NÖDNUMRET 112

Hoppa till innehåll
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Nödcentralsverket logo – gå till startsidan
  • Tjänster
    • Nödnumret 112
    • Nödtextmeddelande
    • Varning vid fara
    • Automatiska nödmeddelanden
    • 112 Suomi -appen
    • Brand- och brottslarmanläggningar
    • Material
    • Anvisningar

    Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

  • Jobba hos oss
    • Utbildning för nödcentralsoperatörer
    • Nödcentralsverket som arbetsgivare
    • Anställningsförmåner och lön
    • Karriär på Nödcentralsverket

    Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

  • Nyhetsrummet
  • Om oss
    • Nödcentralsverkets strategi
    • Hälsningar från överdirektören
    • Organisation och publikationer
    • Historia
    • Kontaktuppgifter
    • Myndighetssamarbete
    • Respons och klagomål
    • Besök
    • Hantering av nödmeddelanden

    Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

  • Nödcentralsverket
  • sv
  • Jobba hos oss
  • Karriär på Nödcentralsverket

Alla dagar är olika och man får utföra nationellt betydelsefullt arbete för ett säkrare Finland.

Katri
Ledande operatör

Varje dag får vi olika slags samtal. Det är givande att kunna hjälpa till i problemsituationer i livet. I Finland har vi en intressant hjälpkedja, vars första länk är nödcentralen.

Tapani
Ledningscentralsoperatör

Arbetet har motsvarat förväntningarna. Du vet aldrig vad ditt nästa samtal kommer att handla om.

Aino
Nödcentraloperatören

Lär känna dig själv och var redo att lära dig mer om dig själv. Utbildningen och arbetet är krävande, men att känna sina egna gränser och reaktioner kommer säkert att vara till hjälp.

Veena
Nödcentraloperatör

.Jag är säker på att jag kan hjälpa människor i nödsituationer genom att arbeta lugnt, professionellt och i samarbete med myndigheterna på fältet.

Pauli
Nödcentraloperatör

Visdom finns inte hos någon enskild, utan uppstår när vi samlas kring en gemensam sak. Allt arbete är samarbete och tillsammans kan vi göra bättre ifrån oss än någon ensam.

Juha
Specialsakkunnig

I förväg var jag medveten om att det här är ett verkligen utmanande yrke, så kanske ville jag också utmana mig själv och vara en liten, men viktig del av hjälpkedjan.

Kasper
Nödcentraloperatör

Saker som inte gjorts irriterar mig i efterhand mer än saker som gjorts, och därför lämnade jag in ansökan till utbildningen vid Räddningsinstitutet och blev antagen.

Oili
Nödcentralsoperatör

Utbildningen verkade vara mångsidig och intressant. Jag tog själv reda på mer om nödcentraloperatörens arbete, och för första gången gjorde en bransch intryck på mig.

Amanda
Nödcentralsoperatör

Dagligen stöter jag på många olika människor och situationer.

Minna
Nödcentralsoperatör

Karriär på Nödcentralsverket

Ledande operatör Katri

Katris dröm om en karriär som nödcentraloperatör började redan vid åtta års ålder när hon besökte dåvarande Helsingfors nödcentral genom verksamheten i frivilliga brandkåren. Hennes karriärdrömmar...

13.12.2024

Ledningscentralsoperatör Tapani

Tapani, som är utbildad polis, kände inte till nödcentralens verksamhet sedan tidigare, men han sveptes med av arbetet och har nu arbetat i närmare 20 år. De senaste sex åren har han arbetat som...

27.11.2023

Nödcentraloperatör Kasper

"I förväg var jag medveten om att det här är ett verkligen utmanande yrke, så kanske ville jag också utmana mig själv och vara en liten, men viktig del av hjälpkedjan." 

30.06.2022

Specialsakkunnig Juha

Många trivs länge i Nödcentralsverkets tjänst. En av dem är Juha Viitaluoma, som gick i pension efter att i 18 år ha arbetat med att utveckla nödcentralsverksamheten.

18.08.2022

Nödcentralsoperatör Minna

"Det trevligaste har varit att jobba och lära sig att leva med en ny arbetsvardag med nattskiften. Dagligen stöter jag på många olika människor och situationer. Åtminstone hittills har det inte...

05.10.2020

Nödcentralsoperatör Amanda

"Utbildningen verkade vara mångsidig och intressant. Jag tog själv reda på mer om nödcentraloperatörens arbete, och för första gången gjorde en bransch intryck på mig."

09.06.2021

Nödcentraloperatören Aino

Aino arbetade i en hotellreception när hon fick ett samtal från Räddningsinstitutet. ”Vi skulle ha plats för dig på kursen till nödcentraloperatör, vill du ta emot platsen?”.

utbildning
27.07.2023

Nödcentraloperatör Veena

Veena uppmuntrar dem som drömmer om en karriär som nödcentraloperatör att modigt söka till utbildningen och att studera för en ny karriär inom ett samhällsviktigt område med ett öppet sinne.

utbildning
27.01.2023

Nödcentraloperatör Pauli

Pauli, som ursprungligen kommer från Mellersta Finland, blev första gången intresserad av en karriär som nödcentraloperatör redan i högstadie- eller gymnasieåldern, då han tittade på tv-serien 112...

utbildning
10.01.2023

Nödcentralsoperatör Oili

"Saker som inte gjorts irriterar mig i efterhand mer än saker som gjorts, och därför lämnade jag in ansökan till utbildningen vid Räddningsinstitutet och blev antagen."

31.12.2021
Dela på Facebook Dela på Twitter Dela på LinkedIn | Skriv ut Dela via e-post
Nödcentralsverket
  • Kontaktuppgifter
  • Media
  • Nödcentralsverket på lätt svenska
  • Respons och klagomål
  • Dataskydd
  • Beskickningarnas konsulära tjänster
  • Information om webbtjänsten
  • Om webbtillgänglighet
  • 112-dagen

Nödcentralsverket är ett riksomfattande ämbetsverk som är underställt inrikesministeriet och fungerar enligt en nätverksbaserad verksamhetsmodell. Nödcentralsverket har enligt lag i uppgift att ta emot och bedöma nödsamtal i samband med nödsituationer samt förmedla uppdrag som kräver omedelbara åtgärder till räddningsväsendet, polisen eller social- och hälsovårdsmyndigheterna.

Nödcentralsverket
Postadress: PB 112, 28131 BJÖRNEBORG
Besöksadress: Satakunnankatu 3–5, BJÖRNEBORG
Riksomfattande växel: 0295 480 112
[email protected]

Följ Nödcentralsverket

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • LinkedIn

Nödcentralsverket i sociala medier

©Nödcentralsverket 2020 

  • Tjänster
    • Nödnumret 112
    • Nödtextmeddelande
    • Varning vid fara
    • Automatiska nödmeddelanden
    • 112 Suomi -appen
    • Brand- och brottslarmanläggningar
    • Material
    • Anvisningar
  • Jobba hos oss
    • Utbildning för nödcentralsoperatörer
    • Nödcentralsverket som arbetsgivare
    • Anställningsförmåner och lön
    • Karriär på Nödcentralsverket
  • Nyhetsrummet
  • Om oss
    • Nödcentralsverkets strategi
    • Hälsningar från överdirektören
    • Organisation och publikationer
    • Historia
    • Kontaktuppgifter
    • Myndighetssamarbete
    • Respons och klagomål
    • Besök
    • Hantering av nödmeddelanden