Den första undsättande och skyddande myndighetslänken i den hjälpande kedjan
Nödcentralsverket (112.fi) är ett rikstäckande nätverksbaserat ämbetsverk som är underställt inrikesministeriet, med verksamhetsställen i Kervo, Åbo, Björneborg, Kuopio, Vasa och Uleåborg.
Nödcentralsverket erbjuder nödcentralstjänster i hela Finland med undantag av Åland. Nödcentralsverket har till uppgift att på olika håll i landet ta emot nödmeddelanden som rör räddnings- och polisväsendet och social- och hälsovårdssektorn samt övriga meddelanden som gäller säkerheten för människor, miljö och egendom samt att förmedla dem vidare till olika
hjälpande myndigheter och samarbetspartner.
Verksamheten regleras i lagen och förordningen om nödcentralsverksamhet, som trädde i kraft den 1 januari 2011.
Högklassig, tillförlitlig, jämliknödcentralsservice
I den föreliggande strategin "Nödcentralsverket 2021–2024" ger vi en beskrivning av målen och åtgärdshelheterna som behövs för att vi ska kunna producera högklassiga, tillförlitliga och jämlika nödcentralstjänster. Målen och innehållet i verksamhetsutvecklingen styrs av målen som härletts ur inrikesministeriets koncernstrategi samt förändringarna som sker i verksamhetsmiljön.
Strategi 2021–2024
-
Mission
Den första undsättande och skyddande myndighetslänken i den hjälpande kedjan.
-
Vision
Vi producerar högkvalitativa, tillförlitliga och likvärdiga nödcentraltjänster.
-
Värderingar
Yrkesskicklighet
Vi upprätthåller vår yrkesskicklighet genom at utveckla vår kompetens och säkra kvaliteten, lyssna på olika intressentgrupper och utveckla lösningar i nätverk och vara entusiastiska över ny teknik och dess potential.
Pålitlighet
Vi betjänar pålitligt genom att svara snabbt och serviceinriktat, stödja och ge råd, även till en arbetskamrat och känna glädje för livet och dess betydelse.
Rättvisa
Vi betjänar våra kunder och varandra rättvist genom att respektera olikhet och mångfald och agera enhetligt på samma sätt i liknande fall genom att säkerställa att jämställdhetsprincipen förverkligas.