NÖSCENTRALSVERKSAMHETEN I FINLAND

Förord

""

I oktober 2019 fick Nödcentralsverket ett nödsamtal från köpcentret Hermanni i Kuopio. Den som ringde berättade att det pågick en väpnad attack vid en läroanstalt i köpcentret, och flera människor hade tillfogats skador med ett svärd. Nödcentralsoperatören gjorde en lägesbedömning under samtalet och gav instruktioner till den som ringde. Nödcentralsoperatören förmedlade uppdraget till polisen inom 47 sekunder och gav enheterna kompletterande information om uppdraget. 

Medan händelserna var på gång behandlade Nödcentralsverket sammanlagt 23 nödmeddelanden som handlade om samma attack. Dessa meddelanden gav kompletterande information som förmedlades till myndigheterna. Utöver nödsamtalen fick nödcentralen också ett automatiskt brandlarm från köpcentret. Larmet orsakades av en eldsvåda som den attackerande personen tänt med avsikt. Nödcentralen svarade på det första nödsamtalet inom 2 sekunder och polisen grep gärningsmannen åtta minuter från larmet. 

Fallet i Kuopio är ett exempel på allt det som en finländsk nödcentral kan göra som den första myndighetslänken i kedjan av hjälp och säkerhet. När det inträffar en storolycka får nödcentralerna många nödsamtal inom en kort tid, och samtalen tilldelas flera olika nödcentralsoperatörer vid olika nödcentraler. Ju fler myndighetsenheter som deltar i ett uppdrag, desto viktigare är det att skapa en lägesbild och att följa upp uppdraget. I storolyckor betonas också ledningens betydelse. Nödcentralerna utför mycket arbete som förblir osynligt, och till exempel i fallet i Kuopio kunde alla arbetsuppgifter som anknöt till uppdraget slutföras först cirka 2,5 timmar efter det första nödmeddelandet.

Nödcentralen är den första instansen som kontaktas i brådskande nödsituationer, och olika myndigheters larminsatser inleds med åtgärder som nödcentralen vidtar. Det är inte möjligt att förutse vad nödsamtalen handlar om. En nödcentralsoperatör kan först behandla ett samtal som gäller en förfrågan som inte alls ankommer på nödcentralen, därefter ett samtal där den som ringer klagar över bröstsmärta. Efter varje samtal måste nödcentralsoperatören nollställa situationen och genast göra sig beredd på nästa nödsamtal, som kan handla om vad som helst, om en vanlig händelse eller om någonting sällsynt, till exempel om en storolycka. Verksamheten upphör inte efter ett uppdrag utan fortsätter dygnet runt, varje dag, året om. 

Hela fasta Finland betjänas av en enda virtuell nödcentral som kan kontaktas genom nödnumret 112. Tack vare den nätverksbaserade verksamhetsmodellen styrs nödmeddelandet i rusningssituationer till en ledig nödcentralsoperatör vid något av de sex nödcentralerna i Finland. Med hjälp av nödcentralsdatasystemet, som säkerhetsmyndigheterna använder tillsammans, kan nödcentralen larma de närmast belägna och mest ändamålsenliga myndighetsenheterna till uppdraget och ge dem nödvändig information om uppdraget. Detta tryggar jämlika nödcentralstjänster till alla medborgare och myndigheter.

En nödcentralsoperatör är en säkerhetsmyndighet som avlagt en 1,5 år lång examensutbildning. Nödcentralerna arbetar tidvis under högt tryck, när det gäller att genom en snabb lägesbedömning inrikta den rätta hjälpen och att möta människor som hamnat i en nödsituation. Nödcentralsverksamheten möjliggörs och stöds av ett antal experter i olika områden. 

Syftet med denna publikation är att informera läsaren om Nödcentralsverkets roll i myndighetsfältet och öka läsarens kunskaper om Nödcentralsverkets verksamhet och tjänster. Förhoppningen är att läsaren ska få en uppfattning om allt som händer vid nödcentralen till exempel i en sådan situation som svärdattacken i Kuopio, och om hur verksamheten är organiserad.