punkt i aviseringsinställningarna, säger Sami Suomalainen, applikationsexpert vid Nödcentralsverket.

De nya inställningarna gör det möjligt för användaren att justera volymen för varnings-, trafik-, och myndighetsmeddelanden. Du kan välja om du vill ha trafikmeddelanden på listan över meddelanden och om du också vill ha aviseringar för dem. Varningsmeddelanden går dock inte att göra helt ljudlösa, och applikationen skickar alltid aviseringar om dem.

Målet är tillgänglighet

Applikationens tillgänglighet har förbättrats avsevärt i den nya versionen. Användaren kan själv välja skärmriktningen i inställningarna och nu kan applikationen också användas horisontalt. Utseendet av applikationens servicemenyer och olika funktioner har ändrats så att kontrasten är bättre. Teckenstorleken kan nu ökas med 200 procent. Dessutom fungerar applikationen mer logiskt tillsammans med tekniska hjälpmedel såsom med skärmläsare. Målet för applikationsutvecklingen är jämlika nödcentralstjänster.

– Enligt lagen om tillhandahållande av digitala tjänster ska myndigheternas applikationer uppfylla tillgänglighetskriterierna. Vi har låtit externa experter granska applikationens användbarhet. Utifrån deras respons har vi nu ändrat appens funktioner så att appen bättre tar hänsyn till olika begränsningar och tekniska hjälpmedel, säger Suomalainen.

– Tillgänglighetsarbetet fortsätter, och i nästa uppdatering införs ytterligare ändringar i appens bakgrundsfunktioner. Vårt mål är jämlikhet och tillgänglighet också i fråga om appen.

Appen 112 Suomi har cirka två miljoner aktiva användare. Utöver lokalisering av nödsamtal omfattar appens tjänsteutbud bland annat gällande varnings-, myndighets- och trafikmeddelanden samt instruktioner för olika situationer, journummer, distanstolktjänst, lokalisering av närmaste defibrillator och resemeddelanden från utrikesministeriet.

Du kan läsa mer om tjänsterna i appen och om ibruktagandet av den på Nödcentralsverkets webbplats. Tänk på säkerheten och uppdatera eller ladda ner 112 Suomi-appen till din telefon.

Edit: 11.2.2022 klo 16:11 Appens uppdatering finns nu också att fås i Huawei-butiken.
Edit 11.2.2022 kl. 9:44 Uppdateringen i Huawei-applikationsbutiken har fördröjts. Uppdateringen blir tillgänglig när butiken godkänner den.

Material

På den här sidan hittar du material som du kan använda för kommunikation om 112-dagen. #112dagen

EU:s gemensamma 112-dag

112-dagen som uppfanns i Finland är nu en gemensam nödnummerdag i hela EU. 

Nödnumret 112

I Finland används endast ett nödnummer. Till nödnumret ringer man endast i brådskande nödsituationer där hjälpande myndigheter behövs på plats (polisen, akutvården, räddningsväsendet, socialvården).