Palautteet ja kantelut

Palautelomakkeella voit antaa palautetta Hätäkeskuslaitoksen toimialaan liittyvästä asiasta, kuten esimerkiksi yksittäisestä hätäpuhelusta tai 112 Suomi -sovelluksesta. Tutustumme palautteeseen ja tarvittaessa käymme asian läpi palautteen kohteen kanssa, jotta asia tehdään jatkossa paremmin. 

Koulutuksellisesta ohjauksesta ei lähetetä palautteen antajalle erillistä kuittausta ohjauksen antamisen jälkeen. Vastaamme kaikkiin asiallisiin palautteisiin, joissa vastausta on pyydetty ja yhteystiedot on jätetty. Palautteisiin pyritään vastaamaan kahden viikon kuluessa palautteen vastaanottamisesta.

Kantelulomakkeella voit tehdä hallintokantelun Hätäkeskuslaitoksen toimialaan liittyvästä asiasta, kuten yksittäisestä hätäpuhelusta tai hallintohenkilöstön toimista. Kantelumenettelystä on säädetty hallintolain 8 a luvussa

Kantelumenettelyssä tapahtumien kulku selvitetään ja virkamiehen toimia verrataan tilanteeseen soveltuviin lakeihin ja ohjeisiin. Kantelusta annetaan kirjallinen päätös, joka toimitetaan kantelijalle sähköpostilla. Mikäli päätös sisältää salassa pidettäviä tietoja, käytetään lähettämiseen suojattua yhteyttä. 

Kanteluasiat pyritään käsittelemään kuuden kuukauden sisällä asian vireille tulosta. Kantelumenettely voi johtaa hallinnollisen ohjauksen antamiseen virkamiehelle. Hallinnollinen ohjaus ei ole rangaistus, vaan sillä pyritään ohjaamaan virkamiehen toimintaa tulevaisuudessa. 

Emme ota tutkittavaksi nimettömiä kanteluita tai kahta vuotta vanhempia asioita koskevia kanteluita ilman erityistä syytä. Mikäli kantelet toisen henkilön puolesta, tulemme pyytämään valtakirjan puhelun soittaneelta henkilöltä.

Mikäli haluat antaa palautetta tai tehdä hallintokantelun jonkun muun viranomaisen (esimerkiksi poliisi, ensihoito, pelastustoimi, sosiaalitoimi, Rajavartiolaitos, päivystysapu 116117) toimista, löydät ohjeet kyseisen viranomaisen tai tahon verkkosivuilta. Hätäkeskuslaitos voi käsitellä vain Hätäkeskuslaitoksen toimialaan liittyviä asioita. Hätäkeskustoiminnasta annetun lain 11 §:n mukaan vastuu välitetystä ilmoituksesta tai tehtävästä siirtyy vastaanottavalle viranomaiselle, sen tehtäviä hoitavalle yksikölle tai muulle päivystyspisteelle, kun tämä on vastaanottanut ilmoituksen tai tehtävän.
 

HUOM! Teknisestä viasta johtuen palautteet eivät ole tulleet läpi lomakkeen kautta tiistaina 2.4.2025 klo 8:30-15:00. Jos olet jättänyt palautetta lomakkeen kautta kyseisenä päivänä, pyydämme lähettämään palautteen uudelleen sähköpostiosoitteeseen [email protected]. Pahoittelemme häiriöstä johtuvaa haittaa.

Huomioithan, että hätäilmoituksen voi tehdä vain soittamalla 112 tai hätätekstiviestillä numeroon 112. 

Lomakkeet ovat turvapostipalvelussa. Palautteesi tai kantelusi lähtee salattuna Hätäkeskulaitoksen kirjaamoon. Mikäli haluat palautteestasi tai kantelustasi kirjallisen kopion, tulosta lomake ennen lähettämistä.

Voit lähettää palautteen, tietopyynnön, hallintokantelun tai vierailupyynnön myös sähköpostitse. Rekisteröidy osoitteessa https://securemail.112.fi, jonka jälkeen saat omaan sähköpostiisi linkin salatun sähköpostin lähettämistä varten.