Testaushistoria nähtävillä ILMO-järjestelmässä

Jatkossa asiakas voi itse tarkistaa ILMO-asiointipalvelun kautta, onko kohteen ilmoitinlaite asianmukaisesti testattu. Testaushistoriaa näytetään asiointipalvelussa takautuvasti 1.7.2024 lähtien.
Ilmoitinlaitteiden testaushistoria löytyy ILMO-asiointipalvelun sopimuskohtaisesti jokaisen sopimuksen sivulta. Testaushistoria on asiakaskohtainen. Jos kohteen omistajuus muuttuu, testihistoria ei siirry uudelle omistajalle. Testaushistoria on nähtävillä asiointipalvelussa aina viimeisen 3 vuoden ajalta.
Testaushistorian näkyminen ILMO-asiointipalvelussa on asiakkaiden toivoma ominaisuus. Ominaisuuden myötä asiakkaiden omavalvonta paranee eikä testaustietoa tarvitse enää pyytää erillisellä tietopyynnöllä. Uudistus on myös ensiaskel kohti paloilmoitinlaitteiden itsenäistä testausta. Paloilmoitinlaitteitta on mahdollista testata itsenäisesti ensi vuonna käyttöön tulevan ILTA-palvelun avulla.
ILMO-asiointipalvelu on palo- ja rikosilmoitinlaitteiden yritysasiakkaille suunnattu palvelu. Asiointipalvelussa asiakas voi hallinnoida organisaation sopimus- ja laskutustietoja. Palvelun kautta voi lähettää ilmoitinlaitteen liittymishakemuksen, irtisanoa sopimuksen sekä päivittää esimerkiksi yhteyshenkilöiden tietoja.
Neljätoistavuotiaan toiminta säästi suuremmilta tuhoilta
Juho Karkiaisen toiminta savuhavainnon yhteydessä ja rohkeus hätäilmoituksen tekemiseen mahdollisti maastopalon rajaamisen alkuunsa. Juhon ansiosta hätäkeskus pystyi tekemään nopean hälytyksen ja välittämään tärkeät lisätiedot pelastustoimelle.
Koulukiusaaminen voi olla rikos – hätätilanteen tunnistaminen keskeistä
Lasten ja nuorten kanssa on tärkeää puhua hätäilmoituksen merkityksestä. Esimerkiksi fyysinen väkivalta on aina rikos, vaikka sitä kutsuttaisiin koulukiusaamiseksi. Meneillään oleva väkivaltatilanne on aina syy soittaa hätänumeroon 112.
Vedestä pelastamisessa korostuu toiminnan nopeus ja sijaintitieto
Yleisillä uimarannoilla on viime viikkojen aikana tapahtunut huomattavasti tavanomaista enemmän hukkumisia ja vakavia läheltä piti -tilanteita. Tilanteen tunnistaminen ja avun nopea hälyttäminen on ratkaisevaa, kun kyse on veden varaan joutuneesta. Hukkuva ihminen kykenee harvoin huutamaan apua, mikä korostaa muiden roolia hätätilanteen havaitsemisessa.
Huh hellettä!
Kauniit ilmat ovat saaneet ihmiset liikkeelle. Helle näkyy myös hätäpuheluiden määrässä ja ajoittain hätälinjan odotusajat voivat olla hieman normaalia pidempiä. Jos hätälinjalla on hetkittäinen ruuhka, älä katkaise puhelua vaan odota linjalla.
Näin toimit myrskyn aiheuttamissa tilanteissa
Myrskyt aiheuttavat erilaisia ongelmia ja tuhoja, kuten puiden kaatumisia ja sähkökatkoja. On tärkeää tietää, milloin myrskyn aiheuttamissa haasteissa on syytä soittaa hätänumeroon ja miten myrskyn aiheuttamiin hätätilanteisiin voi varautua.