Nödcentralsverkets historia
Larmverksamhet har funnits lika länge i Finland som människor bott i ordnade, bebyggda samhällen. Det har alltid funnits ett behov av ett system för att varna invånarna för fara, såsom en fiende som närmar sig eller för en eldsvåda som brutit ut. På 1800-talet, när städerna utvecklades, började polisen organisera sig i polisinrättningar. Samtidigt uppstod också frivilliga brandkårer i städerna. Frivilliga brandkårer utvecklades till ordinarie brandkårer, när stadens stadgar gjorde brandkårer obligatoriska.
Världens första nödnummer introducerades i London redan 1937. Efter mitten av 1900-talet blev nödnummer vanligare även på andra håll i Europa, och numren började behöva separata växlar som svarade på samtalen. Innan dess, kunde man få kontakt med polisen, sjukvårdstransporten och brandkåren endast per telefon via en telefonist anställd av postverket och genom att be hen att koppla nödsamtalet till den berörda myndigheten.
I Finland togs de första larmcentralerna i drift 1976. Larmcentralerna blev så småningom regionala centraler, och de började småningom också förmedla ambulansuppgifter. Vid denna tid var det fortfarande polisinrättningen som larmade polisenheterna, och senare började verksamheten centraliseras till polisens eget nödnummer 10022.
Anledningen till att 112 valdes till nödnummer var dess användarvänlighet och tydlighet. Genom att använda siffrorna i början av nummermenyn blir valet av nummer snabbare och genom att använda två olika siffror istället för en så minskar antalet felringningar avsevärt. Den tresiffriga serien är också lätt att komma ihåg.
År 1982 införde Finland det allmänna nödnumret 000, som kopplades till de regionala nödcentralerna. De förmedlade uppdrag till sjukvården och brand- och räddningsmyndigheterna.
År 1991 införde Europeiska unionen det gemensamma nödnumret 112 och Finland var bland de första att ratificera och börja använda det 1993. Ursprungligen valdes 112 till nödnummer redan år 1972. Syftet var att komplettera de nationella nödnumren och göra brådskande räddningstjänster tillgängliga genom ett och samma nummer i alla EU:s medlemsstater.
Nödcentralsverksamheten tar form på 1990-talet
År 1993 stiftade Finland en lag om ett försök med nödcentraler. Syftet med lagen var att reformera larmverksamheten. Avsikten var att skaffa erfarenhet av om det var ändamålsenligt och ekonomiskt att permanent slå samman räddningsväsendets, akutsjukvårdens, socialvårdens och polisens nödcentralsverksamhet.
Tre år senare inleddes ett försök där nödcentralsmodellen testades på fyra försöksnödcentraler. Under försöket och på basis av erfarenheterna från det bereddes en ny lag om nödcentraler som trädde i kraft 2001. Samtidigt blev nödcentralsverksamheten statlig och de kommunala regionala nödcentralerna lades ned. Nödcentralsverket hade bildats.
Nödcentralsverket inledde sin verksamhet 1.1.2001. Mellersta Finlands nödcentral i Jyväskylä, Norra Karelens nödcentral i Joensuu, Saloregionens nödcentral i Salo och Älvdalarnas nödcentral i Ylivieska, som alla fungerat som försöksnödcentraler, anslöts till det nya ämbetsverket. År 2005 fanns det hela 15 nödcentraler på olika håll i Finland. Centralförvaltningen verkade i Helsingfors fram till 2003, då inrikesministeriet beslutade att förlägga den s.k. Nödcentralsenheten till Björneborg.
Finlands flermyndighetsmodell är unik i världen. Nödcentralsverket gör riskbedömningar utgående från nödmeddelanden och larmar olika myndigheter till platsen i nödsituationer från ett och samma nödnummer. Uppdrag från nödnumret 112 förmedlas till räddningsväsendet, polisen, akutsjukvården, socialväsendet och Gränsbevakningsväsendet.
Nödcentralsverksamheten förnyades kraftigt fram till början av 2010-talet. Nödcentraler slogs samman så att det år 2015 fanns sex nödcentraler. Målet var att skapa en nätverksbaserad verksamhet som omfattade hela Finland med undantag av Åland. I dag finns nödcentraler i Kervo, Kuopio, Björneborg, Vasa, Uleåborg och Åbo.
År 2019 infördes det riksomfattande nödcentralsdatasystemet Erica, som används av alla aktörer som deltar i nödcentralsverksamheten. Erica möjliggör den nuvarande nätverksbaserade verksamhetsmodellen, där alla nödcentraler kan ta emot samtal från vilken del av Finland som helst. Detta möjliggör jämlika och högklassiga nödcentralstjänster överallt i Finland.
Läs mera
Ari Tielinen, chef för pilotnödcentralen: Upp till 60 regionala larmcentraler var planerade att grundas i Finland
Jukka Jalasvuori: Uppstarten av nödcentralsverksamheten förändrade myndigheternas ledningssystem
Veikko Aho: Förr var lokalkännedom en viktig del av arbetet vid nödcentralen, då vägarna saknade namn och husen nummer
Nödnumret 112 togs i bruk i EU för 30 år sedan
Den erfarna nödcentraloperatörens mest minnesvärda fall är Estonias sjunkande
Nödcentralsverket grundades för 20 år sedan
Nödnumrets historia
-
70- ja 80-talet
1972 Numret 112 blir ett allmänt nödnummer i världen på grund av dess användarvänlighet och tydlighet. Den tresiffriga serien är lätt att komma ihåg.
1983 Det nationella nödnumret 000 införs i Finland och allmänna larmcentraler grundas. Före det här tog kommunernas gemensamma brandlarmcentraler som grundades i slutet av 1950-talet bara emot larm till brand- och räddningsväsendet. För andra syften fanns egna nummer.
-
90-talet
1991 Det europeiska nödnumret 112 presenteras i EU-kommissionen för att komplettera nationella nödnummer och göra räddningstjänsterna tillgängliga i alla EU:s medlemsstater. I juli beslutar Europeiska unionen att ta i bruk det gemensamma nödnumret 112.
1993 Finland inför EU:s gemensamma nödnummer 112.
1997 Finland firar sin första 112-dag och gör EU:s gemensamma nödnummer 112 känt.
1998 Enligt EU:s regler måste medlemsstaterna se till att alla användare av fasta telefoner och mobiltelefoner kan ringa 112-numret gratis.
-
2000-talet
2001 Lagen om nödcentraler träder i kraft den 1 januari. Samtidigt inrättas en ny statlig myndighet som kallas Nödcentralsverket, vars uppgift är att ta emot och förmedla nödmeddelanden.
2002 Nödnumret 112 blir obligatoriskt för alla EU:s medlemsstater.
2008 I februari firas den första gemensamma 112-dagen i Europa. För att göra 112 känt överallt i EU har Europeiska kommissionen tillsammans med Europaparlamentet och rådet utsett den 11 februari till Europas 112-dag. I juni publicerar EU-kommissionen en webbplats för 112-numret (ec.europa.eu/112) med information till EU-resenärer på alla officiella EU-språk.
2009 Från och med februari blir numret 112 det officiella europeiska nödnumret.
-
2010-talet
2011 I Finland kopplas polisens eget nödnummer 10022 till 112-numret.
2015 I juni tar Nödcentralsverket i bruk mobilapplikationen 112 Suomi. När man ringer till nödnumret 112 via appen vidarebefordras nödsamtalets platsinformation automatiskt till nödcentralen.
2017 Det är möjligt att sända ett nödmeddelande per sms till nödnumret 112. Tjänsten kräver förregistrering.
2019 Nödcentralsverket inför i sin helhet ett nytt nödcentralsdatasystem som möjliggör en nätverksbaserad verksamhetsmodell för tillhandahållandet av nödcentralstjänster. När man ringer upp nödnumret 112 kan nödsamtalet tas emot vid vilken av de sex nödcentralerna som helst på det finländska fastlandet.
-
2020-talet
2021 firade Nödcentralsverket sitt 20-årsjubileum. FPA och Nödcentralsverket inledde ett försök där en person i en nödsituation kan göra ett nödmeddelande på finskt teckenspråk via appen 112 Suomi.
2023 träder den nya lagen om nödcentraler i kraft. Nödmeddelanden kan lämnas per telefon och textmeddelande och med teckenspråk. Nödcentralsverket inleder utvecklingen av en nödmeddelandemetod som baserar sig på textinmatning i realtid.