Nyheter
-
Inbjudan till självständighetsdagens mottagning på presidentslottet påminner om arbetets betydelse
Nyhet 5.12.2023Inbjudan till slottsbalen var en glad men också lite förvirrande överraskning för Årets nödcentralsoperatör Katja Kankare. – Det kändes konstigt att få en inbjudan på mitt eget namn till en fest...
-
Ny webbpublikation om Nödcentralsverkets verksamhet
Nyhet 30.11.2023Information om Nödcentralsverkets tjänster och verksamhetssätt finns i en ny publikation, som lagts ut på webbplatsen 112.fi. − Detta är den första beskrivningen av Nödcentralsverket i denna...
-
eCall ökar säkerheten då bilföraren inte kan larma hjälp själv
Nyhet 28.9.2023Ett fordon hamnar i en olycka, och plötsligt börjar det höras en engelskspråkig röst i dess samtalssystem – vad är det fråga om? På senare tid har det i medierna förekommit flera exempel på...
-
Journumret för försvunna barn skapar trygghet inom hela EU
Nyhet 25.9.2023Visste du att Europeiska kommissionen har reserverat telefonnumret 116 000 för försvunna barn? Visionen är att man ska kunna anmäla försvunna barn till ett och samma telefonnummer inom hela EU,...
-
Textinmatning i realtid som nödmeddelandemetod 2025
Nyhet 18.9.2023RTT (Real Time Text), det vill säga textinmatning i realtid som nödmeddelandemetod möjliggör kontinuerlig, textbaserad kommunikation ett tecken i taget i realtid mellan nödcentralen och anmälaren....
-
Utvecklingen av ledningen av arbetsförmågan ger redan resultat
Nyhet 24.8.2023– Vi har slagit fast målen för ledningen av arbetsförmåga, arbetet har inletts och resultat kan redan ses. Sjukskrivningarna har börjat minska, säger överdirektör Taito Vainio belåtet. Elina...
-
Lättare testning av brandlarmanläggningar år 2024
Nyhet 19.7.2023I dagens läge inleds testen av en brandlarmanläggning som anslutits till nödcentralen genom att testaren ringer till Nödcentralsverket, där larmanläggningsjouren kopplar brandlarmanläggningen i...
-
Nödmeddelanden kan sändas på många olika sätt
Nyhet 28.6.2023Medborgare ska sända ett nödmeddelande till nödnumret 112 endast i brådskande nödsituationer där hjälpande myndigheter behövs på plats. En nödsituation är brådskande när du vet eller misstänker att...
-
Nödcentralen i Vasa svarar på största delen av de svenskspråkiga nödsamtalen
Nyhet 17.5.2023Sakkunnig Pia Latva berättar att de flesta svenskspråkiga nödsamtalen styrs till nödcentralen i Vasa, som har en stor del av Nödcentralsverkets nödcentraloperatörer som arbetar på de båda inhemska...
-
Nödcentraloperatör fick pris för särskilt föredömligt arbete
Nyhet 20.4.2023Dåliga förhållanden minskade chanserna att överleva I januari 2022 åkte en man ensam skidor i skogsterräng, då han föll ner i en vak i ett djupt vattendrag som fanns i terrängen. Närmaste tätort...
-
Smarta mobilenheter sänder automatiska nödmeddelanden
Nyhet 6.4.2023På sistone har det diskuterats i offentligheten om automatiska nödmeddelanden som sänds av olika smarta enheter. Det kan till exempel handla om en funktion som har kopplats till en telefon eller...
-
Jourhjälpen 116117 eller nödnumret 112 – hur väljer jag?
Nyhet 17.3.2023Jourhjälpen 116117 är en rådgivningstjänst som ordnas av välfärdsområdena och som ger råd om plötsliga hälsoproblem. Du ska ringa jourhjälpen före du söker dig till akuten. I Jourhjälpen berättar...
-
År 2022 besvarades nödsamtal i genomsnitt inom tre sekunder
Nyhet 15.3.2023Trots ökningen av det totala antalet nödmeddelanden (2 920 000) uppnåddes svarstidsmålen på både 10 sekunder och 30 sekunder i nödcentralerna år 2022. Utfallet för 10-sekundersmålet var 90 procent...
-
En markant ökning i antalet tolkade nödsamtal
Nyhet 17.2.2023Nödnumret 112 tar emot mer än 2,7 miljoner nödmeddelanden varje år. Den som gör en nödanmälan och nödcentralsoperatören har inte alltid ett gemensamt språk. I dessa fall får man hjälp av...
-
Tjänster som rör liv och hälsa måste vara pålitliga
Nyhet 15.2.2023– Vi bedriver ett kontinuerligt utvecklingsarbete när kraven på verksamhetsmiljön förändras och digitaliseringen möjliggör diversifiering av tjänster. I enlighet med tillgänglighetsdirektivets krav...
-
Nödcentraloperatör beviljas hedersomnämnande för räddningsdåd
Nyhet 11.2.2023Vid uppdraget i fråga hade nödanmälaren gått igenom isen, men lyckligtvis fått fram telefonen och förmått ringa nödnumret. Det var en mycket avlägsen plats, och hen visste att det skulle dröja...
-
Erkännande för arbete som utförts för nödnumret 112
Nyhet 10.2.2023Under nödnummerveckan belönar Nödcentralsverket en organisation/person som genom sin verksamhet har främjat kännedomen om nödnumret och väglett till att nödnumret används på rätt sätt. Direktören...
-
Under nödnummerveckan uppmärksammas beredskapen
Nyhet 6.2.2023Nödcentralsverket samordnar återigen den riksomfattande säkerhetskampanjen – nu för 26:e gången. 112-dagen är de finländska säkerhetsaktörernas gemensamma evenemang för att förbättra säkerheten i...