Testningshistorik visas i ILMO-systemet
I fortsättningen kan kunden själv kontrollera via ILMO-tjänsten om en larmanordning i ett objekt testats korrekt. Testningshistoriken kommer att visas retroaktivt i tjänsten från och med 1.7.2024.
Testningshistoriken för larmanordningar finns på den avtalsspecifika sidan för varje avtal i ILMO-tjänsten. Testningshistoriken är kundspecifik. Om äganderätten till ett objekt ändras, överförs testhistoriken inte till den nya ägaren. Testningshistoriken finns tillgänglig i tjänsten för det senaste 3 åren.
Visning av testningshistoriken i ILMO-tjänsten är en egenskap som kunderna önskat. I och med denna egenskap förbättras kundens egenkontroll och de behöver inte längre be om testningsinformation med en separat begäran. Förnyelsen är också det första steget mot självständig testning av brandlarmanordningar. Det är möjligt att testa brandlarmanordningar självständigt med ILTA-tjänsten som införs nästa år.
ILMO är en tjänst för företagskunder med brand- och brottslarmanordningar. Via tjänsten kan kunden hantera organisationens avtals- och faktureringsinformation. Via tjänsten kan kunden också lämna in ansökan om anslutning, säga upp avtal samt till exempel uppdatera kontaktpersonernas uppgifter.
Intressegrupper berömmer Nödcentralsverkets verksamhet
Nödcentralsverkets verksamhet och kommunikation får mycket bra betyg av intressegrupperna. Resultaten från en intressentundersökning som genomfördes hösten 2025 visar att myndigheten fungerar pålitligt, professionellt och effektivt även i krävande situationer.
Den mörka sidan av julen syns på 112-nödlinjen
Julen är inte en glad fest för alla. Den traditionella familjehögtiden återspeglas till nödcentralen i form av sorgliga och dystra människoöden. I nödmeddelandena under julhelgen framhävs i synnerhet ensamhet, användning av rusmedel och hemlarm.
Antalet nödtextmeddelanden tredubblades
Användningen av nödtextmeddelandetjänsten för personer med nedsatt hörsel eller talhämning har tredubblats på tre år. Ökningen beror på slopandet av registreringsskyldigheten.
Nödcentralsverkets anseende som helhet är på god nivå
Enligt undersökningen Luottamus&Maine har Nödcentralsverket det fjärde bästa anseendet inom den offentliga förvaltningen. Allmänheten upplevde ansvarsfullhet samt produkter och tjänster som de bästa delområdena inom anseendet.
Unga män som målgrupp för kampanjen 2026
Med hjälp av kampanjen vill man stärka unga mäns mod att ingripa i nödsituationer. 112 – ditt liv, ditt nummer, missa inte det!