Pressmeddelanden
-
I hurdana situationer bad man om hjälp från nödnumret under jultiden?
Pressmeddelande 27.12.2021Nödcentralerna svarade på 19 461 nödsamtal under tiden 24.12.2021 kl. 00:00 – 26.12.2021 kl. 24:00. Under motsvarande tid året innan var antalet 19 587. Hundra procent av nödsamtalen besvarades...
-
Problem som orsakas av ensamhet och alkohol framträder i nödsamtal i jultid
Pressmeddelande 21.12.2021Till nödnumret 112 ska man bara ringa i nödsituationer som kräver akut hjälp av någon myndighet, dvs. enheter från polisen, räddningsverket, social- eller hälsovårdsmyndigheterna. – Ur nödnumrets...
-
Inom den offentliga förvaltningen har Nödcentralsverket igen bästa anseendet
Pressmeddelande 17.12.2021Enligt analysen var det genomsnittliga betyget för anseendet för alla undersökta organisationer 3,35 (på skalan 1–5). Enligt enkäten var det genomsnittliga betyget för Nödcentralsverkets anseende...
-
Den elektroniska tjänsten för brand- och brottslarmanläggningar har nu tagits i bruk
Pressmeddelande 1.12.2021Kunder som har larmanläggningar kan i fortsättningen göra ändringar i sin kundrelation och om larmanläggningen samt nya ansökningar elektroniskt från och med 1.12.2021. Inloggning i ILMO-systemet...
-
Den elektroniska tjänsten för brand- och brottslarmanläggningar tas i bruk i december
Pressmeddelande 9.11.2021Kunder som har larmanläggningar kan i fortsättningen göra ändringar i sin kundrelation och om larmanläggningen samt nya ansökningar elektroniskt från och med december. Övergången till ILMO-systemet...
-
Information om omfattande informationssäkerhetsincidenter och händelser som berör medborgare ges ut genom appen 112 Suomi
Pressmeddelande 29.10.2021De flesta av oss använder elektroniska tjänster och apparater som anslutits till nätet i sin vardag. Därför är det viktigt att sprida information om informationssäkerhetsincidenter och -händelser...
-
Årets 2021 Nödcentralsoperatör är Roope Ojala
Pressmeddelande 20.10.2021– När jag planerade att söka till Räddningsinstitutet för att avlägga nödcentralsoperatörsexamen var mina bekanta tveksamma till behovet av utbildning. Folk frågade om det behövs en utbildning för...
-
PRO 112 -pristagaren Juha Viitaluoma: Det är en hjärtesak att hjälpa människor i nöd
Pressmeddelande 20.10.2021– Man tänker inte på att vi gör hjältedåd – så länge vi gör vårt bästa, säger planeringschef Juha Viitaluoma anspråkslöst om sitt arbete för Finlands säkerhet. Bland Nödcentralsverkets personal...
-
Den varma sommaren höll nödcentralerna sysselsatta
Pressmeddelande 26.8.2021I januari–juni tog Nödcentralsverket emot 1 324 000 nödmeddelanden (1 347 000 år 2020). Enligt kvalitetschef Tommi Hopearuoho återspeglades restriktionerna och de regionala rekommendationerna i...
-
Nu kan du göra reseanmälan i 112 Suomi-appen
Pressmeddelande 17.8.2021112 Suomi är Nödcentralsverkets mobilapp som har utvecklats i samarbete med olika säkerhetsaktörer och myndigheter. Tack vare det stora antalet användare har den utvecklats till en omfattande...
-
Midsommaren sysselsatte nödcentralerna
Pressmeddelande 28.6.2021På ett vanligt sommarveckoslut tar nödcentralerna emot i genomsnitt cirka 27 000 nödmeddelandena. Jämfört med detta var det totala antalet nödsamtal i Finland under midsommarhelgen 18 procent...
-
Nödcentralsoperatörens tips inför midsommar
Pressmeddelande 22.6.2021Nödcentralsoperatör Anne Mäkinen påpekar att de flesta nödsituationerna kunde undvikas med rätt attityd och lämpliga förberedelser. – På sommaren och i synnerhet under midsommar har en stor del av...
-
Försök med nödmeddelande på teckenspråk inleds i juni 2021
Pressmeddelande 15.6.2021Försöket riktar sig till döva och hörselskadade personer vars modersmål är finskt teckenspråk. Under försöket utreds hur 112 Suomi-appen och FPA:s distansservice lämpar sig för nödsituationer och...
-
Vid skolattacken i Kuopio var hjälp på plats på åtta minuter
Pressmeddelande 2.6.2021Det första nödsamtalet besvarades inom två sekunder Mitt under skoldagen den första oktober 2019 gick en elev beväpnad med ett svärd till attack i yrkesinstitutet i Savolax i Kuopio. Det första...
-
112 Suomi-appen officiell kanal för varningsmeddelanden
Pressmeddelande 20.5.2021112 Suomi är en mobilapplikation som producerats av Nödcentralsverket och som har utvecklats i samarbete med olika säkerhetsaktörer. Tack vare det stora antalet användare har den utvecklats till en...
-
Störningen i larmanläggningsfunktionerna är över 12.5. kl 10.45.
Pressmeddelande 11.5.202112.5. kl 8: testning och underhåll av brand- och brottslarmanläggningarna avbryts på grund av brådskande underhåll i systemet. Vi informerar skilt då servicen fungerar normalt. I en brådskande...
-
I hurdana situationer bad man om hjälp från nödnumret under valborg?
Pressmeddelande 2.5.2021Nödcentralerna svarade på 12 719 nödsamtal under tiden 30.4.2021 kl. 18 - 1.5.2021 kl. 24. 6 668 (5 882 år 2020) uppdrag förmedlades till myndigheterna på basen av nödmeddelanden. Uppdragen...
-
Underhåll och vidareutveckling överförs från Insta till Cinia
Pressmeddelande 21.4.2021Nödcentralsverket har i ett långsiktigt samarbete med Insta utvecklat ERICA som hjälpt finländare i hela två år. Nödcentralsdatasystemet och utvecklingen av systemet är viktiga när samhället...
-
Personalberättelse 2020: Avgångsomsättningen halverades
Pressmeddelande 25.3.2021Nödcentralsverket hade under 2020 tillgång till 635 årsverken. Beläggningsgraden för årsverken var 92,2 %, dvs. 51,5 årsverken blev oanvända, till största delen på den operativa sidan. - Under...
-
Nödcentralsverket inledde samarbete med Olycksutredningscentrale
Pressmeddelande 23.3.2021Lasse Matilainen, chef för Nödcentralsverkets ledningscentral, säger att man genom samarbetet strävar efter att påskynda och effektivisera olycksundersökningar. "Syftet med åtgärden är att ta emot...