Intressegrupper berömmer Nödcentralsverkets verksamhet

Nödcentralsverkets verksamhet och kommunikation får mycket bra betyg av intressegrupperna. Resultaten från en intressentundersökning som genomfördes hösten 2025 visar att myndigheten fungerar pålitligt, professionellt och effektivt…

Nyhet 18.12.2025

Unga män som målgrupp för kampanjen 2026

Med hjälp av kampanjen vill man stärka unga mäns mod att ingripa i nödsituationer. 112 – ditt liv, ditt nummer, missa inte det!

Nyhet 13.10.2025

Välbefinnande skapas tillsammans

En yrkeskompetent, engagerad och välmående personal är Nödcentralsverkets viktigaste resurs och strategiska tyngdpunkt. I det nya programmet för arbetshälsa betonas utvecklingen av kompetensen i ledning av arbetsförmåga och…

Nyhet 10.10.2025

Meddelanden

17.12.2025

Den mörka sidan av julen syns på 112-nödlinjen

Julen är inte en glad fest för alla. Den traditionella familjehögtiden återspeglas till nödcentralen i form av sorgliga och dystra människoöden. I nödmeddelandena under julhelgen framhävs i synnerhet ensamhet, användning av rusmedel och hemlarm.

Pressmeddelande nödcentralstjänster
17.12.2025
10.12.2025

Antalet nödtextmeddelanden tredubblades

Användningen av nödtextmeddelandetjänsten för personer med nedsatt hörsel eller talhämning har tredubblats på tre år. Ökningen beror på slopandet av registreringsskyldigheten.

Pressmeddelande nödcentralstjänster
10.12.2025
09.12.2025

Nödcentralsverkets anseende som helhet är på god nivå

Enligt undersökningen Luottamus&Maine har Nödcentralsverket det fjärde bästa anseendet inom den offentliga förvaltningen. Allmänheten upplevde ansvarsfullhet samt produkter och tjänster som de bästa delområdena inom anseendet.

Pressmeddelande strategier premiering
09.12.2025
24.09.2025

Antalet meddelanden som inte hör till nödnumret minskar

Nödcentralsverkets statistik för det första halvåret visar att felaktig användning av nödnumret har minskat. Under början av året fokuserade nödcentralernas resurser mer än tidigare på behandling av brådskande nödmeddelanden.

Pressmeddelande nödcentralstjänster
24.09.2025
03.09.2025

Yrkeskunniga inom nödcentralen prisbelönades för förtjänstfullt arbete

Yrkeskunniga inom nödcentralsverksamheten prisbelönades i dag i Helsingfors. PRO 112-priset för arbete som utförts för nödnumret och nödcentralsverksamheten överräcktes till systemchef Mika Lamu. Till årets nödcentraloperatör valdes ledande nödcentraloperatör Tiina Mitts från Vasa nödcentral.

Pressmeddelande premiering
03.09.2025