Syftet med kampanjen är att öka medborgarnas säkerhetskunskaper

År 2023 kommer kampanjen att firas med temat "Beredskap är en av vardagens små handlingar". Under nödnummerveckan ges instruktioner om att förbereda sig på olika störningar och undantagssituationer samt förebygga olika farliga situationer. 
Vad är 112-dagen?

Delta i 112-dagen

I kampanjen kan säkerhetsaktörer och till exempel skolor, arbetsplatser, hobbyklubbar och föreningar dela med sig av värdefull säkerhetsinformation och på så sätt påverka människors känsla av säkerhet. 
Anmäl ditt evenemang

Bloggen

Idag firas EU-ländernas gemensamma 112-dag

Merparten av finländarna upplever att deras liv är tryggt. Individens trygghetskänsla är dock en mångdimensionell fråga som påverkas av överraskande men också helt vardagliga saker – hurdan miljö man lever i, hur det personliga skyddsnätet ser ut, hur...

Vi skapar en känsla av säkerhet tillsammans

Känslan av säkerhet är ett av människans grundläggande behov som berör var och en av oss. Känslan av säkerhet påverkas av många faktorer. Förtroendet för myndigheter är en av dem, liksom personliga erfarenheter av nödsituationer och hur man hanterat...

Nästan alla känner till nödnumret 112 och litar på Nödcentralsverkets tjänster

Den här veckan firar vi den nationella 112-dagen. 112-dagen har firats i Finland den 11 februari sedan 1997. Traditionellt lyfts ämnen som rör 112-dagen upp i olika sammanhang under hela veck-an. I år är temat ”Vi skapar en känsla av säkerhet tillsammans”.

Världens bästa trygghetskänsla

"I Finland upplever nästan alla (96 %) sin personliga trygghet och säkerhet som god. Upplevelsen påverkas av både de verkliga riskerna och föreställningarna om dem. Människan känner sig trygg om riskerna och farorna inte är i betydande grad närvarande...

Meddelanden och nyheter

null Uppdatera 112 Suomi-appen

Uppdatera 112 Suomi-appen

Utgivningsdatum 10.2.2022 9.31
Nyhet

Fredagen den 11 februari 2022 blir en ny version av applikationen 112 Suomi tillgänglig i applikationsbutikerna. Den nya versionen har bättre aviseringsinställningar och tillgänglighet.

Uppdateringsversionen av appen 112 Suomi blir tillgänglig på 112-dagen. Den nya versionen har förbättrade aviseringsinställningar. Vi har lyssnat på användarnas respons och ökat aviseringsinställningarna i appen.

– Det är viktigt för oss att lyssna på användarrespons och utveckla appen efter den. Vi har fått mycket respons under åren och det är alltid bra för applikationens utveckling. I den här uppdateringen har vi tagit hänsyn till en liten men viktig punkt i aviseringsinställningarna, säger Sami Suomalainen, applikationsexpert vid Nödcentralsverket.

De nya inställningarna gör det möjligt för användaren att justera volymen för varnings-, trafik-, och myndighetsmeddelanden. Du kan välja om du vill ha trafikmeddelanden på listan över meddelanden och om du också vill ha aviseringar för dem. Varningsmeddelanden går dock inte att göra helt ljudlösa, och applikationen skickar alltid aviseringar om dem.

Målet är tillgänglighet

Applikationens tillgänglighet har förbättrats avsevärt i den nya versionen. Användaren kan själv välja skärmriktningen i inställningarna och nu kan applikationen också användas horisontalt. Utseendet av applikationens servicemenyer och olika funktioner har ändrats så att kontrasten är bättre. Teckenstorleken kan nu ökas med 200 procent. Dessutom fungerar applikationen mer logiskt tillsammans med tekniska hjälpmedel såsom med skärmläsare. Målet för applikationsutvecklingen är jämlika nödcentralstjänster.

– Enligt lagen om tillhandahållande av digitala tjänster ska myndigheternas applikationer uppfylla tillgänglighetskriterierna. Vi har låtit externa experter granska applikationens användbarhet. Utifrån deras respons har vi nu ändrat appens funktioner så att appen bättre tar hänsyn till olika begränsningar och tekniska hjälpmedel, säger Suomalainen.

– Tillgänglighetsarbetet fortsätter, och i nästa uppdatering införs ytterligare ändringar i appens bakgrundsfunktioner. Vårt mål är jämlikhet och tillgänglighet också i fråga om appen.

Appen 112 Suomi har cirka två miljoner aktiva användare. Utöver lokalisering av nödsamtal omfattar appens tjänsteutbud bland annat gällande varnings-, myndighets- och trafikmeddelanden samt instruktioner för olika situationer, journummer, distanstolktjänst, lokalisering av närmaste defibrillator och resemeddelanden från utrikesministeriet.

Du kan läsa mer om tjänsterna i appen och om ibruktagandet av den på Nödcentralsverkets webbplats. Tänk på säkerheten och uppdatera eller ladda ner 112 Suomi-appen till din telefon.

Edit: 11.2.2022 klo 16:11 Appens uppdatering finns nu också att fås i Huawei-butiken.
Edit 11.2.2022 kl. 9:44 Uppdateringen i Huawei-applikationsbutiken har fördröjts. Uppdateringen blir tillgänglig när butiken godkänner den.

Material

På den här sidan hittar du material som du kan använda för kommunikation om 112-dagen. #112dagen

EU:s gemensamma 112-dag

112-dagen som uppfanns i Finland är nu en gemensam nödnummerdag i hela EU. 

Nödnumret 112

I Finland används endast ett nödnummer. Till nödnumret ringer man endast i brådskande nödsituationer där hjälpande myndigheter behövs på plats (polisen, akutvården, räddningsväsendet, socialvården).