Meddelanden

15.03.2024

Färre sjukfrånvaron och bättre trivsel i arbetet år 2023

Nödcentralsverkets bokslut för 2023 är färdigt. I fjol började personalens sjukfrånvaron minska, rekryteringen av nödcentraloperatörer var lyckad och personaltillfredsställelsen förbättrades.

Pressmeddelande Personal
15.03.2024
07.03.2024

Antalet nödmeddelanden gick över tremiljonersstrecket

År 2023 tog Nödcentralsverket emot i genomsnitt 8 300 nödmeddelanden varje dag. Ungefär hälften av meddelandena ledde till uppdrag som förmedlades till myndigheterna, medan hälften behandlades med hjälp av nödcentraloperatörens råd och instruktioner. Nödmeddelanden besvarades på i genomsnitt fyra sekunder.

Pressmeddelande Nödcentralstjänster
07.03.2024
08.02.2024

Förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas på 112-dagen

Det officiella förmedlingssystemet för varningsmeddelanden testas igen på den nationella 112-dagen 11.2.2024 kl. 11.20.

Pressmeddelande 112-dagen
08.02.2024
05.02.2024

112-dagen påminner om rätt användning av nödnumret

Den nationella nödnummerveckan firas åter den 5–11 februari. Kampanjveckan kulminerar i EU:s gemensamma 112-dag söndagen den 11 februari. I kampanjen påminner aktörerna inom säkerhet om att använda nödnumret på rätt sätt och agera i nödsituationer.

Pressmeddelande 112-dagen
05.02.2024
31.01.2024

Beredskapsanvisningar nu i 112 Suomi-appen

I slutet av januari får över två miljoner finländare tillgång till beredskapsrelaterad information via sina telefoner, när beredskapsanvisningarna publiceras i 112 Suomi-appen. Beredskapsanvisningarna och anvisningarna för störningssituationer rör bland annat reservförråd, elavbrott, störningar i vattendistributionen samt stormar eller översvämningar. Anvisningarna kan läsas i appen även när nätet ligger nere.

Pressmeddelande Nödcentralstjänster
31.01.2024

Bloggen

null Att våga medge att man behöver en kort paus är ingen skam eller svaghet 

Klockan var ca 13 denna höstdag när samtalet kom in. Pipet i lurarna väckte mig ur dagdrömmarna och jag svarade på samtalet med mitt vanliga:

"Hätäkeskus, nödcentralen"

Samtidigt som jag hörde via telefonen att det var en person med svår andnöd kollade jag de tekniska uppgifterna som systemet gav mig, bland annat adress och lokaliseringsuppgifter. 

"Jag.. tror… Jag behöver en ambulans," flämtar kunden.

"Jag hör det. Svara bara ja eller nej, ansträng er inte. Bor ni på adressen Mellanväg 112?"

"Ja"

Jag fyller i nödvändiga uppgifter, och larmar ambulansen samt första vårdens förman. Dessutom kruxar jag i rutan för handräckning. En räddningsenhet larmas för att säkra att vårdpersonalen kommer in i lägenheten. Jag vågar inte lita på att kunden/patienten orkar öppna dörren. Jag hör en hård duns via mina lurar och hör också hur kundens andning rosslar högt och ojämnt. Kollar responstiden för enheterna: tre minuter. Ropar ”hallå” några gånger i luren utan att få något svar, hör bara den rosslande andningen. Två minuter kvar. Tiden känns lång för den som väntar. Jag besluter att jag håller upp linjen tills jag säkert vet att hjälpen kommit fram. Säger med jämna mellanrum i luren att hjälpen är på väg, trots att jag inte vet säkert om kunden hör eller förstår mig. Jag stänger av den automatiska svarsfunktionen, vet att jag behöver samla mig efter det här om bara för en kort stund. Nu hör jag buller via lurarna och hör hur någon ropar:

"Räddningsverket, är det någon här?"

Jag hör hur räddningspersonalen börjar jobba och kan med gott samvete avbryta samtalet.  Tar en slurk ur min vattenflaska och andas in djupt några gånger. Aktiverar den automatiska svarsfunktionen och hör det bekanta pipet i mina lurar.
"Hätäkeskus, nödcentralen"

Historien är helt fiktiv, men det finns en verklig händelse i bakgrunden. Såhär kan ett nödsamtal gå till. 

Det viktiga är dock att komma ihåg att även det hårdaste proffset ibland måste ta och pusta ut. Ingen orkar i oändlighet. Vi som är proffs på nödsamtal är i grund och botten ändå bara människor. Att våga medge att man behöver en kort paus är ingen skam eller svaghet, tvärtom är det en styrka. Vi måste våga medge när vi behöver en kort stund för att samla oss, om vi inte gör det så brakar vi ihop förr eller senare. Våga visa att du är mänsklig, våga visa att du är känslig. Du är tuffare än du tror.

Marcus, Ledande nödcentralsoperatör