Nödnumrets historia
Tidigare fanns det många lokala larmcentraler och nödnummer i Finland. Det nationella nödnumret 000 infördes år 1983 och EU:s gemensamma nödnummer 112 infördes år 1993.
Nödcentralsverket grundades år 2001 och polisens eget nödnummer 10022 användes fram till år 2011. När Nödcentralsverket fyllde 20 år i 2021, finns det ett nätverkande Nödcentralsverk i Finland samt nödnumret 112, genom vilket man når alla hjälpande myndigheter.
Nödnumret 000 blev riksomfattande i början av år 1983, då allmänna nödcentraler grundades i Finland. Före det tog kommunernas gemensamma brandlarmcentraler som grundades i slutet av 1950-talet bara emot larm till brand- och räddningsväsendet. För andra syften fanns egna nummer.
Nödnumret 000 användes under åren 1983–1993. Uppdragen registrerades med penna på blanketter fortfarande på 1980- och 1990-talet. Samtal vidarebefordrades genom meddelanden och sirenerna larmade hjälpen framåt.
År 1993 blev larmnumret 112
Det nuvarande nödnumret 112 infördes i början av år 1993. 112 är EU:s gemensamma nödnummer, men det finns stor variation i nödnumrets funktion och kännedomen om nödnumret inom EU-området. I många länder måste den hjälpbehövande fortfarande känna till många olika nödnummer till olika myndigheter.
Vid millennieskiftet trädde en lag i kraft om ett statligt Nödcentralsverk i Finland, och år 2001 grundades ett nytt statligt ämbetsverk: Nödcentralsverket. Då fick finländare och invånare i Finland tillgång till en unik nödcentralstjänst, nödnumret 112, genom vilket man når alla hjälpande myndigheter. Nödcentralsverkets uppgift är att ta emot och bedöma nödsamtal angående nödsituationer samt att förmedla uppdrag till myndighet inom räddnings-, polis-, gränsbevaknings- eller social- och hälsovårdsväsendet för omedelbara åtgärder.
År 2019 infördes ett riksomfattande nödcentralsdatasystem för gemensam användning av alla aktörer som deltar i nödcentralsverksamheten, ERICA. Införandet av det nya nödcentralsdatasystemet har gjort det möjligt att använda en verksamhetsmodell med nätverk i nödcentralsverksamheten. Tack vare detta kan man producera nödcentralstjänster med större säkerhet och kvalitet än tidigare, även vid överbelastning och störningar.
Tjänsterna i Nödcentralsverket utvecklas och utökas
I 2021 fyllde Nödcentralsverket 20 år. Personalen vid Nödcentralsverket består av cirka 600 sakkunniga inom säkerhetssektorn, vilka arbetar vid sex olika nödcentraler i Kervo, Åbo, Björneborg, Kuopio, Vasa och Uleåborg i Nödcentralsverkets nätverk. Utöver nödnumret 112 omfattar Nödcentralsverkets tjänster även appen 112 Suomi, tjänsten för nödtextmeddelanden, varningsmeddelande och tjänster som rör automatiska brand- och brottsanmälningar.
Det finns redan över 1,9 miljoner användare av mobilapplikationen 112 Suomi. Med hjälp av nödtextmeddelandetjänsten kan även människor som inte kan höra eller producera tal lämna ett nödmeddelande till numret 112. De nödmeddelanden som myndigheterna utfärdar vidarebefordras till Rundradion, sidan 112 i text-TV, mobilapplikationen 112 Suomi, webbplatsen 112.fi samt till Nödcentralsverkets Facebook- och Twitter-konton. Dessutom har cirka 19 000 brand- eller inbrottslarmanläggningar kopplats till Nödcentralsverkets övervakning.
Nödcentralsverket är ett ämbetsverk under inrikesministeriet, och tillsammans ser vi till att säkerhet i vardagen tillhör oss alla. På Nödcentralsverket arbetar vi för att Finland är det säkraste landet i världen. I en nödsituation är hjälpen är nära.
Läs mera
Ari Tielinen, chef för pilotnödcentralen: Upp till 60 regionala larmcentraler var planerade att grundas i Finland
Jukka Jalasvuori: Uppstarten av nödcentralsverksamheten förändrade myndigheternas ledningssystem
Veikko Aho: Förr var lokalkännedom en viktig del av arbetet vid nödcentralen, då vägarna saknade namn och husen nummer
Nödnumret 112 togs i bruk i EU för 30 år sedan
Den erfarna nödcentraloperatörens mest minnesvärda fall är Estonias sjunkande
Nödcentralsverket grundades för 20 år sedan
Nödnumrets historia
-
70- ja 80-talet
1972 Numret 112 blir ett allmänt nödnummer i världen på grund av dess användarvänlighet och tydlighet. Den tresiffriga serien är lätt att komma ihåg.
1983 Det nationella nödnumret 000 införs i Finland och allmänna larmcentraler grundas. Före det här tog kommunernas gemensamma brandlarmcentraler som grundades i slutet av 1950-talet bara emot larm till brand- och räddningsväsendet. För andra syften fanns egna nummer.
-
90-talet
1991 Det europeiska nödnumret 112 presenteras i EU-kommissionen för att komplettera nationella nödnummer och göra räddningstjänsterna tillgängliga i alla EU:s medlemsstater. I juli beslutar Europeiska unionen att ta i bruk det gemensamma nödnumret 112.
1993 Finland inför EU:s gemensamma nödnummer 112.
1997 Finland firar sin första 112-dag och gör EU:s gemensamma nödnummer 112 känt.
1998 Enligt EU:s regler måste medlemsstaterna se till att alla användare av fasta telefoner och mobiltelefoner kan ringa 112-numret gratis.
-
2000-talet
2001 Lagen om nödcentraler träder i kraft den 1 januari. Samtidigt inrättas en ny statlig myndighet som kallas Nödcentralsverket, vars uppgift är att ta emot och förmedla nödmeddelanden.
2002 Nödnumret 112 blir obligatoriskt för alla EU:s medlemsstater.
2008 I februari firas den första gemensamma 112-dagen i Europa. För att göra 112 känt överallt i EU har Europeiska kommissionen tillsammans med Europaparlamentet och rådet utsett den 11 februari till Europas 112-dag. I juni publicerar EU-kommissionen en webbplats för 112-numret (ec.europa.eu/112) med information till EU-resenärer på alla officiella EU-språk.
2009 Från och med februari blir numret 112 det officiella europeiska nödnumret.
-
2010-talet
2011 I Finland kopplas polisens eget nödnummer 10022 till 112-numret.
2015 I juni tar Nödcentralsverket i bruk mobilapplikationen 112 Suomi. När man ringer till nödnumret 112 via appen vidarebefordras nödsamtalets platsinformation automatiskt till nödcentralen.
2017 Det är möjligt att sända ett nödmeddelande per sms till nödnumret 112. Tjänsten kräver förregistrering.
2019 Nödcentralsverket inför i sin helhet ett nytt nödcentralsdatasystem som möjliggör en nätverksbaserad verksamhetsmodell för tillhandahållandet av nödcentralstjänster. När man ringer upp nödnumret 112 kan nödsamtalet tas emot vid vilken av de sex nödcentralerna som helst på det finländska fastlandet.
-
2020-talet
2021 I juni inleder FPA och Nödcentralsverket ett experiment där en person i en nödsituation kan göra ett nödmeddelande på finskt teckenspråk via appen 112 Suomi.