Nödcentraloperatören Aino

Nödcentraloperatören Aino

Aino hade redan varit besviken en tid över placeringen på en reservplats i utbildningen till nödcentraloperatör, när dörrarna plötsligt öppnades till Räddningsinstitutet. Examensfesten firades 1,5 år senare, i juni 2023. Det flitiga arbetet belönades med ett stipendium från Nödcentralsverket.

Aino arbetade i en hotellreception när hon fick ett samtal från Räddningsinstitutet. ”Vi skulle ha plats för dig på kursen till nödcentraloperatör, vill du ta emot platsen?”. Inom en vecka efter samtalet hade Aino flyttat från huvudstadsregionen till Kuopio.

Aino hade ingen tidigare erfarenhet inom branschen. Hon var erfaren i kundservicearbetet, men säkerhetssektorn som bransch var okänd. Ändå var bytet av bransch ett enkelt och naturligt val.

− Jag vill hjälpa andra, och det här är rätt sätt för mig. Jag kan tryggt utföra mitt eget arbete när jag vet att det finns kompetenta myndigheter på fältet. Dessutom är min tidigare arbetserfarenhet från kundservice också till nytta i det här jobbet: jag är inte rädd ens för svåra situationer i telefon, säger Aino.

Uthållighet påskyndade studierna

Det första utbildningsåret bestod av intensiva studier inklusive mycket teori. Sektorerna för alla myndigheter som deltar i nödcentralsverksamheten gicks igenom i detalj. Aino upplevde akutvårdens uppgifter som krävande, eftersom den sektorn var minst bekant för henne. Det var dock inte ett hinder för framgång i utbildningen.

− Jag är ganska beslutsam. Om jag bestämmer mig för något, så fullföljer jag det, säger Aino.

Studierna omfattade praktisk träning på fältet. Under studietiden kunde Aino följa med såväl polisens som räddningsväsendets arbete på nära håll. Även akutvården och socialväsendet blev bekanta genom fältstudier.

− Praktiken vid nödcentralerna och att se situationer på fältet hjälpte mig att uppfatta olika myndigheters arbete och hur de hör ihop med nödcentralsverksamheten. Jag blev förvånad över hur brett fältet är, säger Aino.

Sport och avkoppling utgjorde en motvikt till studierna. Jag tillbringade också tid med mina kurskamrater på internatet.

–  Vi hade en trevlig grupp. Människor i många olika åldrar: en del kom direkt från gymnasiet och en del hade redan mer erfarenhet, säger Aino.

Spänningen förvandlades till glädje

Aino genomförde nödcentralspraktiken i Björneborg våren 2023. Den trevliga och uppmuntrande handledaren fanns hela tiden där som stöd för den unga studenten, och satt bredvid och sporrade Aino när hon tog emot det första nödsamtalet.

− Jag minns, att jag var väldigt nervös då, berättar Aino.

Nu promenerar Aino i korridorerna i Kervo med lätta steg och nervositeten hon kände i början har lagt sig. Genast efter examen fick hon en visstidstjänst vid Kervo nödcentral. Flera kurskamrater sitter i samma joursal, så med dem blir det att utbyta erfarenheter och nyheter.

− Jag har inte behövt vara ensam, utan jag har alltid fått hjälp om jag behövt. Min handledare och jag har också diskuterat och gått igenom nödsamtal tillsammans. Det har gett trygghet, säger Aino.

Ainos introduktion varade i sex veckor och nu svarar hon redan självständigt på nödmeddelanden. I joursalen är Ainos arbetsstation placerad nära skiftmästarens, så hjälp finns alltid nära till hands.

− Jag väntade redan på att bli lämnad ensam vid bordet för att svara på nödmeddelanden. Även om det övergripande ansvaret i behandlingen av nödmeddelanden ökade, grundar sig all verksamhet på lagen och anvisningar från andra myndigheter. Det lägger grunden för arbetet, säger Aino.

Målet är att lära sig branschen grundligt

Aino är van vid att arbeta treskift redan från sitt tidigare hotelljobb. Även om det hektiska arbetet och att lära känna nya människor och lära sig nya rutiner var stressigt i början, är Aino ändå nöjd med sin nya karriär.

− Arbetet har motsvarat förväntningarna. Du vet aldrig vad ditt nästa samtal kommer att handla om. Antalet samtal som inte hör till nödnumret har däremot varit en överraskning. Det kommer många samtal från telefoner i fickan och andra icke-brådskande samtal, som inte hör till nödlinjen, säger Aino.

På hemvägen efter arbetet glömmer man vad som hänt under arbetsdagen. Om inte förr, så senast på gymmet, under utomhusaktiviteter eller kampsporter rensas sinnet och du slappnar av före nästa skift.

− Jag vill lära mig och bli en bra nödcentraloperatör. Jag hoppas att jag inte blir cynisk, utan att glädjen och entusiasmen ska finnas kvar länge, avslutar Aino.