Pressmeddelanden
-
Nattskiftet vid nyår är ett av de brådaste arbetsskiftena på nödcentralerna
Pressmeddelande 30.12.2022För ett år sedan ringdes nödnumret 112 sammanlagt 14 846 gånger efter klockan 18 på nyårsafton och på nyårsdagen. De flesta anmälningar gjordes om uppdragstyperna vandalism, brott mot ordningslagen...
-
Nödnumret svarade på 20 617 samtal under julen
Pressmeddelande 27.12.2022Nödcentralerna svarade på 20 617 nödsamtal under tiden 24.12.2022 kl. 00.00 – 26.12.2022 kl. 24.00. Under motsvarande tid året innan var antalet 19 461. Hundra procent av nödsamtalen besvarades...
-
Ensamhet och problem i hemförhållandena betonas på 112 under julen
Pressmeddelande 21.12.2022Nödcentraloperatör Marika Sahlberg på Nödcentralsverket berättar att riklig alkoholkonsumtion, ensamhet, ångest, mentala problem och stress kan kasta en skugga över helgfirandet i många hem. - ...
-
Försöket med nödanmälan på teckenspråk fortsätter nästa år
Pressmeddelande 13.12.2022Försöket riktar sig till hörselskadade personer vars modersmål är finskt teckenspråk. Under försöket utreds hur 112 Suomi-appen och FPA:s distansservice lämpar sig för nödsituationer och...
-
Nödcentralsverkets anseende är det tredje bästa inom den offentliga förvaltningen
Pressmeddelande 5.12.2022Nödcentralsverkets anseende som helhet fick tredje plats med betyget 3,85 (på skalan 1–5). Nödcentralsverkets direktör Taito Vainio anser att det är betydelsefullt att aktörerna inom den inre...
-
Marika Sahlberg är Årets nödcentralsoperatör 2022
Pressmeddelande 27.10.2022Marika Sahlberg har arbetat som nödcentralsoperatör vid Kuopio nödcentral i cirka sex år och började i det nya yrket med ett öppet sinne. En ny karriärväg hade redan funnits i tankarna ett tag och...
-
PRO 112-pristagaren Lasse Matilainen: Nödcentralen är samhällets nervcentrum
Pressmeddelande 27.10.2022Lasse Matilainen har erfarenhet av alla uppgifter i nödcentralens joursal och hans utbildningsbakgrund visar på motivation för nödcentralens verksamhet. Efter polisskolan började Lasse arbeta som...
-
Avtalsvillkor för brand- och brottslarmanläggningar ändras i början av november
Pressmeddelande 5.10.2022De viktigaste ändringarna i avtalsvillkoren gäller företags- och samfundskunders elektroniska ärenden, kontakt med kontaktpersoner i samband med larm i brottslarmanläggning, objektspecifika avtal...
-
Osannolikt att nödsamtalsfelet upprepas – korrigerande åtgärder pågår för att förhindra en liknande situation
Pressmeddelande 21.9.2022Det riksomfattande felet som påverkade nödsamtalstrafiken upptäcktes 21.9.2022 kl. 06.46 och det varade till kl. 07.01. Nödsamtal som kom in efter klockan sju styrdes kontrollerat och på planenligt...
-
Antalet nödmeddelanden steg till samma nivå som före coronakrisen
Pressmeddelande 25.8.2022Coronakrisen med sina restriktioner har minskat på antalet nödmeddelanden under de senaste två åren. Under januari–juni 2022 steg det totala antalet nödmeddelanden igen till samma nivåer som före...
-
Du är utomlands och får höra om en brådskande nödsituation i Finland – Gör så här
Pressmeddelande 16.8.2022Nödcentralsverket har tagit i bruk ett internationellt nummer för situationer där en person som är utomlands har kännedom om en nödsituation som pågår i Finland eller någon annan situation som...
-
Ändringar i ILMO-systemet
Pressmeddelande 2.8.2022Efter uppdateringen ombeds kunderna att i samband med följande inloggning uppdatera uppgifterna om den avtalsansvariga i avtalsuppgifterna. Den avtalsansvariga är en person som Nödcentralsverket...
-
Midsommaren sysselsatte nödcentralerna
Pressmeddelande 27.6.2022Sommaren och sommarens fester är traditionellt en hektisk tid på nödnumret. En typisk utmaning för midsommartiden har varit enstaka toppar av rusning, när det kommer många nödsamtal samtidigt....
-
Nödcentralsoperatörens tips för midsommarfirandet
Pressmeddelande 21.6.2022Antalet nödmeddelanden ökar på sommaren när människor är på semester och särskilt vid midsommarfirande. - Semesterfirare i sommarstugor råkar ut för olyckor, riklig alkoholkonsumtion stör den...
-
Personalöversikt 2021: Satsningar på arbetshälsa
Pressmeddelande 7.6.2022Taito Vainio, direktör för Nödcentralsverket, är nöjd med att personalstyrkan ökade en aning och att arbetsbelastningen för varje jourperson därmed minskade lite. Den operativa personalen omfattar...
-
Försöket med nödanmälan på teckenspråk fortsätter till årets slut
Pressmeddelande 1.6.2022Försöket riktar sig till döva och hörselskadade personer vars modersmål är finskt teckenspråk. Under försöket utreds hur 112 Suomi-appen och FPA:s distansservice lämpar sig för nödsituationer och...
-
I nödnumret var meddelanden om alkoholkonsumtion framträdande på valborg
Pressmeddelande 2.5.2022Med tanke på nödnumret 112 var firandet av valborg i år lika livlig som år 2021. Under tiden 30 april kl.18 till 1 maj kl. 24 mottog nödnumret 12 685 nödmeddelanden (12 719 år 2021). Av de...
-
Ny gemensam anvisning förtydligar ansvaren vid barns olovliga frånvaro inom barnskyddet
Pressmeddelande 25.3.2022Syftet med anvisningen är att aktörernas ansvar och förfaranden ska vara tydliga i situationer där barnet har avlägsnat sig olovligt från platsen för vården utom hemmet, dvs. ett familjehem eller...
-
Nödsamtalet besvarades i genomsnitt inom 4 sekunder
Pressmeddelande 24.3.2022Vid Nödcentralsverket behandlades år 2021 totalt 2 782 980 nödmeddelanden. Det totala antalet nödmeddelanden låg kvar på samma nivå som år 2020 (2 787 190). I genomsnitt besvarades ett...
-
De som ringt nödnumret uppskattar nödcentraloperatörernas yrkesskicklighet
Pressmeddelande 21.2.2022Nödcentralsverket lät i slutet av förra året Taloustutkimus göra en kundnöjdhetsundersökning, där man intervjuade 1 502 personer som hade ringt nödnumret i september 2021. De som deltog i...