
Befullmäktigande att använda e-tjänsterna i systemet ILMO
För att kunna uträtta ärenden i e-tjänsterna i systemet ILMO behöver du företagets fullmakt om du inte är vd för företaget, styrelseordförande eller näringsidkare.

Företagskunders e-tjänster i systemet ILMO
I ILMO kan du som företagskund skicka in en ansökan eller säga upp ett avtal, uppdatera kund- och faktureringsinformation samt objekt- och kontaktinformation.

Vanliga frågor
Här hittar du svar på vanliga frågor. Om du inte hittar svaret på din fråga nedan, vänligen kontakta kundtjänsten.
Brandlarmanläggningar för företagskunder
En brandlarmanläggning som kopplats till nödcentralen slår automatiskt larm om en begynnande eldsvåda.Brottslarmanläggningar för företagskunder
Brottslarmanläggningar får anslutas till nödcentralen med motiveringen särskilt skydd, förhöjd personsäkerhet samt objekt av ekonomiskt eller kulturhistoriskt värde.Vanliga frågor
Hur loggar jag in på systemet ILMO? Hur kan jag lämna en reklamation på en faktura? Läs svaren på vanliga frågor om larmanläggningar.Brandlarmanläggningar för privatkunder
En brandlarmanläggning som kopplats till nödcentralen slår automatiskt larm om en begynnande eldsvåda.Brottslarmanläggningar för privatkunder
Brottslarmanläggningar får anslutas till nödcentralen med motiveringen särskilt skydd, förhöjd personsäkerhet samt objekt av ekonomiskt eller kulturhistoriskt värde.Kundtjänsten
Kundtjänstnumret för larmanläggningar håller öppet vardagar kl. 9–15. Tester, status- och nummerändringar samt idrifttagning av nya larmanläggningar anmäls till det egna områdets testningsnummer.Meddelanden och nyheter om larmanläggningar
Lättare testning av brandlarmanläggningar år 2024
Nödcentralsverket utvecklar applikationen ILTA, som underlättar den månatliga testningen av brandlarmanläggningar. Med applikationen kan testarna själva utföra hela testet på egen hand utan telefonsamtal till Nödcentralsverket.
ILMO-systemet fungerar normalt igen
Ett tekniskt fel upptäcktes i ILMO-tjänsten fredagen den 9 juni 2023, vilket förhindrade inloggning på tjänsten. Felet har lösts och tjänsten fungerar normalt igen.
Störning i behandlingen av anmälningar om larmanläggningar
Ett fel har upptäckts i kommunikationssystemet ILMO, vilket förorsakar en fördröjning i behandlingen av anmälningar från kunder om brand- och brottslarmanläggningar. ILMO-systemet fungerar i övrigt normalt.
ILMO-systemet skickar e-postmeddelanden från och med 10.1.2023 – Uppdatera uppgifter om avtalsansvariga
Nödcentralsverkets elektroniska kommunikationssystem ILMO skickar från och med 10.1.2023 automatiska meddelanden angående ansökningar och avtal via e-post till personer som registrerats som avtalsansvariga i avtal om larmanläggningar.
Förklaringar och begäran om uppgifter
Begäran om uppgifter gällande larmanläggningar
Ändra språk i formuläret från flaggan i det övre högra hörnet.
Dataskydd över brand- och brottslarmanläggningar
Tillgänglighetsutlåtande för ILMO-systemet