Testaushistoria nähtävillä ILMO-järjestelmässä
Jatkossa asiakas voi itse tarkistaa ILMO-asiointipalvelun kautta, onko kohteen ilmoitinlaite asianmukaisesti testattu. Testaushistoriaa näytetään asiointipalvelussa takautuvasti 1.7.2024 lähtien.
Ilmoitinlaitteiden testaushistoria löytyy ILMO-asiointipalvelun sopimuskohtaisesti jokaisen sopimuksen sivulta. Testaushistoria on asiakaskohtainen. Jos kohteen omistajuus muuttuu, testihistoria ei siirry uudelle omistajalle. Testaushistoria on nähtävillä asiointipalvelussa aina viimeisen 3 vuoden ajalta.
Testaushistorian näkyminen ILMO-asiointipalvelussa on asiakkaiden toivoma ominaisuus. Ominaisuuden myötä asiakkaiden omavalvonta paranee eikä testaustietoa tarvitse enää pyytää erillisellä tietopyynnöllä. Uudistus on myös ensiaskel kohti paloilmoitinlaitteiden itsenäistä testausta. Paloilmoitinlaitteitta on mahdollista testata itsenäisesti ensi vuonna käyttöön tulevan ILTA-palvelun avulla.
ILMO-asiointipalvelu on palo- ja rikosilmoitinlaitteiden yritysasiakkaille suunnattu palvelu. Asiointipalvelussa asiakas voi hallinnoida organisaation sopimus- ja laskutustietoja. Palvelun kautta voi lähettää ilmoitinlaitteen liittymishakemuksen, irtisanoa sopimuksen sekä päivittää esimerkiksi yhteyshenkilöiden tietoja.
Tutustu myös
Yleinen ALV-kanta muuttuu – Vaikuttaa ilmoitinlaitteiden laskutukseen 1.9. alkaen
Muutoksia ILMO-järjestelmässä asiointiin
ILTA-palvelun käyttöönotto siirtyy keväälle 2025
Suomen 10 000:s sydäniskuri rekisteröitiin elokuvateatteriin – jokaisen voi paikantaa 112 Suomi -sovelluksesta
Sydänliiton hallinnoimaan sydäniskurien paikannus- ja rekisteröintipalveluun defi.fi:hin on rekisteröity 10 000:s sydäniskuri. Se sijaitsee elokuvateatteri Maximissa Helsingin Kluuvikadulla. Kaikki palveluun rekisteröidyt laitteet ovat paikannettavissa Hätäkeskuslaitoksen 112 Suomi -sovelluksesta.
Testaushistoria nähtävillä ILMO-järjestelmässä
Jatkossa asiakas voi itse tarkistaa ILMO-asiointipalvelun kautta, onko kohteen ilmoitinlaite asianmukaisesti testattu. Testaushistoriaa näytetään asiointipalvelussa takautuvasti 1.7.2024 lähtien.
Itsetuhoisuudesta voi puhua turvallisesti
Hätäkeskukseen tehdään vuosittain tuhansia hätäilmoituksia, jotka koskevat itsetuhoisuutta tai itsemurhan yritystä. Itsemurhien ehkäisypäivänä muistutetaankin, että itsetuhoisuuteen voi saada apua, ja siitä voi puhua turvallisesti.
112 Suomi -sovellukseen uusia ominaisuuksia
112 Suomi- sovellukseen tehdään ohjelmistopäivitys tänään 3. syyskuuta. Päivityksessä sovellukseen tuodaan uusi widget-ominaisuus ja parannetaan muun muassa vaaratiedotteiden näyttämiseen liittyvää toiminnallisuutta.
Ensihoidolle välitetyt tehtävät kääntyivät laskuun
Hätäkeskuslaitos välitti tammi-kesäkuun 2024 aikana noin puolet hätäilmoituksista tehtäväksi auttaville viranomaisille. Puolen vuoden tilastot osoittavat, että ensihoidolle välitettyjen tehtävien määrä laski 10 prosentilla viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna.